Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numărul 8-9-10/2009

Coperta Numărul 8-9-10/2009

Cărţi și reviste de teatru

  • „Şerban Cioculescu – critic de teatru“ de Mircea Morariu (Şerban Cioculescu, „Cronici teatrale“)
  • „În numele echilibrului“ de Mircea Morariu (Florin Faifer, „Incursiuni în istoria literaturii dramatice româneşti – Regăsiri“)
  • „Îmi place Oana Pellea!“ de Mircea Morariu (Oana Pellea, „Jurnal 2003–2009“)
  • „Cronicar al vremii sale“ de Constantin Paraschivescu (Ion Parhon, „Pe repede înapoi“)
  • „Eveniment editorial“ de Ion Cazaban (Liviu Ciulei, „Cu gândiri şi cu imagini“)

Festivalul Internaţional de Teatru, Sibiu, 2009

  • „Fenomen unic în România“ de Doina Modola Festivalul a fost dominat şi în actuala ediţie de producţiile lui Silviu Purcărete, montate la Teatrul Naţional din Sibiu: Faust şi Metamorfoze. Trezind acelaşi interes publicului, care a venit şi a revenit să-l vizioneze, de astă dată în „Hala Libra“ sau „Balanţa“, cu mici modificări în raport cu montarea din 2007 (din Hala Simeron), Faust a prilejuit şi o conferinţă extraordinară la Centrul Habitus, reunindu-i diplomatic, la masa tratativelor, pe directorul Festivalului din Edinburgh, Jonathan Mills, pe ministrul Culturii şi Cultelor din România, Theodor Paleologu, pe Horia-Roman Patapievici, directorul Institutului Cultural Român, pe Raluca Turcanu, senator de Sibiu.
  • „Cronica unei jumătăţi de Festival: rafale şi stropi de teatru la Sibiu“ de Andreea Dumitru
  • „Ne-am lăsat topiţi!“ de Mircea Morariu
  • „De la gigantic la minuscul“ de Mircea Ghiţulescu
  • „Ce-am văzut şi ce-am pierdut“ de Nicolae Prelipceanu
  • „Dincolo de bine şi de rău. Dar mai aproape de rău…“ de Mircea Morariu („Woyzeck“ de Georg Büchner – Agency Culture, Ucraina)
  • „Woyzeck în naveta spaţială“ de Adrian Mihalache („Woyzeck“ de Georg Büchner – Agency Culture, Ucraina)
  • „Jurnal de-o“ zi de Crenguţa Manea
  • „Tradiţie şi modernitate în «Titus Andronicus»“ de Ion Parhon („Titus Andronicus“ de William Shakespeare – Compania „Yamanote Jijosha“, Japonia)
  • „Shakespeare în Japonia“ de Adrian Mihalache („Titus Andronicus“ de William Shakespeare – Compania „Yamanote Jijosha“, Japonia)
  • „De două ori Vişniec“ de Adrian Mihalache („Caii la fereastră“ de Matei Vişniec – Trap Door Theatre, Chicago; „Femeia ţintă şi cei zece amanţi“ de Matei Vişniec – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu, şi Théâtre de la Licorne din Lille)
  • „«Caii la fereastră» în decor medieval“ de Ion Parhon („Caii la fereastră“ de Matei Vişniec – Trap Door Theatre, Chicago)
  • „Războiul la ferestre“ de Crenguţa Manea („Caii la fereastră“ de Matei Vişniec – Trap Door Theatre, Chicago)
  • „Plăcerea de a fi în teatru, nevoia de a înţelege“ de Crenguţa Manea („Uriaşii munţilor“ de Luigi Pirandello – Teatrul Naţional „V. Alecsandri“, Iaşi; „Faust“ după Goethe – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu)
  • „De trei ori Purcărete“ de Adrian Mihalache („Metamorfoze“ după Ovidiu – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu, în coprod.; „Uriaşii munţilor“ de L. Pirandello – Teatrul Naţional, Iaşi; „Faust“ după Goethe – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu)
  • „«Woyzeck» – de la text, la spectacol“ de Crenguţa Manea („Woyzeck“ de Georg Büchner – Agency Culture, Ucraina)
  • „Un «excepţional» la negativ“ de Mircea Morariu („Leonce şi Lena“ de Georg Büchner – Teatrul de Comedie, Bucureşti)
  • „Lecţie de viaţă în pragul morţii“ de Ion Parhon („Oscar şi buni Roz“ de Eric-Emmanuel Schmitt – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu)
  • S-au lansat cărţi de teatru
  • „În căutarea cuvintelor pierdute şi regăsite… la Sibiu“ de Mihai Lungeanu
  • „O statuie pentru Piaţa Mică a Sibiului“

Festivaluri, Aniversări

  • Fest CO, Bucureşti

    • „Comedia românească în luptă cu timpul“ de Daria Dimiu Strada Sfântul Dumitru din capitală avea anul trecut un iz medieval: deco­pertată din raţiuni utilitare, era străjuită pe ambele părţi, de punţi trainice de scândură, iar din groapa informă căscată pe mijloc se zăreau vagi vestigii arheologice. Imaginaţia zburda. Numai desenele trasate cu bidineaua pe temporarele căi de acces te trăgeau în mileniul III, vestind că Teatrul de Comedie e în sărbătoare.
    • „Un festival şi mai multe nedumeriri“ de Crenguţa Manea
    • „Proiectul «Comedii uitate»“ de Nicolae Havriliuc
  • VEDETEATRU, Buzău

    • „La rând: dramaturgul“ de Ştefan Oprea
    • Premiile Galei Vedetelor
  • Festival Euroregional, Timişoara

    • „TESZT de teatru“ de Daria Dimiu
  • Festival Atelier, Baia Mare

  • Concurs Internaţional de Dans, Sibiu

    • „Premisele unei tradiţii coregrafice“ de Gina Şerbănescu
  • Festivalul Naţional de Teatru, 31.X.–8.XI.2009, Bucureşti

    • Selecţia
  • Eveniment_126

    • „Vivat Academia! Vivat Sanda Manu!“ de Ludmila Patlanjoglu

Anul Grotowski

  • „Grotowski şi Kantor: doi artişti ai nopţii“ de George Banu

Aniversare: 60 de ani de teatru, CONSTANTIN CODRESCU

  • „Un plurivalent“ de Constantin Paraschivescu
  • Constantin Codrescu: „Sunt şi împliniri, şi încercări, şi răscruci“. A consemnat Marinela Ţepuş Nu pot să spun că nu sunt mândru de ceea ce am reuşit să înfăptuiesc prin înfiinţarea Secţiei Române de la Facultatea de Teatru din Târgu Mureş, acolo unde, în mod stupid, funcţiona numai o secţie în limba maghiară. Teatrul din Brăila a dat, iarăşi, un rost vieţii mele. A însemnat un loc al speranţei, dar şi acolo s-au stricat prea multe lucruri din viaţa mea de artist şi din viaţa mea personală.
  • „O inimă mare“ de Carmen Mihalache („Inimă de boxer“ de Lutz Hübner – Teatrul „George Ciprian“, Buzău)
  • „Carte la aniversare“ de Natalia Stancu („Pribeag prin viaţa mea“ de Constantin Codrescu)

Aniversare: TEATRUL „MERLIN“ la 60 de ani

  • „Sub semnul emoţiei discrete a cinstirii“ de Ion Jurca Rovina

Interviuri

Un dar

  • „Aventuri lirice – Conferinţele Teatrului Naţional“ de Constantin Paraschivescu

Pe drumul cel bun – Teatrul German de Stat Timişoara

  • „Monolog halucinant despre agresarea feminităţii“ de Ion Jurca Rovina („Avem toate aceeaşi poveste“ de Dario Fo & Franca Rame)
  • „T.G.S.T. la Odeon“ de Iulia David
  • „Musicalul la vreme de criză“ de Mircea Morariu („Sunetul muzicii“ de Richard Rogers; textele cântecelor: Oscar Hammerstein)

Spectacole-lectură

  • Dramaturgi de azi la Odeon/4 („Spre pacea eternă“ de Juan Mayorga)
  • „Cozerie cu Marx“ de Daria Dimiu („®evolution“ de Saviana Stănescu la Pavillion Unicredit)

Memoria teatrului

  • „Semne regizorale“ de Ion Cazaban
  • „Un italian în România: FERNANDO DE CRUCIATTI“ de Claudia Dimiu
  • „ELENA BARLO – portret cu vechiul dulap“ de Ion Cazaban

Balet

Lumea la noi

  • „Gară pentru două“ de Daria Dimiu (Sub girul Convenţiei Teatrale Europene – ETC, „80 de zile şi 80 de nopţi“ de Soeren Voima şi „Occident Express“ de Matei Vişniec la Craiova)

Praful de pe scândură

  • „Actor“ de Theodor-Cristian Popescu

Spectacole

  • „Disecând Revoluţia“ de Mircea Morariu („Moartea lui Danton“ de Georg Büchner – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca) Important e că toţi actorii din spectacolul Moartea lui Danton evoluează la cotele profesionalităţii fără cusur. Spiritul de trupă e la nivelul marelui eveniment artistic pe care îl constituie Moartea lui Danton la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.
  • „Muşcăm din noi înşine ca din fructul oprit…“ de Elisabeta Pop („Moartea lui Danton“ de Georg Büchner – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
  • „Dirijorul şi instrumentul“ de Mircea Morariu („Cântăreaţa cheală“ de Eugène Ionesco – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
  • „Viaţa ca un spaţiu periculos“ de Elisabeta Pop („Când noi morţi, înviem“ de H. Ibsen – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
  • „Geniul farsei tragice“ de Natalia Stancu („Sinucigaşul“ de Nikolai Erdman – Teatrul Naţional, Bucureşti) În rolul principal Dan Puric excelează în acrobaţia stărilor pe muchie de cuţit între râs şi plâns, între implicare şi distanţare. El trece cu dezinvoltură impresionantă, fără efort vizibil, printr-o mare varietate de registre. Ipostaziază succesiv agitaţia ridicolă a omului slab, şi necăjit, dă contur abuliei, apoi furiei stupide, mâniei legitime şi revoltei.
  • „Iubirea învinge chiar şi teama de moarte“ de Natalia Stancu („Hotelul dintre lumi“ de Eric-Emmanuel Schmitt – Teatrul Mic)
  • „Întâlniri cu tinereţea“ de Constantin Paraschivescu („Ai toată viaţa înainte!“, după R. Gary – Teatrul „Nottara“)
  • „Aşa sunt eu“ de Mircea Morariu („Piaţa Roosevelt“ de Dea Loher – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
  • „Justificat ideatic şi cuceritor muzical“ de Ion Jurca Rovina („Norii“ de Aristofan – Teatrul Naţional, Timişoara)
  • „Cum să… facem un spectacol“ de Ion Jurca Rovina („Cum traversează Barbie criza mondială“ de Mihaela Michailov – Teatrul Naţional, Timişoara)
  • „Cu virtuozitate despre o ratare «perfect㻓 de Marinela Ţepuş („Copilul acesta“ de Jöel Pommerat – Teatrul „Sică Alexandrescu“, Braşov)
  • „Singurătatea în trei“ de Ştefan Oprea („Trei surori“, adaptare după Anton Pavlovici Cehov – Teatrul „Mihai Eminescu“, Botoşani)
  • „Clipe de viaţă“ de Ştefan Oprea („Cinci minute de magie“ în Piatra Neamţ de Peca Ştefan – Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)
  • „Forever Young“ la Piatra Neamţ de Oltiţa Cîntec („Cinci minute de magie“ în Piatra Neamţ de Peca Ştefan – Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)
  • „«Cum am învăţat să conduc» pe scena Teatrului Maria Filotti“ de Mirela Sandu („Cum am învăţat să conduc“ de Paul Vogel – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
  • „Frida Kahlo la Petroşani“ de Mircea Ghiţulescu („Frida Kahlomania“ de Alexander Hausvater – Teatrul „I.D. Sârbu“, Petroşani)
  • „UNATC-işti“ de Constantin Paraschivescu (UNATC fest)
  • „Actori pentru o clipă, spectatori pentru toată viaţa“ de Marinela Ţepuş (Stagiunea Teatrală a Elevilor Vrânceni)
  • Premii pentru absolvenţii UNATC
  • Olimpiada Naţională de Teatru

Din lume_135

  • „Sfârşit de serbare la Paris“ de Adrian Mihalache Ca să fiu sigur că mă orientez bine în oferta teatrală pariziană, am cerut şi sfatul avizat al lui George Banu. M-a trimis într-o suburbie, la Gennevilliers, unde Comedia Franceză juca Bérénice de Racine. Ministerul Culturii presează ilustrul teatru să coboare la periferie, ca să bucure masele, fapt care stârneşte resentimentul actorilor. Pe bună dreptate, pentru că publicul de acolo nu este nici avizat, nici entuziast.
  • „Stagiunea teatrală vieneză: «Voilà, c’est fini!»“ de Irina Wolf Stagiunea teatrală 2008–2009 s-a încheiat la Viena în data de 30 iunie, într-o atmosferă de petrecere. Teatrul Naţional vienez Burgtheater s-a transformat în această seară, timp de patru ore, într-o sală de bal. Spectacolul intitulat Voilà, c’est fini! a… început pe scenă şi s-a sfârşit în sală în acorduri de muzică şi dans. Evenimentul a marcat sfârşitul stagiunii, dar şi terminarea mandatului lui Klaus Bachler, cel de-al patruzecelea director de la Burgtheater.
  • „Multiplicare în rotaţie pe verticală“ de Irina Wolf („Procesul“, după F. Kafka – la Münchner Kammerspiele)
  • „Un poem al trupului-madlenă“ de Andreea Dumitru („House of the Sleeping Beauties“ – coproducţie: LOD, Gent; Toneelhuis, Anvers; La Monnaie/De Munt, Bruxelles)
  • „Holland Festival, o fereastră-caleidoscop deschisă către lume“ de Réka Hegyi
  • „O seară cu Antonioni la Amsterdam“ de Andreea Dumitru De câţiva ani, Holland Festival nu mai poate fi disociat de creaţiile lui Ivo van Hove, un flamand de 51 de ani, cu studii de regie la Bruxelles şi o lungă experienţă în fringe, care a preluat, din 2001, direcţia lui Toneelgroep, principala companie teatrală din Amsterdam (20 de actori permanenţi şi 10 premiere pe stagiune). Dar şi spectacolele sale sunt imposibil de imaginat fără contribuţia scenografului Jan Versweyveld, întâlnit în anii ’80, la Anvers. Lucrând în cuplu şi absorbind influenţe eteroclite (Peter Stein, Patrice Chéreau, Wooster Group), van Hove şi Versweyveld experimentează de peste două decenii, îmbrăţişând în cele din urmă o formulă estetică hibridă, la graniţa dintre teatru, multimedia, instalaţie şi performance art.
  • „Subotica – paradisul poveştilor“ de Adriana Teodorescu Nu ştiu alţii cum sunt, dar pentru mine Festivalul Internaţional al Teatrelor pentru Copii de la Subotica, Serbia, reprezintă un paradis al poveştilor. De şaisprezece ani, micul burg sârbesc este la fiecare sfârşit de mai gazda uneia dintre cele mai importante întâlniri profesionale de nivel internaţional ale responsabililor cu perpetuarea poveştilor, spuse – cum altfel? – cu păpuşi, marionete şi tot felul de obiecte animate.
  • „Un festival ce merită a fi cunoscut“ de Veronica Dobrin (Festivalul Internaţional de Dramaturgie Contemporană – Shumen, Bulgaria)

Info

  • INFO UNITER

Radio_59

  • „Destine exemplare în vertijul istoriei“ de Constantin Paraschivescu (În ciclul „Biografii–Memorii“, spectacol de teatru-document consacrat acad. Gleb Drăgan)

Publicitate

  • Noi suntem PI – Teatrul Naţional, Timişoara
  • La sfârşit de stagiune – Teatrul „George Ciprian“, Buzău
  • Un deceniu – Universitatea „Ovidius“, Constanţa

Noi în lume

  • „Ministagiune timişoreană la Teatrul Odeon din Paris“ de Mirela Sandu