Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Dramaturgi de azi la Odeon

Dramaturgi de azi la Odeon

Teatrul Odeon şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” au derulat de-a lungul anului 2009 un program de spectacole-lectură la care publicul a avut acces liber, fiind invitat să dialogheze cu dramaturgi, sociologi, critici, jurnalişti, pe marginea temelor şi a scriiturilor propuse.
Au fost citite cinci texte deja publicate ori care urmau să fie publicate în seria „Dramaturgi de azi” editată de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”.
Teatrul Odeon s-a dovedit spaţiul ideal pentru un astfel de proiect, graţie deschiderii către noutate şi experiment care îl particularizează de ani buni în peisajul cultural al Capitalei.

Spectacole-lectură prezentate în cadrul proiectului:

  • NOAPTEA URSULUI de Ignacio del Moral
  • ÎN CONTAINER de Constantin Cheianu (text inclus ulterior în repertoriul teatrului, în regia lui Cristian Ban; data premierei: 21 noiembrie 2009)
  • ALLEGRETTO ALBANIA de Stefan Çapaliku
  • SPRE PACEA ETERNĂ de Juan Mayorga
  • CLOACA de Maria Goos

  

Persoane de contact: Tamara Susoi, consultant artistic Teatrul Odeon şi Andreea Dumitru, redactor Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”
 

 

Luni, 26 ianuarie. Sala de Lectură – Ceainăria Teatrului ACT.

A avut loc lansarea volumului Teatru spaniol contemporan 2, antologie de Ioana Anghel, urmată de spectacolul-lectură cu piesa NOAPTEA URSULUI de Ignacio del Moral, în traducerea Alinei Cantacuzino.
Au citit actorii: Relu Poalelungi, Mihai Smarandache, George Albert Costea, Ana Maria Moldovan. Regia: Cristian Dumitru.

Au participat dramaturgul Ignacio del Moral şi directorul Institutului Cervantes, dl. Joaquín Garrigos Bueno.

Evenimentul a fost organizat de Institutul Cervantes, Teatrul Odeon şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, în parteneriat cu Sala de Lectură – Ceainăria Teatrului ACT.

Născut în 1957, Ignacio DEL MORAL şi-a început cariera teatrală în 1977, ca actor în diferite companii şi grupuri independente, iar din 1990 s-a dedicat exclusiv scrisului. A câştigat premii pentru Dias de calor (1989), La mirada del hombre oscuro (1993), Que no se entere nadie… hasta que pasen las elecciones (2000). Textele sale au fost traduse în catalană, engleză, franceză, italiană, suedeză, greacă, cehă şi flamandă.

Ignacio del Moral este totodată unul dintre cei mai importanţi scenarişti de film şi televiziune din Spania. Colaborează frecvent cu regizorul Fernando León de Aranoa, printre cele mai cunoscute creaţii ale lor aflându-se peliculele Barrio (1998, Premiul pentru cel mai bun film spaniol) şi Los lunes al sol (2002, cinci Premii Goya, Marele Premiu „Concha de Oro” la Festivalul de Film de la San Sebastián ş.a).

Din 1998, este membru în Consiliul Director al Asociaţiei Autorilor de Teatru.

Pentru Noaptea ursului (La noche del oso) a obţinut, în 2002, Premiul „Carlos Arniches”. Piesa a fost montată un an mai târziu, la Teatrul Arlequín din Madrid, în regia lui Ernesto Caballero.

 

Miercuri 18 februarie. Teatrul ODEON

ÎN CONTAINER de Constantin Cheianu

Cu: Dorina Lazăr, Marius Stănescu, Dimitrii Bogomaz, Mihai Smarandache, Relu Poalelungi, Ion Bechet, Ana Maria Moldovan
Regia: Cristian Dumitru

Invitaţi: dramaturgul Constantin Cheianu şi sociologul Dumitru Sandu

Despre fenomenul migraţiei ştim din presă şi de la televiziune, acestea, în mod paradoxal, nefăcând altceva decât să-l situeze într-un fel de spaţiu al virtualităţii. Ai impresia că totul se întâmplă „undeva“ „altcuiva“, nu „aici“ şi nu „nouă“. Apoi, „metodele“ prin care oamenii noştri ajung ilegal în ţările occidentale par atât de neverosimile, încât ajungi să-i suspectezi pe jurnalişti de goană după senzaţional.
Când s-a întâmplat să aud astfel de întâmplări „neverosimile“ chiar din gura oamenilor care au participat la ele, am fost de-a dreptul şocat. În faţa mea stătea un tânăr consătean, care „călătorise“ din Belgia până în Irlanda într-un container. Fiindcă era vorba despre un container etanş, el, împreună cu alţi trei inşi – doi bărbaţi şi o femeie – au trebuit să fie băgaţi într-o pungă de folie şi să respire printr-un furtun, al cărui capăt ieşea printr-o gaură făcută cu burghiul de către traficantul care îi trimisese în Irlanda.
Şocul meu a fost dublat de acel binecunoscut sentiment pervers al scriitorului care îşi spune că „din chestia asta ar putea ieşi o piesă bună“.
Este primul text „documentar“ pe care l-am scris, toate faptele relatate în piesă se bazează pe evenimente reale, iar personajele au prototipuri în viaţa reală. Eu nu a trebuit decât să fac din poveştile diferiţilor oameni (unii dintre ei nu s-au întâlnit niciodată în viaţa reală) un subiect unitar.

Constantin CHEIANU

Constantin CHEIANU s-a născut în 1959. A studiat filologia la Universitatea de Stat din Chişinău. Dintre piesele sale reprezentate menţionăm: Noi, Plasatoarele, Achitarea lui Salieri, Luministul, Luna la Monkberry. A obţinut Premiul pentru Dramaturgie al Uniunii Scriitorilor din Moldova (1998), Premiul pentru Proză al Uniunii Scriitorilor din Moldova (1999), Marele Premiu la Festivalul de Dramaturgie Naţională (2008).
Piesa Volodea, Volodea... a avut premiera absolută pe 17 ianuarie 2009, sub titlul Made in Est, la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi (regia: Claudiu Goga), iar la sfârşitul aceleiaşi luni a fost montată cu titlul Made in Moldova la Teatrul „Satiricus” din Chişinău (regia: Sandu Grecu).

În container a fost publicată de Editura Cartier în 2007 şi a fost montată în regia autorului la Teatrul „Alexei Mateevici“ din Chişinău. A fost prezentată, de asemenea, ca spectacol-lectură, în cadrul Festivalului „Szene: Moldau” organizat la Dresda (Germania) în primavara lui 2008. Este inclusă în antologia Dramaturgi basarabeni de azi, editată în 2008 de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, cu sprijinul AFCN şi al UNITER.

 

Luni, 11 mai. Teatrul Odeon

ALLEGRETTO ALBANIA de Stefan Çapaliku

Traducerea: Marius Dobrescu
Cu: Mugur Arvunescu, Irina Mazanitis, Relu Poalelungi, Nicoleta Lefter, Mircea N. Creţu, Cătălina Mustaţă, Dimitrii Bogomaz, Marian Lepădatu

Regia: Cristian Dumitru

Invitaţi: dramaturgul Stefan Çapaliku, Excelenţa Sa Dashnor Dervishi, ambasadorul Albaniei la Bucureşti şi dr. Luan Topciu (Ambasada Republicii Albania la Bucureşti)

Stefan ÇAPALIKU s-a născut în 1965 la Shkodra, Albania şi este poet, dramaturg, prozator, eseist. A absolvit Facultatea de limbă şi literatură albaneză a Universităţii din Tirana, continuându-şi studiile în Italia şi Republica Cehă; stagii de cercetare academică în Italia, Anglia, Statele Unite, America Latină. Din 1998 predă la Academia de Arte Frumoase din Tirana. Din acelaşi an conduce departamentul politicii de carte al Ministerului Culturii. Din anul 2000 este directorul Institutului „Observatorul Cultural“, Tirana. Membru al Academiei de Arte din Albania. Membru al Comitetului Naţional UNESCO, Tirana din 2000. Premiul pentru cel mai bun dramaturg al anului 1995, urmat de Premiul Naţional „Albdramatica“ pentru dramaturgie (2003). A făcut parte din conducerea Teatrului Naţional din Tirana. A publicat poezie, teatru, roman, eseu, studii de estetică în ţară, dar şi în străinătate (Franţa, Polonia). Piesele sale au fost montate în teatre din Shkodra, Tirana, Elbasan: Invitaţie la cină (1995), Metamorfoza (1997), Utopos (2001), Pantofii (2002), Trei cântece de dragoste (2004), Balcan Express (2005), I am from Albania (2005), Ţine uşa deschisă (2006), Un înger la etajul 11 (2006), Sfântul Gjon Kryepremi (2009).

Allegretto Albania (2006) a avut premiera la Teatrul Kombëtar din Tirana în 2008. Piesa a fost inclusă în antologia Dramaturgie contemporană din Balcani, editată în 2008 de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, cu sprijinul AFCN, UNITER, Festivalului „Zile şi Nopţi de Teatru European la Brăila” şi al Festivalului de Dramaturgie Contemporană de la Braşov.

 

Miercuri, 17 iunie. Teatrul Odeon.

SPRE PACEA ETERNĂ de Juan Mayorga
Traducerea: Ioana Anghel

Cu: Marius Stănescu, Mugur Arvunescu, Gabriel Pintilei, Marian Ghenea, Marian Lepădatu, Nicoleta Lefter

Regia: Cristian Dumitru

Invitat: profesorul Sorin Alexandrescu

Spre pacea eternă (La paz perpetua) era cunoscută deja publicului din Bucureşti şi Cluj, graţie spectacolului regizat de José Luis Gómez la Teatrul de la Abadía din Madrid, şi invitat la sfârşitul anului 2008, la cea de-a XVII-a ediţie a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa.
După Hamelin şi Himmelweg, publicate în cele două volume ale antologiei Teatru spaniol contemporan (2005 şi 2009), Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” pune în circulaţie un nou text semnat de cel mai apreciat dramaturg iberic al momentului.

Într-un loc secret, trei câini concurează pentru a obţine multrâvnita zgardă albă şi, odată cu ea, distincţia de câine antiterorist de elită, „o profesie de mare viitor”. Probele la care sunt supuşi aduc în discuţie una dintre cele mai acute dileme etice ale vieţii politice şi sociale de astăzi. După texte precum Últimas palabras de Copito de Nieve şi La tortuga de Darwin, Juan Mayorga apelează din nou la o alegorie cutremurătoare. Piesa lui, care împrumută titlul lucrării lui Immanuel Kant, emoţionează şi invită la un examen de conştiinţă.

La puţin timp după atentatele care au avut loc la Madrid pe 11 Martie 2004, un bun prieten m-a provocat să scriu o piesă despre terorism. Am acceptat imediat, nu pentru că mi s-ar fi părut o temă simplă, ci pentru că nu ştiam cum s-o abordez. Luni întregi am căutat o modalitate specific teatrală, care să nu reproducă ceea ce suntem obişnuiţi să aflăm din ziare ori de la televizor. Până când, într-o zi, pe stradă, am văzut, în spatele unei botniţe, chipul protagonistului meu. Am scris astfel un text care, în cele din urmă, nu vorbeşte atât despre terorism, cât despre ceea ce adversarii lui pot şi nu pot să facă pentru a-l combate. (Juan Mayorga)

Îi mulţumesc lui Juan Mayorga, a fost o revelaţie să-i citesc textele. M-a fascinat acest amestec de teatru dens şi alegorie filosofică. Am descoperit un foarte mare dramaturg. (Sorin Alexandrescu)

 

Luni, 23 noiembrie. Teatrul Odeon

CLOACA de Maria Goos

Traducerea: Liliana Alexandrescu

Cu: Mircea Constantinescu, Mugur Arvunescu, Marian Ghenea, Dan Bădărău și Viorica Bantaş

Regia: Cristian Dumitru

Au participat dramaturgul Maria GOOS și cunoscutul actor Peter BLOK, interpretul unuia dintre rolurile principale atât la premiera absolută a piesei, cât și în filmul realizat după scenariul autoarei.

După lectură, au fost proiectate secvențe din filmul Cloaca (producție 2003, regia: Willem van de Sande Bakhuyzen). Întâlnirea a fost moderată de Liliana Alexandrescu.

Un eveniment realizat cu sprijinul Institutului de Teatru din Amsterdam (Theater Instituut Nederland / TIN)

Maria Goos (n. 1956) este regizoare, scenaristă și unul dintre cei mai importanți dramaturgi neerlandezi de astăzi. Cloaca (2002), o comedie amară despre reîntâlnirea a patru prieteni ajunși la vârsta maturității, a avut premiera la Teatrul Het Toneel Speelt din Amsterdam. În 2004, a fost montată de Kevin Spacey la Old Vic Theatre din Londra. A fost reprezentată ulterior în Germania, Elveția, Austria, Spania, Argentina. Anul trecut, Mariei Goos i-a fost decernat prestigiosul Edmund Hustinxprijs, premiu acordat, la fiecare doi ani, unui dramaturg flamand ori neerlandez.

 

Foto: George Dăscălescu şi Cristian Ţurcanu

 

 

 

Galerie foto