Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 8-9/2012

Coperta Numarul 8-9/2012

2012 - Anul CARAGIALE

  • „Caragiale interbelic” de Ion Cazaban
  • „Năpasta“ altfel” de Nicolae Prelipceanu (Teatrul „Toma Caragiu“, Ploieşti – „Năpasta” de Ion Luca Caragiale)
  • „Actualitate şi stil de reprezentare” de Nicolae Havriliuc (Teatrul „Toma Caragiu“, Ploieşti – „Năpasta” de Ion Luca Caragiale)
  • „O scrisoare pierdută“ la Ploieşti” de Nicolae Prelipceanu (Teatrul „Toma Caragiu“, Ploieşti – „O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale)
  • „Conul Leonida… la Ruse” de Anca Mocanu (Teatrul „Tudor Vianu“, Giurgiu – „Conul Leonida faţă cu reacţiunea„ de I. L. Caragiale; Teatrul Dramatic „Sava Ognianov“, Ruse – „Conul Leonida faţă cu reacţiunea” de I. L. Caragiale)
  • „Caragiale clocotind de sex” de Nicolae Prelipceanu (Teatrul „Tudor Vianu“, Giurgiu – „Conul Leonida faţă cu reacţiunea„ de I. L. Caragiale; Teatrul Dramatic „Sava Ognianov“, Ruse – „Conul Leonida faţă cu reacţiunea” de I. L. Caragiale)
  • „Caragiale filosoful” de Mircea Morariu (Marta Petreu – „Filosofia lui Caragiale”, Ed. Polirom, Iaşi, 2012)
  • „Epistolarul caragialean la o nouă lectură” de Mircea Morariu (Dan C. Mihăilescu – „I. L. Caragiale şi caligrafia plăcerii. Despre eul din scrisori”, Ed. Humanitas, 2012)

Eseu

  • „Despre ludicul scenic” de Nicolae Havriliuc

Interviuri

  • Maria Şevţova: „Memoria persistă, dar memoria, ca şi vorba, este selectivă“, interviu de Daria Dimiu Personalitate de anvergură internaţională, Maria Şevţova are o abordare interdisciplinară asupra teatrului ca fenomen şi a spectacolului, manifestată atât în activitatea ei auctorială, cât şi în cea profesorală. (...) Vorbeşte rar, cald şi convingător. Din păcate, un interviu transcris nu are posibilitatea de a reda fidel căldura vocii, gesturile şi mimica intervievatului. Din fericire, nici pe cea de a reda tremurul din vocea reporterului de ocazie.
  • Béatrice Picon-Vallin: „Meyerhold mi-a dat totul“, interviu de Andreea Dumitru Am întâlnit-o la Festivalul European al spectacolului – Festivalul Dramaturgiei Româneşti de la Timişoara, unde s-a aflat pentru o conferinţă prilejuită de o dublă lansare. (...) Specialistă în istoria teatrului rus din secolul XX, Béatrice Picon-Vallin a făcut poate mai mult decât oricare alt cercetător pentru redescoperirea marelui om de teatru, chiar dacă interesul său nu se limitează la opera acestuia.
  • Rodica Negrea: „N-aş da niciodată meseria de actor, pentru nimic altceva“, interviu de Mirela Sandu
  • Liviu Steciuc: „Teatrul e un microb de care nu mai poţi scăpa“, interviu de Raluca Tulbure
  • Bogdan Ulmu: „În definitiv, sunt inevitabil!“, interviu de Călin Ciobotari
  • Vlad Massaci: „N-am niciun program! Dar nici nu montez orice prostie“, interviu de Călin Ciobotari

CĂRŢI

  • „Piesa anului” de Mircea Morariu (Oana-Maria Cajal – „Ultimul pact”, Ed. UNITEXT, Bucureşti, 2012)
  • CENTENAR CELIBIDACHE: „O carte de acompaniament” de Mircea Morariu („CELIBIDACHE – Întâlniri cu un om de excepţie”, Texte reunite de Stéphane Műller şi Patrick Lang, Editura Spandugino, Bucureşti, 2012)
  • CENTENAR CELIBIDACHE: „Sergiu Celibidache şi securitatea” de Mircea Morariu (Ioana Raluca Voicu-Arnăuţoiu – „Sergiu Celibidache privit prin cortina de fier”, Editura Ars Docendi, Bucureşti, 2012)

Întâlniri virtuale

  • „Întâlnirea. Fatalitate sau destin?” de Zomir Dimovici (mărturii de Valer Dellakeza, Natalie Ester, Anda Cadariu, Nicoleta Lefter, Adriana Moca)

Praful de pe scândură

  • „Scheme de finanţare. Modelul canadian” de Theodor-Cristian Popescu Sistemul teatral canadian beneficiază de un sistem de burse şi subvenţii extrem de detaliat conceput şi bine reglat. Ţinând cont de specificul acestui spaţiu cultural, există anumite diferenţe între provincia majoritar francofonă – Québec – şi restul majoritar anglofon al Canadei. Dar în toată ţara subvenţiile publice se administrează pe trei paliere: local, provincial şi naţional. Fiecare dintre aceste niveluri are un organism ce ia forma unui Consiliu al artelor şi care transferă aceste subvenţii organismelor non-profit prin concursuri de finanţare periodice deschise.

Spectacole

  • „Eseu despre condamnarea la moarte” de Mircea Morariu (Teatrul German de Stat din Timişoara – „Neînţelegerea” de Albert Camus)
  • „Nemilos cu eroii lui Sebastian” de Mircea Morariu (Teatrul Naţional „Lucian Blaga“, Cluj-Napoca – „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian)
  • „Comica nefericire a lui Winnie” de Mircea Morariu (Teatrul Naţional „Lucian Blaga“, Cluj-Napoca – „O, ce zile frumoase!” de Samuel Beckett)
  • „Şi a fost seară... Şi a fost dimineaţă...” de Mircea Morariu (Teatrul de Artă din Deva – „Deliruri”, spectacol-concert după texte de Ion Mureşan)
  • „Basm şi coşmar” de Mircea Morariu (Teatrul German de Stat din Timişoara – „Fetiţa din bolul peştelui auriu” de Morris Panych)
  • „Fermecătoare poveste muzicală pentru copii” de Ion Jurca Rovina (Teatrul German de Stat Timişoara – „Hänsel şi Gretel”, basm muzical de Simona Vintilă, scenariul, şi Ilie Stepan, muzica)
  • „Inventiv şi grotesc” de Ion Jurca Rovina (Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara – „Gaiţele” de Alexandru Kiriţescu)
  • „Blestemul iubirii sau necunoscutul din noi” de Anca Mocanu (Teatrul Evreiesc de Stat – „Blestemul iubirii” de Iacob Gordin)
  • „Grunge teatral la Naţionalul ieşean” de Călin Ciobotari (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi – „Nirvana” de Liviu Cristian)
  • „Ferma animalelor“, varianta de Iaşi” de Călin Ciobotari (Ateneul „Tătăraşi“, Iaşi – „Ferma animalelor”, după George Orwell)

Info

  • Proiect UNITER: Festivalul Național de Teatru, 2012, București
  • Proiect UNITER: Gala Tânărului Actor HOP, 2012, Mangalia

Festivaluri, Gale

  • Sibiu_301

    • Festivalul Internaţional de Teatru: „Fascinante dialoguri interculturale” de Ion Parhon
    • Festivalul Internaţional de Teatru: „Zile de fior şi teatru…” de Nicolae Prelipceanu
    • Festivalul Internaţional de Teatru: „Cultura face diferenţa” de Mircea Morariu
    • Festivalul Internaţional de Teatru: „Spectacolele Teatrului Naţional „Radu Stanca“ la FITS” de Mircea Morariu
    • Festivalul Internaţional de Teatru: „Sărbătoarea ideilor” de Mircea Morariu (Luc Bondy – „Sărbătoarea clipei. Dialoguri cu George Banu”, Ed. Humanitas, 2011)
    • Festivalul Internaţional de Teatru: „O restituire” de Mircea Morariu (Eugenio Barba, „Casa în flăcări. Despre regie şi dramaturgie”, Editura Nemira, 2012)
  • Buzau_302

    • Festivalul VedeTeatru: „Numărul 9” de Ştefan Oprea
  • Timi?oara_211

    • Festivalul Dramaturgiei Româneşti: „Un jurnal de trei zile” de Mircea Morariu
    • Festivalul Dramaturgiei Româneşti: „Formator cultural şi civic” de Ion Jurca Rovina
    • Festivalul Dramaturgiei Româneşti: „Cărţile Festivalului" de Mircea Morariu
    • Ştire de ultimă oră – FEST–FDR, cel mai nou membru al Asociaţiei Europene a Festivalurilor
    • Festival Euroregional: „Diversitate repertorială” de Ion Jurca Rovina
  • Gala STAR, Bacau: „Actorul la persoana întâi” de Carmen Mihalache

Noi în lume

  • „Încă un premiu internaţional pentru „Argentina“, articol de Crenguţa Manea
  • „Spectacolul „Leonce şi Lena“ aplaudat în picioare la Bogota” de Beáta Ketesdy
  • „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Praga
  • „Turneu de succes la Budapesta” (cu „Ubu rege” şi „Alcoolicii”)
  • „Julieta” de András Visky jucată în Orvieto, Italia
  • „Mic jurnal de călătorie” de Raluca Tulbure (la Festivalul Internaţional de Păpuşi, Istanbul, şi la Festivalul Internaţional pentru Teatre de Copii, Subotica)

DIN LUME_188

  • „Anatomia crizei la Viena” de Irina Wolf („Wiener Festwochen“, 2012)