Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul nr. 5-6/2011

Coperta Numarul nr. 5-6/2011

Cartea de teatru_153

  • "Ionesco şi experienţa luminii" de Mircea Morariu ("Eugène Ionesco – mistic sau necredincios?" de Marguerite Jean-Blain)
  • "Teatrul ca o fereastră spre lume" de Mircea Morariu ("Ileana Predescu – o prezenţă magică" de Maria-Zoe Ionescu şi Ct. Paraschivescu)
  • “Între real şi imaginar” de Ct. Paraschivescu (“Atacul bacantelor” de Ion Jurca Rovina)
  • "Ionesco şi scena românească" de Mircea Morariu ("Eugène Ionesco [Eugen Ionescu] pe scenă, în România", volum de Florica Ichim)
  • “Joc voios, în parabole şi farse” de Ct. Paraschivescu (“Déjà vu. Teatru” de Emil Lungeanu)
  • “Oglinda critică” de Oltiţa Cîntec (“Spectator cu bilet de favoare” de Mircea Morariu)
  • “Vivacitatea spiritului critic” de Mircea Morariu (“Mari autori pe scenă – De la Shakespeare la Ionesco” de Mircea Ghiţulescu)

Interviuri

  • Cristian şi Cristina Pepino: „Teatrul de animaţie este o lume pe care trebuie s‑o inventezi aproape în întregime. Ca şi cum ai crea o nouă lume“, interviu de Raluca Tulbure Familia Pepino este un brand pe care multe teatre de păpuşi din ţară îl folosesc pe afiş sau l‑ar dori ca să aibă succesul asigurat. Ce‑i face să fie aşa? Cum au ajuns aici? Există vreo reţetă a succesului? Îi cunosc pe Cristi şi Cristina Pepino (până şi la prenume, parcă au fost predestinaţi) de ceva vreme, mă fascinează de fiecare dată cu poveştile lor, nu numai cu cele de pe scenă, şi m‑am gândit că o conversaţie cu ei m‑ar ajuta/ne‑ar ajuta să pătrund/pătrundem în universul uneia dintre cele mai titrate familii artistice de la noi.
  • Constantin Brehnescu: „Avem nevoie de păpuşă mai mult decât oricând“, interviu de Călin Ciobotari
  • Helmut Stürmer: „...eu aveam cheile care se potriveau“, interviu de Crenguţa Manea

Eseuri

  • “Un destin tragic: Lucian Blaga” de Doina Modola
  • "Atingerea actorului" de Nicolae Havriliuc

Întâlniri virtuale

  • „Carré Amelot“ sau cum poate deveni cultural un Arsenal!" de Zomir Dimovici (interviu cu Christelle Beaujon din La Rochelle, Franţa)

Operă, Balet, Dans

  • „Tango operita“ de Maria Zărnescu (TNO „Ion Dacian“, “Maria de Buenos Aires”, tango opera de Astor Piazzolla)

Memoria teatrului

  • „La MaMa este ea!“ de Ana Maria Narti Miracolul trăieşte, minunea este cu putinţă: marea doamnă a teatrului mondial – Ellen Stewart, La MaMa, a fost şi este dovada acestui fapt. A intrat în lumea noastră, teatrul român de la sfârşitul anilor ’60, ca o binecuvântată furtună de vară în plină secetă, a sosit ca un vârtej înviorător, neaşteptat de nimeni, binecuvântat de mulţi. A venit pentru a‑l „recruta“ pe foarte tânărul Andrei Şerban şi a deschis prin acest gest o poartă dincolo de care se întindea un întreg univers al descoperirilor. Prin peripeţiile experimentului teatral a făcut posibilă comunicarea între oameni de pretutindeni şi vieţi extrem de diferite între ele.
  • “Teatrul Naţional din Cernăuţi” de Claudia Dimiu

Eveniment teatral

  • GALA PREMIILOR UNITER: Premiile Senatului, nminalizările şi câştigătorii

Spectacole

  • “Regăsirea autenticităţii” de Mircea Morariu (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca – “Caligula” de Albert Camus)
  • “Un „Caligula“ memorabil la Craiova” de Nicolae Prelipceanu (Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova – “Caligula” de Albert Camus)
  • “O triadă providenţială („Caligula“ – Lászlo Bocsárdi – Sorin Leoveanu)” de Ion Parhon ((Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova – “Caligula” de Albert Camus)
  • “Ce se întâmplă în „Macbeth“ de Nicolae Prelipceanu (Teatrul Naţional Bucureşti – “Macbeth” de Shakespeare)
  • “Fiul lui Macbeth” de Adrian Mihalache (Teatrul Naţional Bucureşti – “Macbeth” de Shakspeare)
  • “Andrei Şerban şi prima variantă a lui „Ivanov“ de Nicolae Prelipceanu (Teatrul „Bulandra“– “Ivanov” de Cehov)
  • “Ivanov în „Ivanov“ de Adrian Mihalache (Teatrul „Bulandra“– “Ivanov” de Cehov)
  • “Cehov citit de Andrei Şerban” de Crenguţa Manea (Teatrul „Bulandra“– “Ivanov” de Cehov)
  • “Rinocerii la Cub în Iaşi” de Nicolae Prelipceanu (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi – “Rinocerii” de Eugène Ionesco)
  • “Despre unicornuitate şi bicornuitate” de Anca‑Maria Rusu (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi – “Rinocerii” de Eugène Ionesco)
  • “O gură de oxigen teatral: „Rinocerii“ lui Claudiu Goga” de Călin Ciobotari (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi – “Rinocerii” de Eugène Ionesco) În ultimii ani, Eugène Ionesco şi spectatorul român de teatru s‑au întâlnit foarte rar. Nu reiau aici mult discutatul embargo pus de deţinătorii drepturilor de autor ale dramaturgului, ci doar constat cât de mult s‑a simţit această lipsă. E adevărat, Ionesco a mai circulat, „la negru“, prin spectacole studenţeşti, ori prin înlocuirea subversivă a lui „de…“ cu „după“, a auctoriatului cu adaptarea. Şi, inevitabil, o tăcere stingheră s‑a lăsat pe "Cântăreaţa cheală", pe "Scaunele" şi pe celelalte piese ale căror titluri au devenit aproape patrimoniale.
  • “Şi spectacolul e vis” de Nicolae Prelipceanu (Teatrul „Odeon“ din Bucureşti – “Viaţa e vis” de Calderón de la Barca)
  • “Barocul ca tip de existenţă” de Adrian Mihalache (Teatrul „Odeon“ din Bucureşti – “Viaţa e vis” de Calderón de la Barca)
  • “Textul din vis” de Ion Cazaban (Teatrul „Odeon“ din Bucureşti – “Viaţa e vis” de Calderón de la Barca) În regia lui Dragoş Galgoţiu, primele imagini ale spectacolului cu "Viaţa e vis", piesa barocă a lui Calderón, sunt proiecţii cinematografice şi, nu întâmplător, ne amintesc cele ce s‑au spus – cam de multă vreme – despre onirismul artei filmului. Onirism cu atât mai vizibil la aceste succesiuni accelerate de imagini, enchaîné‑uri şi supraimpresiuni, purtate, parcă, în vuiet de vânt năprasnic.
  • “Lume nouă, metode noi” de Nicolae Prelipceanu (Teatrul „Nottara“ – “Metoda [Metoda Grönholm]” de Jordi Galcerán)
  • „Mâna mea stângă şi urechea mea dreaptă....“ de Elisabeta Pop (Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ Cluj- Napoca – “Zenobia” după Gellu Naum) E greu, e aproape riscant să scrii despre un spectacol al cărui pretext este un text (fie el şi unul ...după), din aria atât de specială a literaturii suprarealiste. Riscant, fiindcă, să recunoaştem, sunt puţini specialişti la noi (dar sunt totuşi şi încă redutabili şi îi voi cita pe parcurs), ca să zic aşa, care ştiu aproape totul despre literatura de avangardă şi, bănuiesc şi mai puţini, fie ei cititori sau spectatori, care o înţeleg cu adevărat... Atunci de ce scriu, totuşi?
  • “Un spectacol de viaţă lungă sau fetele tari nu plâng niciodată...” de Elisabeta Pop (Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca – “Un cuplu ciudat” de Neil Simon)
  • “Suprarealism cu ...exemplificări” de Mircea Morariu (Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca – “Un cuplu ciudat” de Neil Simon)
  • “Sarea‑n bucate...” de Mircea Morariu (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca – “Dundo Maroje” de Marin Držič)
  • “Jocuri cu identitatea” de Mircea Morariu (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj – “Am omorât-o pe mama” de Visky András)
  • “Devoratorul devorat” de Mircea Morariu (Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Tompa Miklós“ – “Platonov” de Anton Pavlovici Cehov)
  • “Ca o lacrimă uriaşă” de Mircea Morariu (Teatrul German de Stat din Timişoara – “Mountaibeikerii” de Volker Schmidt) Din caietul‑program al spectacolului cu piesa "Mountainbeikerii", scrisă de tânărul dramaturg austriac Volker Schmidt şi prezentată în premieră pe ţară de Teatrul German de Stat din Timişoara, în regia lui Radu Alexandru Nica, mi‑a atras atenţia un text semnat de scenograful Dragoş Buhagiar.
  • “Miza pe contraste” de Mircea Morariu (Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ din Timişoara – “Cum vă place” de W.Shakespeare)
  • “Efect de Studio” de I.J. Rovina (Teatrul Maghiar „Csiky Gergely“ din Timişoara – “Efecte secundare [Frustrări şi îndoieli... în parte]”, după Woody Allen)
  • “Două regizoare, două interprete” de Ion Jurca Rovina (Teatrul German de Stat, Timişoara – “Cameristele [Die Zofen]” de Jean Genet)
  • “O scrisoare pentru alegători” de Carmen Mihalache (Teatrul Municipal „G. Bacovia“, Bacău – “O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale)
  • “Recitindu‑l pe Cehov” de Carmen Mihalache (Teatrul „Bacovia“ din Bacău – “Cerere în căsătorie” de A.P. Cehov)
  • “Teatrul independent câştigător la proiecte europene” de Doina Papp „Practică teatrală în regiunile centru şi nord-vest“, la Teatrul „74“, Târgu Mureş)
  • “Radu Afrim – cu înger, fără înger…” de Călin Ciobotari (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi – “Dawn Way [Oameni slabi de înger. Ghid de folosire]” de Oleg Bogaev)
  • “Între corzile vieţii” de Ruxandra Anton (Ateneul „Tătăraşi“, Iaşi – “Inimă de boxer” de Lutz Hübner)
  • “Să crezi în semne?” de Mircea Morariu (Teatrul Dramatic „I. D Sârbu“ din Petroşani – "Casa Bernardei Alba" de F. G. Lorca)
  • “Bufniţa singurătăţii” de Ruxandra Anton (Teatrul „I.D. Sârbu“, Petroşani – "Durata medie de viaţă a maşinilor de spălat" de Elise Wilk)
  • “Tinereşte” de Mircea Morariu (Teatrul de Artă din Deva – Deşteptarea primăverii de Frank Wedekind)
  • “Teme pentru acasă” de Mircea Morariu (Teatrul de Nord din Satu Mare, Secţia română – "Jack lunetistul" de Radu Macrinici)
  • „Occident Express“ sau retorica libertăţii” de Anca Mocanu (Teatrul „Anton Pann“, Râmnicu Vâlcea – „Occident Express“ de Matei Vişniec)
  • “Casa mult-visată în Rusia postbolşevică” de N. Prelipceanu (Teatrul „Sică Alexandrescu“, Braşov – “Casa” de Evgheni Grişkoveţ şi Anna Matison)
  • “Absurdităţi sexuale” de Constantin Paraschivescu (Teatrul „Mic“ – “Sex on the bici” de John Tobias)
  • “Cum mi-am petrecut „Ziua Teatrului“ de Crenguţa Manea (ArCuB – "Două poveşti de amor", după A.P. Cehov)
  • “Spitalul amorului” de Adrian Mihalache (Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti – "Azilul amanţilor" de John Chapman şi Dave Freeman)
  • “Azilul din squat” de Călin Ciobotari (Universitatea de Arte „George Enescu“ şi Compania „Fapt“ [Fabrica de Artă şi Producţie Teatrală] – Squat, după Azilul de noapte, de Gorki)
  • "Sentimente la kilogram" de Cristiana Gavrilă (Coproducţie Teatrul ACT, Asociaţia Culturală„Catharsis“ şi Teatrul „George Ciprian“ din Buzău – XXL [Fat Pig] după Neil LaBute)
  • „Nemuritoarea şi primejdioasa” de Carmen Mihalache (Teatrul de Animaţie, Bacău – Povestea prostiei după I. Creangă)
  • "Alice Barb în... ţara păpuşilor" de Ion Parhon (Teatrul „Ţăndărică“ – "Alice în ţara minunilor" de Lewis Carroll)
  • "Micul prinţ pierdut între proiecţii" de Cristiana Gavrilă (Teatrul Odeon – Micul prinţ, după Antoine de Saint-Exupéry)
  • „D’ale carnavalului“, în viziunea lui Silviu Purcărete” de N. Prelipceanu (TNRS, Sibiu – D’ale carnavalului de I.L. Caragiale) A şaptea piesă pe care o pune în scenă la Sibiu Silviu Purcărete, "D’ale carnavalului" de I. L. Caragiale, are parte de „o montare tradiţională“, spune regizorul, dar numai din punctul său de vedere, pentru că imaginaţia sa debordantă, sprijinită pe o echipă excepţională, obţine efecte neaşteptate de la un spectacol de acest tip. Dar dacă, prin „tradiţional“ se înţelege respectul faţă de text, rostirea lui integrală, atunci, desigur, spectacolul este unul tradiţional.
  • „D’ale...“ şi‑o ploaie de neuitat" de Cristiana Gavrilă (TNRS, Sibiu – "D’ale carnavalului" de I.L. Caragiale)

Publicitate

  • TEATRUL „LUCEAFĂRUL“, IAŞI Rubrica include informatii despre premiera "D’ale lui Păcală", participarea spectacolului „Cartea junglei“ la World Festival of Puppet Art, Praga si Festivalul „Hai la teatru!“, ediţia a V‑a.
  • TEATRUL „George Ciprian “ Buzău: GALA VEDETELOR - COMEDIA, ediţia a VIII-a (si programul Galei)

Ne-au vizitat

  • "Tiran sângeros sau copil teribil?" de A. Mihalache (Compagnie Lamberto Maggiorani – Caligula de A. Camus)
  • “Carole Bouquet, Antonin Artaud, Génica Athanasiou la „Odeon“, Bucureşti de N. Prelipceanu
  • “Ca o „Floare‑albastră“ de N. Havriliuc (despre Carole Bouquet citind Scrisori către Génica Athanasiou de A. Artaud, Teatrul Odeon)

Operă, Dans, Balet

  • "Jiři Kylian la noi" de Simona Şomăcescu (traducere: Daria Dimiu)
  • Despre Jiři Kylian... şi despre „Falling Angels“ (traducere: Daria Dimiu)