Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Un nou teatru independent în Bucureşti – Teatrul „Apropo“, cronici de Oana Medrea și Irina Zlotea

Timp de o săptămână, între 24 şi 27 ianuarie 2013, Teatrul „Apropo“ şi-a făcut oficial intrarea în peisajul cultural al Capitalei, printr-o ofertă de spectacole greu de refuzat, regizorul şi dramaturgul Radu Popescu deschizând porţile sălii tip studio din cartierul Vitan (pe cheiul Dâmboviţei, colţ cu strada Foişorului, la nr. 160) unei întregi generaţii de actori, regizori, scenografi şi coregrafi. Spaţiul funcţiona încă din vară, ca gazdă pentru unele dintre spectacolele selectate în cea de-a doua ediţie a Maratonului Teatrului Independent, iniţiat şi organizat de Asociaţia sa, „Teatrul.ro“. Şi în prezent repertoriul său permanent este alcătuit din montări de factură foarte diferită, de la Commedia dell’ Arte la dans sau teatru culinar, cele mai multe doar găzduite. Aşa cum i-a declarat Oanei Medrea la conferinţa de presă din 27 ianuarie, Radu Popescu are însă în vedere şi realizarea unor producţii proprii, precum spectacolul-concert cu Oxigen de Ivan Vîrîpaev sau Copilul rece (în regia Catincăi Drăgănescu), acesta din urmă făcând parte dintr-o proiectată trilogie Marius von Mayenburg, împreună cu Urâtul (spectacol anunţat, în regia sa) şi Chip de foc (al aceleiaşi Catinca Drăgănescu, titlu inclus deja în repertoriu). Trei direcţii vor fi promovate cu stăruinţă la Teatrul „Apropo“: textul contemporan – străin, dar şi românesc (aici s-ar încadra, pentru început, piesele scrise şi montate de Radu Popescu şi Catinca Drăgănescu); creaţia experimentală (spectacole de teatru-dans, teatru-instalaţie), spre care publicul trebuie orientat cu răbdare; piesa de teatru clasică, dar într-o formă concentrată, care să pună în valoare un conţinut care vorbeşte sensibilităţii noastre contemporane.

După cum vă veţi convinge citind cronicile semnate de Oana Medrea şi Irina Zlotea, Teatrul „Apropo“ are multe atuuri (un spaţiu propriu, repertoriul, entuziasmul şi talentul creatorilor), dar şi destule piedici de învins (acelaşi spaţiu, situat într-o zonă a oraşului cu totul lipsită de repere culturale şi cu atât mai puţin de teatre; cvasiabsenţa fondurilor accesibile tinerilor artişti independenţi, greu de surmontat doar prin bunăvoinţa partenerilor şi a sponsorilor). Şi, cu toate acestea, s-ar părea că ne aflăm într-o zodie favorabilă creatorilor care decid să-şi asume riscuri, fără să mai aştepte reglementările „sistemului“, în stagiunea curentă, puzderie de companii independente putând fi localizate pe harta teatrală a Bucureştiului. Îi vom însoţi şi noi cu atenţie critică, dorindu-le în acelaşi timp tenacitate şi noroc. (Redacţia)

„Din viaţă, direct în bucătărie” de Irina Zlotea („Chutney”, după Banana Yoshimoto)

„Tinereţea ca un manifest” de Oana Medrea („Asta-i tinereţea noastră”, după Kenneth Lonergan)

Lights Out – dansul, la feminin” de Oana Medrea (”Lights Out”, spectacol conceput de Andreea C. Hristu şi Elena Anghel)