Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Marx, seducătorul

După tema ultimului număr, „Religie cu înlocuitori?”, Dilema veche dezbate – aproape logic, aş spune – actualitatea lui Marx, într-un grupaj de opinii şi interviuri coordonat de Mădălina Şchiopu (nr. 316, 4 martie a.c.).

Iată o temă cu adevărat demnă de Punerea pe gânduri, seria de emisiuni săptămânale realizată de RFI România în colaborare cu Dilema veche: Luca Niculescu, Mădălina Şchiopu, Adrian Cioroianu şi Mircea Ghiţulescu (acesta din urmă, prin telefon, din Franţa) dialoghează calm, inteligent, sclipitor despre seducţia tot mai puternic exercitată de Marx de câţiva ani încoace, cu alte cuvinte, de la instalarea primelor semne de criză economică globală. Cei patru lansează ipoteze şi le întorc pe toate feţele, ba fac şi pronosticuri privind... ieşirea din actualitate a lui Marx (ceea ce, conform ecuaţiei de mai sus, s-ar dovedi în beneficiul nostru, al tuturor). Decât citat prost ori îmbrăţişat ca fantezie/utopie vremelnică, Marx ar fi de preferat în postura de „gânditor provocator” (pe termen lung şi… temeinic), conchide, fără nici o ironie, Adrian Cioroianu, într-o emisiune de reascultat. http://www.rfi.ro/dezbateri/punerea_pe_ganduri/Actualitatea-lui-Marx.html

 

Ce am mai aflat cu acelaşi prilej de la RFI? Despre o tentantă noutate editorială: Edgar Morin, Pour et contre Marx, carte tocmai apărută la Editura „Temps présent” (un citat din prefaţă e redat mai jos). Şi despre faptul că Marx vinde bine… şi ca personaj de teatru. Monologul Karl Marx, le retour de Howard Zinn se află de trei ani în repertoriul unui teatru francez (totuşi, o rectificare: prezentarea citită de Ioana Haşu la microfon nu e rezultatul unei lecturi (vizionări) personale, ci o cronică de spectacol pe care o puteţi citi în original aici http://www.lestroiscoups.over-blog.com/article-10358485.html).

 

A l'ère de la mondialisation du marché et du capitalisme qui commence en 1989, c'est un autre Marx qui prend une place grandissante dans mon esprit. Elle avait été non oubliée, mais occultée à l'époque où le colonialisme européen se désintégrait et où le totalitarisme dit communiste me semblait devenu le danger principal pour l'humanité. C'est Marx penseur de la mondialisation. C'est Marx penseur d'un capitalisme qui crée non seulement un produit pour le consommateur, mais un consommateur pour le produit. Là encore j'intègre la vision critique de Marx dans une vision du vaisseau spatial Terre emporté par quatre moteurs associés et incontrôlés: la science, la technique, l'économie, le profit.
Certes, j'ai toujours été distant et le suis plus que jamais de l'esprit polémique sarcastique et atrabilaire de Marx contre Stirner, les hégéliens de gauche, Proudhon et autres. Mais je reste plus que jamais proche de son esprit universaliste avec un ajout capital: mon rejet de l'universalisme abstrait, aveugle aux différences et aux diversités. Pour moi désormais, la notion clé est l' "unitas multiplex", l'unité qui produit et contient les diversités. Je reste plus que jamais sensible aux souffrances des opprimés, des subjugués, des humiliés et aux misères matérielles qui s'aggravent dans notre siècle. Mais je suis sensible aux misères morales et psychiques, aux détresses humaines qui ne se limitent pas à une classe sociale - à toute souffrance, qu'elle vienne de la cruauté du monde ou de la barbarie des humains.
Ainsi, pour moi, Marx est "multiprésent", mais jamais dominant. Maître-penseur mais jamais maître de ma pensée. Ma relation à sa pensée est à la fois complémentaire, concurrente et antagoniste, c'est-à-dire complexe. Je pense de plus en plus qu'il faut autant conserver Marx que le critiquer, autant critiquer Marx que le conserver.
(din prefaţa cărţii lui Edgar Morin)