Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

A apărut ultimul număr (triplu) al revistei „Teatrul azi” din acest an!

A apărut ultimul număr (triplu) al revistei „Teatrul azi” din acest an!

Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și Teatrul Național București. Din luna octombrie vă puteți abona pe anul 2015!

Coperta I: Ofelia POPII şi Constantin CHIRIAC în Oidip, scenariu după Sofocle, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu (Foto: Mihaela Marin)

TEATRUL AZI este o publicație editată de Fundația Culturală „Camil Petrescu” sub egida UNITER, principalul periodic dedicat actualității și memoriei teatrului românesc, nu mai puțin conectat la evenimentele scenei contemporane internaționale (reflectate în cronici de festival, eseuri, interviuri și corespondențe). 

TEATRUL AZI înseamnă 12 numere, 5–6 apariții pe an (cca 300 pag / apariție). 

 Abonament pe anul 2011: 100 lei

Abonament pe anul 2012: 120 lei

Abonament pe anul 2013: 120 lei

Abonament pe anul 2014: 150 lei 

Abonament pe anul 2015: 150 lei

(Prețurile includ taxele poștale)  

Abonamentele se pot efectua prin virament bancar în contul RO52BRDE445SV00667874160 deschis la BRD – GSG, Sucursala Triumf,

ori prin mandat poștal pe adresa: Fundația Culturală „Camil Petrescu”,

Pța Alba Iulia nr.1, bl. H1, sc.5, apt. 135, sector 3, București 031103.

Pentru comenzi telefonice: 021 326 17 76

E-mail: teatrul_azi@yahoo.com

 

SUMAR

Anul „Camil Petrescu“

  • „Munca intelectuală” de Camil Petrescu
  • „Ce ne preocupă” de Camil Petrescu
  • „Cine sunt „muncitorii intelectuali“?” de Camil Petrescu
  • „Materialism maşinism psihologic” de Camil Petrescu
  • „Despre intervenţia statului” de Camil Petrescu
  • „R – de la război” de Ioana Pârvulescu
  • „Ciamarc” de Camil Petrescu
  • „Încă o piesă de Camil Petrescu a provocat disensiuni” de Claudia Dimiu

Festivaluri, gale , aniversări

FNT 2014, Bucureşti 

  • „Argument” de Marina Constantinescu (Director artistic şi selecţioner al FNT)
  • Selecţia oficială a spectacolelor

FEST–FDR

  • „Timişoara 2014 – Timpul 1” de Doru Mareș
  • „Timişoara 2014 – Timpul 2” de Crenguţa Manea

Festivalul „Toma Caragiu“, Ploieşti

  • „Renaşterea unui festival necesar” de Zeno Fodor

FestCo, Bucureşti

  • „Cum este văzută comedia românească la ea acasă?” de Nicolae Havriliuc

Ariel interfest, Râmnicu Vâlcea

  • „Festival şi prietenie” de Doina Papp

Perform Iași

  • „Downtown de Iaşi” de Călin Ciobotari

Unteatru, Bucureşti

  • „La mulţi ani!” de Crenguţa Manea
  • „Un spectacol care crestează adânc în conştiinţe” de Oana Medrea

Aniversare Teatrul „Ariel“, Târgu Mureş

  • „La 65 de ani!” de Raluca Tulbure

Gala absolvenţilor UNATC, Bucureşti

  • „La început de carieră...” de Ion Parhon
  • „Prietenul după invidie se cunoaşte” de Irina Zlotea („Pool (no water)” de Mark Ravenhill)

IDFest Bacău

  • „Jocuri de vară la Bacău” de Doru Mareș

Eseuri

  • „Ruritania lui G. B. Shaw sau ce caută neamţul în Bulgaria” de Adrian Mihalache
  • „Pornind de la o pagină de Monica Lovinescu” de Mircea Morariu

Memoria teatrului: 2014 – Anul „Brâncoveanu“

  • „Constantinul“. O tragedie princiară la nivelul satului” de Liliana Alexandrescu

Interviuri

  • Anatol Răcilă: „Teatrul înseamnă dragoste“, interviu de Gheorghe Calamanciuc
  • Cordula Nossek: „Unul dintre citatele mele preferate este din Paul Klee: «Arta face invizibilul vizibil»“, interviu de Oltiţa Cîntec
  • Adina Doba: „Cred că rostul meu pe pământ este acela de a trezi personaje de poveste în bucăţi de lemn de tei“, interviu de Raluca Tulbure
  • Eugenia Ciotlăuș Rusu: „Teatrul este forma mea de echilibru“, interviu de Mircea Sorin Rusu
  • Ervin Szűcs: „Sunt un om care se coace greu. Am nevoie de timp pentru tot.“, interviu de Mirela Sandu
  • Olivia Grecea: „Regizorul, chiar dacă e tânăr şi la început, trebuie creditat“, interviu de Andreea Dumitru
  • Saviana Stănescu: „Nu pot trăi fără teatru“, interviu de Mirela Sandu

Proiecte

  • „Scurt jurnal de tabără” de Florentina Váry
  • „Caznele schimbării sau noua generaţie de creatori” de Irina Zlotea

Robert Wilson şi...

  • „DHC, Craiova” de Nicolae Coande
  • „Laudatio Robert Wilson” de Nicolae Coande
  • „Imposibilul tangibil şi absurdul logic” de Daria Dimiu („Rinocerii” de Eugène Ionesco – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ Craiova)
  • „Despre logica rinocerilor” de Adrian Mihalache

...Pippo Delbono...

  • „Cântec despre mine însumi” de Mircea Morariu
  • „Pippo la Bucureşti” de Daria Dimiu

... Lev Dodin

  • „Când imposibilul devine posibil” de Mircea Morariu („Intrigă şi iubire”, după Friedrich Schiller – Malîi Teatr, Sankt Petersburg)

Cu şi despre Lupa

  • Krystian Lupa: „Sunt fascinat de experienţa drumului“, interviu de Raluca Rădulescu, traducere de Tomasz Kluz
  • „Incandescenţa nevrotică a ratării” de Mircea Morariu („Fraţii vitregi” de Thomas Bernhard – National Stary Theater, Polonia)

Spectacole

  • „Purcărete, după alţi 20 de ani” de Mircea Morariu („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip Rege şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
  • „Oidip, eseu despre om…” de Călin Ciobotari („Oidip”, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip Rege şi Oedip la Colonos – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
  • „Un proiect teatral” de Mircea Morariu („Caravaggio Terminal”, un proiect de Visky András şi Robert Woodruff. Textul şi dramaturgia: Visky András – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
  • „Un cabaret metafizic” de Mircea Morariu („Viaţa-i mai frumoasă după ce mori” de Mihai Măniuţiu – Teatrul Municipal „Tomcsa Sándor“ din Odorheiu Secuiesc)
  • „Am fost sau nu la „Femeia mării“?” de Călin Ciobotari („Femeia mării”, după Henrik Ibsen – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi)
  • „Clasa muncitoare merge la supermarket” de Crenguţa Manea („De vânzare/ For Sale”, un spectacol de Gianina Cărbunariu – Teatrul Odeon)
  • „Precum, odinioară, Pygmalion” de Mircea Morariu („Forma lucrurilor” de Neil LaBute – Teatrul German de Stat din Timişoara)
  • „Un fapt de viaţă, un simplu fapt de viaţă” de Mircea Morariu („În trafic”, un spectacol de Alina Nelega – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
  • „Independent şi de Stat, la Chişinău” de Oltiţa Cîntec („Foosbook“ şi Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“)
  • „Avarul“ de la Botoşani…” de Călin Ciobotari („Avarul” de Molière – Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
  • „Poveşti de pe scrânciob…” de Călin Ciobotari („Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya – Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
  • „Poezia ca secret al longevităţii artistice” de Elisabeta Pop („Recitalul Michelangelo” susţinut de actorul Eugen Ţugulea – Teatrul „Arcadia“ din Oradea)
  • „Patru oameni cumsecade” de Mircea Morariu („Zeul măcelului” de Yasmina Reza – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
  • „Revizorul“ – o oglindă” de Eugenia Şarvari („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul „Ioan Slavici“ din Arad)
  • „Teatrul „Maria Filotti“ în turneu la Bucureşti” de Doina Papp („Casa” de Evgheni Grişkoveţ şi „Anna Matison” – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
  • „9 din 10 rămânem oameni...” de Oana Cristea Grigorescu („9 din 10”, dramaturgia: Ana Cucu-Popescu – Asociaţia Reciproca şi Reactor de creaţie şi experiment, Cluj)
  • „Când sinceritatea însoţeşte jocul” de Nicolae Havriliuc („Cremă de zahăr ars. Astăzi îi spunem dragoste” de Iris Spiridon – Godot Café-Teatru)
  • „Un el şi mai multe iubiri” de Raluca Tulbure („Iubitafizica”, după o carte de Iulian Tănase – Compania „Lightwave Theatre“ din Bucureşti)

Teatru TV

  • „Lecţie de Teatru TV” de Doina Papp („Micii burghezi” de Maxim Gorki)

Radio

  • „Irina Petrescu, biruitoare asupra timpului” de Daria Dimiu („Jocul cu fantasme”

de Cristian Munteanu)

Noi în lume

  • După 19 ani, o nouă prezenţă românească la Avignon („Solitaritate” de Gianina Cărbunariu)
  • „Jurnal de călătorie” de Raluca Tulbure (Teatrul „Ţăndărică“ din Bucureşti cu „Paraşutiştii” la Festivalul Internaţional „Bitolino“)

Ne-au vizitat

  • „Medeea show” de Mircea Morariu („Medeea în media”, regia: Hyutank Kim – Grupul Teatral „Seongbukdong Beeodoolke“ din Coreea de Sud)

Din lume

  • „Don Juan la Opera Comică din Berlin” de Aura Cumita
  • „Teatru la Bienala de Arhitectură de la Veneţia” de Irina Wolf
  • „Vitrină de noutăţi teatrale contemporane” de Irina Wolf (Festival delle Colline Torinesi)

Cartea de teatru

  • „Cartea pragurilor” de Mircea Morariu (Gabriela Adameșteanu – „Anii romantici”, Editura Polirom, Iaşi, 2014)
  • „Sub semnul erudiţiei” de Mircea Morariu (Mihaela Mîrțu – „L’Acteur dans les rets de la fiction”, Ed. Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, Iaşi, 2014)
  • „Agentul Anton şi mizeria unui timp” de Mircea Morariu („Dosarele secrete ale agentului Anton – Petru Comarnescu în Arhivele Securităţii”, selecţie, introducere şi comentariu de Lucian Boia, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014)
  • „Detaliile modernităţii” de Mircea Morariu (George Banu – „Scena modernă. Mitologii şi miniaturi”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
  • „Desecretizarea unei istorii secrete” de Raluca Tulbure (Cristian Pepino – „Istoria secretă a păpuşilor. Teatrul de animaţie şi sacrul”, Editura UNATC Press, 2014)
  • „Trăind într-o lume pe care trebuie să o inventezi” de Daria Dimiu („Cristina Pepino. Scenografie”, UNATC Press, 2014)
  • „Istoria teatrului bucureştean estival, la a doua ediţie” de Claudia Dimiu (Vera Molea – „Hai, nene, la Iunion! Teatrele din grădinile de vară ale Bucureştilor de altădată”, Ed. Vremea, Bucureşti, 2014)
  • „Manualul actorului sfânt” de Mircea Morariu („Jerzy Grotowski – Teatru şi ritual. Scrieri esenţiale”, Ed. Nemira, Bucureşti, 2014)
  • „Faţa nevăzută a unui spectacol” de Oltiţa Cîntec (Cristina Rusiecki – „Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Caesar, jurnal de repetiţii”, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara, colecţia aTeNT)
  • „Priviri spre viitor sau Priveliştea unor timpuri noi de creaţie” de Nicolae Havriliuc (Cristina Modreanu – „Utopii performative. Artişti radicali ai scenei americane în secolul 21”, Ed. Humanitas, 2014)
  • „Caragiale – „Simţ enorm şi văz monstruos“ la o nouă lectură” de Mircea Morariu (Angelo Mitchievici – „Caragiale după Caragiale – Arcanele interpretării: exagerări, deformări, excese”; Ed. Cartea Românească, Bucureşti, 2014)
  • „Fiabilitatea criteriilor” de Mircea Morariu („Liviu Ornea – Un matematician la teatru”, Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2014)
  • „Trei cărţi, un singur autor: Zeno Fodor” de Raluca Tulbure (Zeno Fodor – „Scrieri teatrale”; Daniela Gîfu – „Zeno Fodor 80”; György Méhes – „Capriciu bizantin”, Ed. Nico, 2014)
  • „Cartea, ca probă de rezistenţă prin memoria scrisă” de Oltiţa Cîntec (Călin Ciobotari – „Emil Coşeru, actorul nostru...” Iaşi, Ed. Opera Magna, 2014)
  • „Emil Coşeru, pe scena vieţii” de Mircea Morariu (Călin Ciobotari – „Emil Coşeru, actorul nostru…”, Ed. Opera Magna, Iaşi, 2014)

Vești

  • George Banu, primul laureat de origine română al Marelui Premiu al Francofoniei
  • Teatrul din Turda, redenumit în memoria lui Aureliu Manea
  • Un nou teatru în peisajul cultural bucureştean (Teatrul de pe Lipscani)
  • Sub semnul limbii române

 

Coperta I: Ofelia POPII şi Constantin CHIRIAC în Oidip, scenariu după Sofocle, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu

Foto: Mihaela Marin

Coperta IV: Criticul de teatru Ion PARHON la împlinirea vârstei de 70 de ani

Foto: Maria Ștefănescu