Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 9-10/2010

Coperta Numarul 9-10/2010

Cartea de teatru_153

  • „Teatru în teatru, teatru despre teatru...” de M. Morariu („Shakespeare, lumea-i un teatru” – antologie concepută şi comentată de George Banu)
  • „Cameleonismul spaţiului, soliditatea ideii, consecvenţa preocupărilor” de M. Morariu („Mihai Măniuţiu. Spaţiul cameleonic” de Cristina Modreanu)
  • „Memorialist cu delegaţie” de Mircea Morariu („Memoriile hingherului” de Mihai Măniuţiu)
  • „Mister şi ecologie” de Mircea Morariu („Jack lunetistul” de Radu Macrinici)
  • „Semnul cumpenei” de C. Paiu (N. Barbu, „Semnul cumpenei. Patru decenii de istorie a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi, 1942–1984”, antologie, note şi indice de nume de Sorina Bălănescu)
  • „Pianotări pe o claviatură istorică” de C. Paraschivescu („Incursiuni în istoria teatrului universal” de Florin Faifer)
  • „Avers şi revers” de Constantin Paraschivescu („Nopţi fără heruvim” de Ion Jurca Rovina)

Secvențe basarabene

  • „Un an/o stagiune de răscruce” de Andreea Dumitru Pe 29 iulie, s-a împlinit un an de când coaliţia partidelor democratice a câştigat alegerile anticipate în Republica Moldova. O schimbare multaşteptată, confirmând spiritul protestelor din 6 şi 7 aprilie 2009 şi capotarea regimului autoritar ce izolase ţara pentru aproape un deceniu. Interimatul actualei guvernări se apropie însă, firesc, de sfârşit. Pe 5 septembrie a.c., basarabenii au ocazia să decidă prin referendum dacă în viitor îşi vor alege preşedintele prin vot direct, punând capăt astfel unei crize constituţionale care dă apă la moară celor convinşi că democraţia n-a avut şi nu are şanse reale în acest stat tânăr, fragil.
  • „Dispariţia ficţiunii” de Sorin Alexandrescu („Chişinău, 7 aprilie. Teatru-document”. Antologie de Andreea Dumitru)
  • „BITEI-2010. Puncte de vedere” de Constanţa Popa
  • „În căutarea lui Grotowski, la Chişinău” de Andreea Dumitru
  • „Grotowski – după teatru” de Tadeusz Kornaś
  • „Mitul Grotowski şi mişcarea teatrală din Moldova, la sfârşitul anilor ’80 şi în anii ’90” de Mihai Fusu
  • „Arta ca vehicul al schimbării şi îmblânzitorii de lei ai teatrului basarabean” de Larisa Turea
  • „O nouă revistă de teatru la Chişinău” de Andreea Dumitru şi Cristina Cernopolc

Arte 2 Odeon

  • „Teatrul care învinge distanţele” de Ioana Ieronim A doua ediţia ARTE la Odeon, concepută diferit faţă de prima întâlnire bucureşteană, dar nu mai puţin incitantă, s-a petrecut anul acesta în săptămâna 9–15 mai. Oaspeţii protagonişti – alături de John Eisner şi de Saviana Stănescu (aflată aici din nou într-o dublă funcţie, de data aceasta coordonator şi traducător) – au fost trei dramaturgi americani de prim plan.
  • „American Romanian Theatre Exchange” de Tamara Susoi

Interviuri

  • Thomas Ostermeier: „Nu mai cred în cariera romantică a lui «Hamlet»“, interviu de Crenguţa Manea
  • Michael Pennington: „Cel mai mult mi-aş dori să-l întâlnesc într-o zi pe Cehov, iar a doua zi – pe Shakespeare”, interviu de Daria Dimiu
  • Elizabeth LeCompte: „Ceea ce voi numiţi emoţie, eu numesc semnificaţie“, interviu de Anca Mocanu
  • Jan Lauwers: „Nimic nu e improvizat în spectacolele mele”, interviu de Irina Wolf
  • José Ramón Fernandez: „Teatrul este un loc pe măsura fiinţei umane”, interviu de Andreea Dumitru Între 9 şi 13 iunie, Târgul de carte Bookfest a fost „colonizat“ de literatura spaniolă, printr-un efort uriaş făcut de organizatorii români, dar şi de Ministerul Culturii şi Federaţia Editorilor din Spania, cu sprijinul Institutului Cervantes şi al Ambasadei Spaniei la Bucureşti. Romancieri, jurnalişti, dramaturgi, traducători şi promotori din Peninsula Iberică au participat la lansări şi mese rotunde desfăşurate zi de zi în Pavilionul 13 de la Complexul Romexpo, aproape de impresionantul stand al ţării-invitată de onoare: Spania. Teatrul a fost reprezentat de dramaturgii Angélica Liddell şi José Ramón Fernández.
  • Dragoş Buhagiar: „Scenograful trebuie să fie pe jumătate inginer şi vătaf“, interviu de Andreea Dumitru Născut în 1965, la Brăila, Dragoş Buhagiar a debutat la începutul anilor ’90, traversând, practic, toate metamorfozele şi crizele teatrului românesc din ultimele două decenii. Nu e doar cel mai premiat (cinci premii UNITER), citat, preţuit, invidiat, căutat dintre scenografii români afirmaţi în postcomunism, e şi un creator cu o capacitate uluitoare de a admira, de a se solidariza, de a se bucura sincer de reuşitele confraţilor.
  • Cornelia GHEORGHIU: „Sunt împăcată cu mine însămi”, interviu de Călin Ciobotari
  • Vanda STURDZA: „Există soluţii pentru orice”, interviu de Mirela Sandu Vanda Sturdza a absolvit Universitatea de Arte Aplicate din Viena, la clasa profesorului Bernhard Kleber. În anul 2008, a revenit în România pentru a lucra cu Alexandru Tocilescu la spectacolul “Casa Zoikăi” de Mihail Bulgakov. De atunci a început o frumoasă colaborare, care a continuat cu “Sfârşit de partidă” de Samuel Beckett. Am stat de vorbă într-o dimineaţă de sâmbătă, la o ceaşcă de ceai. Nici nu ne-am dat seama când au trecut două ore şi jumătate. În Vanda am descoperit o persoană atentă la tot ce este în jur, cu drag de frumos şi de viaţă.

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova și București

    • „Stratford pe Jiu 2010 – file de jurnal” de Myra Iosif La ora când scriu aceste rânduri aproape tot ce s-a comentat, analizat, criticat sau elogiat pe unde şi pixeli, tot ce s-a scris şi tipărit despre „galaxia Hamlet la Craiova“ e deja „du passé“.
    • „Constelaţia „Hamlet“ de Daria Dimiu Ca să pui pe picioare o asemenea manifestare şi să năzuieşti la concretizarea ei în cele mai bune condiţii omeneşte posibile, contactele (verbale, telefonice, via mail etc.) se pornesc şi se derulează cu nesfârşite luni (în multe cazuri, cu un an şi mai bine) înainte. Rămăseseră câteva zile până la Paşti, când publicaţiile din capitală au vuit că Primăria Municipiului Bucureşti şi-a retras sprijinul. Cele câteva zile de cod roşu aviatic din toiul lui aprilie au împiedicat sosirea unora dintre invitaţi, inclusiv a trupei japoneze.
    • „Gândind prin Shakespeare” de Adrian Mihalache
    • „Un „Hamlet“ de doi bani” de Marinela Ţepuş
    • „Hamlet“ de după „Hamlet“ de Marinela Ţepuş
    • „Shakespeare la Cetate” de Ludmila Patlanjoglu
  • Festivalul Internațional de Teatru Sibiu 2010

    • „Cultura ca ecran” de Sorin Alexandrescu Diversitatea extraordinară a spectacolelor din cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, din 2010, face aproape imposibilă orice încercare de-a găsi teme transversale comune. Şi totuşi, la fel de certă a fost impresia că ceva le-a conferit coeziune, tot aşa cum în focul de artificii final, fantezia figurilor desenate pe cer se baza pe un plan comun. Poate Sibiul însuşi era acel ceva coeziv, mi-am zis atunci, deja nostalgic după ceea ce trecuse...
    • „Întrebări fără replici” de Adrian Mihalache Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu s-a aflat, în anul 2010, sub semnul întrebării. Nu pentru că dificultăţile economice i-ar fi putut compromite desfăşurarea sau diminua strălucirea, căci e nevoie de mult mai mult decât de o criză pentru a stăvili entuziasmul, energia şi abilitatea lui Constantin Chiriac şi ale echipei sale. Semnul întrebării – „semnul şarpelui“ – a fost tema generală de reflecţie, care a ordonat reprezentaţiile şi a inspirat discuţiile. Spectacolul mult aşteptat al lui Peter Brook, Warum Warum, a dat tonul întrebărilor.
    • „FITS 2010” de Mircea Ghiţulescu Festivalul, celebrul Festival Internaţionl de Teatru de la Sibiu, ce modifică viaţa oraşului dar şi a mii de teatralişti din lumea înteagă la sfârşitul lui mai şi începutul lui iunie, a devenit o caracatiţă culturală ce înhaţă toate domeniile aparent înrudite.
    • „Clipa cea repede (6) – din Festival” de Ion Cazaban
    • „O prezenţă distinctă şi distinsă” de Ion Parhon
    • „Senzaţia de saţietate” de Mircea Morariu („Berlin Alexanderplatz”, după romanul lui Alfred Döblin – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu)
    • „Actorul inteligent, actorul profesionist” de Mircea Morariu („Jurnalul unui nebun” de N.V. Gogol – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu)
  • Festivalul Euroregional de Teatru, Timişoara: „În jur de 50%” de Mircea Morariu
  • Gala VedeTeatru, Buzău: „VedeTeatru” de Ştefan Oprea
  • Festivalul EuroArt, Iaşi: „EuroArt 2010, între calitate şi comercial” de Călin Ciobotari
  • Festivalul Atelier, Baia Mare: „ATELIER la majorat” de Oana Streza şi Alexandru Ştefan
  • Festivalul de Animaţie Euromarionete şi Festivalul Underground, Arad: „Flashuri – Underground şi Euromarionete” de Anca Haţiegan Închipuiţi-vă un vehicul ce se deplasează printre câmpuri mustind de apă, acoperite de ierburi înalte, din care îşi iţesc privirile şi uneori capetele o mulţime de vulpi, fazani, iepuri, berze, căpriori şi căprioare. Trenul care mă ducea spre Arad părea pe cale să se transforme în Arca lui Noe. O ploaie măruntă şi deasă, rece, avea apoi să mă acompanieze pe toată durata şederii în micul oraş de pe Mureş, ale cărui ape umflate evocau de asemenea potopul. Arad-Ararat... – aşezarea devenise peste noapte o stâncă desprinsă parcă din muntele biblic, iar teatrele sale închipuiau puntea şubrezită a unei corăbii abandonate în voia sorţii.
  • Întâlniri Ariel 2010, Târgu Mureş: „Ariel respiră adânc. Respiră teatru” de Adriana Teodorescu Funcţionarii dramatici din multe teatre ale patriei noastre aşteaptă începutul verii cu nerăbdare şi nervozitate câteodată. Artiştii, în schimb, intră în panică atunci când se coc piersicile. Pe principiul „se apropie vacanţa; ce facem cu ea?“ teatrele din România îşi planifică perioada de relache dintre două stagiuni care cum se pricep. Dacă multe temple ale Thaliei sunt ferecate pentru public preţ de (cel puţin) două luni, teatrele vii pulsează, creează şi-şi fericesc spectatorii. Şi, după cum îi e numele, nici „Ariel“, adică Teatrul pentru Copii şi Tineret din Târgu Mureş nu putea aştepta liniştit gongul final al stagiunii 2009/2010.
  • Festivalul de Teatru al Liceenilor, Ploieşti: „La teatru cu liceenii” de Mircea Ghiţulescu
  • Stagiunea Teatrală a Elevilor Vrânceni, Focşani: „STEV-ul, un festival matur” de Marinela Ţepuş

Memoria teatrului

  • „Teatrul National din Iaşi” de Claudia Dimiu
  • „Ştefan Ciubotăraşu – aşa cum l-am cunoscut” de Dionisie Vitcu

Balet

  • „Viaţa dinlăuntrul nostru în paşi de dans” de Marinela Ţepuş („Bal”, regia şi coregrafia: Yvette Bozsik – Opera Naţională Iaşi)

Praful de pe scândură

  • „Rânjete şi spaţii” de Theodor-Cristian Popescu

Spectacole

  • „Un hibrid genial” de Constantin Paraschivescu („Tragedia lui Carmen”, după Georges Bizet – Teatrul Naţional Bucureşti)
  • „Prăbuşirea casei Berrill cu ajutorul lui Derrill” de Nicolae Prelipceanu („S-a sfârşit cum a-nceput” de Sean O’Casey – Teatrul Naţional Bucureşti)
  • „S-a’ntâmplat ce trebuia” de Alexandru Ştefan („S-a sfârşit cum a-nceput” de Sean O’Casey – Teatrul Naţional Bucureşti)
  • „Alexa între două versiuni” de Mircea Ghiţulescu („Livada de vişini” de A. P. Cehov – Teatrul Naţional Bucureşti)
  • „Estetica farsei, estetica personajelor” de Mircea Morariu („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul Naţional Cluj-Napoca)
  • „Gogol la Naţionalul clujean” de Ileana Alexandra Orlich („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul Naţional Cluj-Napoca)
  • „Vânătorul vânat” de Nicolae Prelipceanu („În vizită” de Roland Schimmelpfennig – Teatrul Naţional Timişoara)
  • „Întâmplările minciunii şi ale adevărului” de Mircea Morariu („În vizită” de Roland Schimmelpfennig – Teatrul Naţional Timişoara)
  • „Urmaşii lui Vladimir şi Estragon…” de Mircea Morariu („Iaacovi şi Leidental” de Hanoch Levin – Teatrul Naţional Timişoara)
  • „Romeo, Julieta şi... Salieri” de Mircea Morariu („Romeo şi Julieta” de W. Shakespeare – Teatrul Naţional Timişoara)
  • „Sub obsesia temei...” de Ion Jurca Rovina („Romeo şi Julieta” de W. Shakespeare – Teatrul Naţional Timişoara)
  • „Absurdul care ne urmăreşte” de Ion Jurca Rovina („Privelişte minunată spre Catedrală” de Sławomir Mrožek – Teatrul Naţional Timişoara)
  • „O performanţă” de Mircea Morariu („mady-baby” de Gianina Cărbunariu – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“, Timişoara)
  • „Livada la conservă” de Mircea Morariu („Livada de vişini” de A. P. Cehov – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“, Timişoara)
  • „Jocul de-a Shakespeare” de Mircea Morariu („Shaking Shakespeare”, după W.Shakespeare – Teatrul German de Stat din Timişoara)
  • „Relaţii, nu stări” de Mircea Morariu („Codrii” de David Mamet – Teatrul Clasic „Ioan Slavici“, Arad)
  • „O parodie neinspirată” de Crenguţa Manea („Cine l-a ucis pe Marx?” de Horia Gârbea – Teatrul „Toma Caragiu“, Ploieşti şi Teatrul de Revistă „Majestic“)
  • „Istoria în spectacol” de Nicolae Havriluc („Cine l-a ucis pe Marx?” de Horia Gârbea – Teatrul „Toma Caragiu“, Ploieşti şi Teatrul de Revistă „Majestic“)
  • „Trecutul mereu prezent” de Nicolae Prelipceanu („Miriam W.” de Savyon Liebrecht – Teatrul „Toma Caragiu“, Ploieşti)
  • „Un nou spectacol, acelaşi Afrim” de Crenguţa Manea („Miriam W.” de Savyon Liebrecht – Teatrul „Toma Caragiu“, Ploieşti)
  • „O dramă nordică la Odeon” de Nicolae Prelipceanu („Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva” de Jonas Gardell – Teatrul Odeon)
  • „Iadul este amintirea… Infernul e în noi” de Cristiana Gavrilă („Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva” de Jonas Gardell – Teatrul Odeon)
  • „Păpuşarul Hausvater” de Crenguţa Manea („Păpuşarul” de Gilles Segal – Teatrul Evreiesc de Stat)
  • „Destinul profeţilor de azi” de Mircea Morariu („Prorocul Ilie”, după Tadeusz Slobodzianek – Teatrul Municipal, Baia Mare)
  • „Plăcerea jocului” de Constantin Paraschivescu („Bolnavul închipuit”, după Molière – Teatrul de Stat din Constanţa)
  • „Artişti inofensivi?” de Elisabeta Pop („Uciderea lui Gonzago” de Nedealko Iordanov – Teatrul de Stat Oradea)
  • „Zeze” de Mircea Ghiţulescu („Despre viaţa lui Zeze şi adevărul despre moartea sa” de Marius Damian – Teatrul Luni de la Green Hours)
  • „Efectul comic al drogurilor” de Cristiana Gavrilă („Ecstasy” de Ioan Drăgoi – Teatrul Luni de la Green Hours)

Din lume_135

  • „Avignon – o pasiune” de Matei Vişniec
  • „Scrisoare din Amsterdam” de Liliana Alexandrescu
  • „Scrisoare din Bruxelles” de Myra Iosif Intrată într-un con de umbră câţiva ani la rând, celebra Companie belgiană GROUPOV a explodat, în această stagiune, într-un uriaş foc de artificii peste Bruxelles, iluminând cerul teatrului, îndeobşte mohorât. ”Fare thee well tovaritchhomo sapiens sau Adio, tovarăşe homo sapiens”, gigantica reprezentaţie adusă pe scena Teatrului Naţional, un maraton de şapte ore, s-a impus ca evenimentul artistic al anului. Proiectul anunţat de Jacques Delcuvellerie în urmă cu câţiva ani, o tetralogie în patru părţi, s-a concretizat în martie 2010.
  • „Ceardaşul păpuşilor la Kecskémet” de Adriana Teodorescu

JUBILEU ANTON PAVLOVICI CEHOV

  • „Charlotta sau „saltul mortal“ al memoriei” de Călin Ciobotari
  • „Trei zile cu Cehov” de Ion Cazaban

Info

  • „Agon – primul teatru independent din Constanţa” de Andreea Dumitru
  • Info UNITER: Rezultatele preselecţiei pentru Gala Tânărului Actor HOP, ediţia a XIII-a (Mangalia, 1–4 septembrie 2010)

Radio_59

  • „Ce lume voluptuoasă, ce lume senzuală!” de Mircea Morariu („Maldoror. Biografia sentimentală a unui asasin”, Scenariu radiofonic de Ilinca Stihi – Teatrul Naţional Radiofonic)

Noi în lume

  • Premiu special la Pécs pentru „20/20“, spectacolul Gianinei Cărbunariu
  • „Sold Out – un spectacol despre vânzarea etnicilor germani” de Irina Wolf („Sold Out”, text de Gianina Cărbunariu – Münchner Kammerspiele)
  • „Spectacole cu artişti români şi francezi” de Ion Jurca Rovina („Echilibristul” de Jean Genet şi „Buzunarul cu pâine” de Matei Vişniec la Belfort)