Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Colocviul Național „Camil Petrescu” – 120 de ani de la nașterea scriitorului. București, 23 aprilie 2014

Colocviul Național „Camil Petrescu” – 120 de ani de la nașterea scriitorului. București, 23 aprilie 2014

În 2014, când se împlinesc 120 de ani de la nașterea lui Camil Petrescu (9/22 aprilie 1894), Fundația Culturală ce-i poartă numele și revista „Teatrul azi” (continuatoarea publicației înfiinţate de scriitor în 1956)  și-au propus să-l sărbătorească într-un cadru independent de jubileele conjuncturale promovate cu mult mai mult sârg de decidenții actuali ai culturii române.

Evenimentul cardinal al programului pe care l-au intitulat „Anul Camil Petrescu” are loc miercuri 23 aprilie, începând cu ora 11, la Sala Media a Teatrului Național din București și în foaierul acesteia.

 

De Ziua Internațională a Cărții și a Drepturilor de Autor, sărbătorită, la nivel național, odată cu Ziua Bibliotecarului, Fundația Culturală „Camil Petrescu” și revista „Teatrul azi” organizează, așadar, sub egida Uniunii Scriitorilor din România, în parteneriat cu Centrul de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” al Teatrului Național „I. L. Caragiale” și cu Muzeul Național al Literaturii Române, colocviul prin care își propun să reafirme în conștiința publicului contemporan (îndeosebi a celui tânăr) o personalitate și o operă, în mare măsură, încă ignorate în valorile lor esențiale.

Director al Teatrului Național în perioada februarie–decembrie 1939, Camil Petrescu – romancierul, dramaturgul, teoreticianul de teatru, filosoful, poetul, gazetarul  creator și director de reviste, redutabil spirit polemic al epocii sale, va fi evocat la Sala Media a TNB de personalități ale culturii române precum Nicolae Manolescu, George Banu, Paul Cornea, Ion Vartic, Ioana Pârvulescu, Natalia Stancu și Cornel Ungureanu.

Actorii Ilinca Tomoroveanu, Șerban Cellea, Marius Stănescu, Emilia Bebu, Vlad Logigan vor citi pagini din creația camilpetresciană.

Gazdele întâlnirii: Ioana Pârvulescu și Florica Ichim.

 

În preambulul colocviului, la ora 11, publicul este invitat să viziteze, în foaierul Sălii Media a TNB (intrarea dinspre str. Tudor Arghezi), expoziția foto-documentară Camil Petrescu – 120, concepută de Ofelia Creția și oferită cu generozitate de Muzeul Național al Literaturii Române.

Colocviul va fi completat de prezentarea celor mai recente titluri din seria de autor a Fundației Culturale „Camil Petrescu”: colecția completă în ediție anastatică a publicației interbelice Cetatea literară, precum și un volum bipolar conținând piesa Caragiale în vremea lui de Camil Petrescu și Procesul „tovarășului Camil”, document de istorie literară datorat lui Ion Vartic.

 

  • Nici prima, nici cea din urmă gazetă înființată, condusă și, adesea, scrisă aproape în întregime de Camil Petrescu, Cetatea literară (anul I, nr. 1–12, 25 decembrie 1925 – 23 decembrie 1926) – reprodusă acum într-un format accesibil – prezintă o valoare excepțională și pentru faptul că în cuprinsul ei (nr. 11-12) se regăsește „Falsul tratat pentru uzul autorilor dramatici”. Document de istorie teatrală și totodată exemplu de polemică inteligentă și civilizată, „Falsul tratat” este răspunsul oferit de Camil Petrescu după declanșarea, în noiembrie 1926 (data premierei piesei sale Mioara la Teatrul Național din București), a celui mai puternic, conjugat și de lungă durată atac de presă din acei ani. Tot în Cetatea literară au fost publicate poeziile ce vor fi incluse în volumul Transcendentalia,  dar și „Scrisorile doamnei T” (devenite ulterior capitol în Patul lui Procust), a căror lectură îl determina pe Eugen Lovinescu să salute apariția unei noi scriitoare (!). Revista i-a avut printre colaboratori pe Tudor Arghezi, Ion Barbu, Hortensia Papadat-Bengescu, Liviu Rebreanu ș.a. (Mai multe detalii sunt disponibile la http://www.teatrul-azi.ro/seria-%E2%80%9Ecamil-petrescu%E2%80%9D/cetatea-literara-revista)

 

  • Paginile de arhivă aflate la baza cărții Procesul „tovarășului Camil” precedă cu ani buni texte înrudite în spirit și... procedură ale perioadei comuniste, de curând recuperate și valorificate. Este vorba, după cum clarifică Ion Vartic în nota asupra ediției, despre: „stenograma ședinței din 30 iunie 1952, din redacția revistei Viața românească, ședință consacrată așa-zisei «analize» a piesei Caragiale în vremea lui de Camil Petrescu. Comandată cu ocazia centenarului nașterii lui Caragiale, piesa urma să apară, în anul 1952, în Viața românească; în acest scop, redacția revistei organizează o interminabilă discuție în jurul textului piesei, «în speranța că pe baza ei se va putea ajunge la o redactare pe care ea (revista) să și-o însușească, căci în definitiv acesta este dreptul unei reviste». (...) Interesul aparte al dactilogramei nu stă, însă, deloc în informațiile despre procesul de creare/desfigurare a piesei lui Camil Petrescu, ci, evident, în faptul că ne conservă, în stare nemachiată, un model concret al acțiunii totalitarismului ideologic (oricare i-ar fi culoarea!) asupra individului (în speță, aici, asupra creatorului).” Numele de tristă amintire ale „tovarășilor” literați sunt Nicolae Moraru, Mihai Novicov, Ion Vitner, Silvian Iosifescu, Aurel Baranga, Traian Șelmaru, cu toții în floarea vârstei și... a carierei, ocupând funcții importante în presa de partid, la Uniunea Scriitorilor sau la Universitate. În fața lor se află creatorul lucid, cu slăbiciunile și iluziile sale (printre care – cea mai evidentă – aceea că un „dialog efectiv” este încă posibil), dar mai ales cu ironia sa neîndurătoare, ale cărei accente subversive nu îi vor scăpa cititorului avertizat asupra epocii și, în special, asupra biografiei și operei camilpetresciene. (Mai multe detalii sunt disponibile la http://www.teatrul-azi.ro/seria-%E2%80%9Ecamil-petrescu%E2%80%9D/%E2%80%9Ecaragiale-vremea-lui%E2%80%9D-de-camil-petrescu-%E2%80%93-%E2%80%9Eprocesul-%E2%80%9Etovarasului-camil%E2%80%9D-de-i)

 

Anul Camil Petrescu

 

În contextul jubileului inițiat de Fundația Culturală „Camil Petrescu” și revista „Teatrul azi”, scriitorul a fost evocat pe 9 și 11 aprilie la Cluj și, respectiv, Timișoara, întâlnirile cu publicul, artiștii și intelectualii invitați fiind realizate cu sprijinul Muzeului de Artă Cluj-Napoca și al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara.

Pe 14 aprilie, TVR 2 a difuzat spectacolul Iată femeia pe care o iubesc de Camil Petrescu (din Arhiva de Aur a TVR, producţie 1981), în regia regretatului Cornel Todea.

În intervalul luni, 21 – duminică, 27 aprilie 2014, Radio România Cultural va difuza, sub genericul „Mari spectacole”, producții ale Teatrului Național Radiofonic cu următoarele texte de Camil Petrescu: Danton (în serial), Mioara și Un epilog, Un om între oameni, Act venețian, Mitică Popescu, Jocul ielelor, Iată femeia pe care o iubesc, Suflete tari.

De-a lungul întregului an, revista Teatrul azi oferă cititorilor săi, în fiecare număr, articole sub semnătura dramaturgului, directorului, teoreticianului de teatru Camil Petrescu. Acestea pot fi consultate și on-line la http://www.teatrul-azi.ro/centrul-de-documentare-teatrala.

De asemenea,  prestigioasele reviste România literară, Observator cultural, Viața românească, Apostrof și Orizont vor publica, timp de mai multe luni, texte (până acum, încă neadunate în volum) din publicistica autorului.

 

Joi, 24 aprilie, ora 13.00, în Rotonda Muzeului Național al Literaturii Române (Bd. Dacia nr. 12), va avea loc, în cadrul programului „Rotonda 13” și în prezența invitaților Florica Ichim și Ion Vartic, vernisajul expoziției foto-documentare Camil Petrescu – 120, realizată de Ofelia Creția. Tânărul actor Vlad Logigan va citi pagini din opera scriitorului. 

 

Partenerii media ai Anului „Camil Petrescu”: Teatrul Național Radiofonic și Revista Teatrală Radio.