Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 7-8-9/2013

Coperta Numarul 7-8-9/2013

Vesti

  • „Atenţie, coloşi, se poartă Mignon!” de Oana Medrea
  • Alergăm, pedalăm – actorii Teatrului Maghiar, Timişoara, participanţi la „Crosul firmelor“

Cartea de teatru_153

  • „Reîntoarcerea lui Teodor Mazilu” de Titus Vîjeu („O aventură estetică cu Teodor Mazilu” de Andrei Strihan, Ed. Tipomoldova, 2013)
  • „Superbele efemeride” de Constantin Paraschivescu („Soclu pentru efemeride” de Luminiţa Vartolomei, Ed. Muzicală, București, 2013)
  • „Cronicile – mărturii şi creaţii?” de Constantin Paraschivescu („Vedere spre teatru” de Ion Jurca Rovina, Ed. Eurostampa, 2012)
  • „Parcă erai in sală, pe scaunul alăturat“ de Constantin Paraschivescu („Teatru şi hărţi” de Mircea Morariu, Ed. Universităţii din Oradea, 2013)
  • „Pentru o lume morală” de Smaranda Popa („Teatru” de Ion D. Vulcănescu, Ed. Mica Valahie, București, 2013)
  • „Ereziile lui David Mamet” de Mircea Morariu (David Mamet, „Teatrul”, traducere de Monica Botez, Editura Curtea veche, Bucureşti, 2013)
  • „Phaedra“, după 20 de ani” de Mircea Morariu (Oltiţa Cîntec, „Phaedra – Leni Pinţea Homeag, studiu monografic”, Editura Marist, Baia Mare, 2013)

Interviuri

  • Marcel Iureş: „Libertatea înseamnă o rigoare infernală, chiar tragică“, interviu de Cristiana Gavrilă Este unul dintre cei mai fascinanţi şi discreţi actori. O combinaţia rară între artistul carismatic-misterios, intelectualul preocupat şi olteanul plin de umor, dar cu o piramidă sănătoasă a lucrurilor. Împărţit între teatru şi cinema, între pivniţa „ACT“-ului şi platourile de filmare, Marcel Iureş nu se declară nemulţumit de propria lui ţară, dar a obosit „să constate evidenţe“. Însă, fascinat de cultura română, „nu se lasă prăbuşit“. Despre evidenţe, dar mai ales despre teatru, în interviul ce urmează.
  • Hajdu Szabolcs: „Actorii de film trebuie să se decojească de teatru“, interviu de Daniela Magiaru Are 41 de ani, este regizor maghiar de film şi de teatru, actor şi autor. Degajă naturaleţe şi simplitate, deşi, privindu-i operele, ai mereu sentimentul că intri într-un univers complex de semne şi stări. A lucrat cu mari nume ale teatrului şi filmului, iar peliculele lui sunt multipremiate. Spectacolul „Vremuri de pace”, montat la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ din Timişoara, este construit cu multă subtilitate, abil condus, surprinzător în soluţiile propuse, cu multă poezie, dar şi cu umor.
  • George Constantinescu: „De aici înainte, avem ce face în viaţa asta“, interviu de Ruxandra Vera Ştefan Teatrul de Artă „locuieşte“, din decembrie 2012, pe strada Sfântul Ştefan din Bucureşti, la numărul 21. Am stat de vorbă cu fondatorul şi directorul său, actorul George Constantinescu, cel care a reconstruit din temelie spaţiul pe a cărui scenă şi joacă.
  • Eugenia Tărăşescu Jianu: „Cu fiecare spectacol începi altă viaţă“, interviu de Raluca Tulbure
  • Eliza Noemi Judeu: „Am scăpat şi de complexul provinciei, şi de trac... Mi-a rămas emoţia. Sunt liberă...“, interviu de Andreea Dumitru
  • Rudy Rosenfeld: „Am de gând să joc până la 120 de ani…“, interviu de Anca Mocanu

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • Gala STAR, Bacău – „Actorul şi arta sa” de Anca Mocanu
  • Festivalul Internaţional de Teatru Nou, Arad – „Patru spectacole şi o zi de festival” de Mirela Sandu
  • Festivalul Naţional de Dramaturgie, Râmnicu Vâlcea – „Goana după fluturi“ de Ion Parhon
  • Aniversare Teatrul Municipal Baia Mare – Teatrul „3 în 1“ de Daria Dimiu
  • „Lumea-ntreagă e o scenă sau o casă de nebuni? Aceasta-i întrebarea” de Daria Dimiu („Emanciparea prinţului Hamlet” de Alina Mungiu Pippidi – Teatrul Municipal Baia Mare, Secţia „Ion Săsăran“)
  • Gala „VedeTeatru“, Buzău – „La Buzău: publicul, stăpân absolut” de Ştefan Oprea
  • „Serile Teatrului Studenţesc sau despre amatorii profesionişti” de Oana Medrea – Casa de Cultură a Studenţilor, Bucureşti
  • „Scrie despre tine“, Bucureşti – „A fost odată un generator de poveşti…” de Oana Medrea
  • UNATC, București – Master Arta Actorului 2013 – „Bucuriile şi povara succesului” de Ion Parhon

Eseuri

  • „Prilej de sărbătoare şi de meditaţie: Shakespeare la Festivalul de la Craiova” de Maria Shevtsova
  • „Câteva delimitări...” de Nicolae Havriliuc

EVENIMENT_213

  • Laureaţii Galei Premiilor UNITER 2013, ediţia a XXI-a

Memoria teatrului

  • „Victor Feodorov (1897–1948)” de Ion Cazaban
  • „Datorii uitate sau lacunele unei biografii tragice” de Sorina Bălănescu (Momente din viața scenografului Victor Feodorov) Pe Victor Feodorov – de la a cărui dispariție se împlinesc 65 de ani – destinul şi l-a ales drept protagonist într-o poveste aproape neverosimilă prin întâmplările pe care i le-a aşternut în drum. Lăsăm pe seama celor care au mai multă pricepere în aprecierea, la scară reală, a originalităţii de viziune şi tratare scenografică, pentru a zăbovi asupra biografiei lui Victor Feodorov (Feodoroff, Fedorov – în alte grafii), biografie care, prin senzaţionalul ei, poate încuraja imaginaţia prozatorilor.
  • „Teatrul unui colţ uitat de ţară: Oraviţa” de Claudia Dimiu
  • „O cortină cu bucluc” de Vera Molea (Cortina pictată de Camil Ressu pentru Teatrul Național, București)
  • „O veche scrisoare de dragoste” de Claudia Dimiu (Haig Acterian către Marietta Sadova)

Spectacole

  • „Progresul devorându-şi fiii” de Andreea Dumitru („Contra progresului” de Esteve Soler – Teatrul „Bulandra“, „Laboratorul de noapte“) Primă parte dintr-o faimoasă trilogie (ajunsă şi pe scenele de la Sibiu ori Târgu Mureş), „Contra progresului” este o succesiune de tablouri scurte, pe care autorul catalan (n. 1976) le caracterizează drept „burleşti“. Şapte miniaturi (ca în reprezentările alegorice ale păcatelor capitale) desfid, cu o remarcabilă forţă a „situaţiei“ şi replicii, mitul evoluţiei în sens ascendent al speciei umane, nesmintita ei încredere într-o „lume mai bună“.
  • „Progres... ce mândru sună acest cuvânt...” de Cristiana Gavrilă („Contra progresului” de Esteve Soler – Teatrul „Bulandra“, „Laboratorul de noapte“) Dramaturgul catalan Esteve Soler prelungeşte în secvenţe de viaţă analiza unor termeni esenţiali ai vocabularului modern, atât de asaltaţi de lumea contemporană, încât şi-au pierdut sensurile profunde şi au devenit un simplu material sonor, în spatele căruia se ascund cele mai demente manifestări ale umanului.
  • „Frumoşii urâţi ai marilor corporaţii” de Cristiana Gavrilă („Urâtul” de Marius von Mayenburg – Teatrul de Comedie, în cadrul Proiectului „Noi la Sala Nouă“) Vlad Cristache face parte dintr-o generaţie de regizori tineri, generaţie care începe să prindă contur clar, insinuându-se ca o promisiune şi stârnind interesul. O generaţie ai cărei reprezentanţi, în afară de legăturile de vârstă, mai au încă o rădăcină comună (definitorie pentru noţiunea pusă în discuţie): sunt ancoraţi puternic în problemele timpului nostru. Se revoltă în faţa ororii zilnice, dar vor să o înţeleagă, urmăresc o dramaturgie a cotidianului, dar temele imediatului sunt încorporate într-o radiografie estetică despre om şi umanitate, în poveşti-manifest sau piese-metaforă.
  • „Atacuri rapide şi reflecţii adânci...“ de Elisabeta Pop („Nunta micilor burghezi” de Bertolt Brecht – Teatrul German de Stat, Timişoara)
  • „Un Brecht fără teorie şi fără teorii” de Mircea Morariu („Nunta micilor burghezi” de Bertolt Brecht – Teatrul German de Stat, Timişoara)
  • „Nuntă ca la cabaret” de Ion Jurca Rovina („Nunta micilor burghezi” de Bertolt Brecht – Teatrul German de Stat Timişoara)
  • „Buturuga mică răstoarnă carul mare” de Marinela Ţepuş („Nunta micilor burghezi” de Bertolt Brecht – Teatrul German de Stat, Timişoara)
  • „À l’américaine” de Mircea Morariu („Anna Karenina”, adaptare de Helen Edmundson după romanul lui Lev Tolstoi – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara)
  • „Inexplicabilul rău din oamenii cumsecade” de Mircea Morariu („Bash” de Neil LaBute – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara)
  • „Domnul Swedenborg, un intim al domnului Măniuţiu...” de Călin Ciobotari („Domnul Swedenborg vrea să viseze”, scenariu dramatic de Mihai Măniuţiu – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi)
  • „Teatru postdramatic, dar şi cabaret” de Mircea Morariu („Domnul Swedenborg vrea să viseze”, scenariu dramatic de Mihai Măniuţiu – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi)
  • „Musical... pe bune!” de Călin Ciobotari („Criminal… pe bune”, după musicalul Chicago – Ateneul „Tătăraşi“, Iaşi)
  • „Un spectacol de colecţie” de Călin Ciobotari („Capra cu trei iezi”, dramatizare de Ion Agachi – Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul“ Iaşi)
  • „Travesti” de Adrian Mihalache („Yentl” de Isaac Bashevis Singer – Teatrul Evreiesc de Stat)
  • „Cu succes, despre ratare” de Sanda Vişan („Un tramvai numit dorinţă” de Tennessee Williams; „Șaraiman”, spectacol de dans contemporan şi stand-up comedy, conceput de Răzvan Mazilu – Teatrul Odeon)
  • „Fata babei şi fata moşneagului...” de Adrian Mihalache („Un tramvai numit dorinţă” de Tennessee Williams – Teatrul Odeon)
  • „Un arc zglobiu peste timp” de Daria Dimiu („Militarul fanfaron”, după Plaut – Teatrul „Masca“)
  • „Viaţa la Veneţia” de Adrian Mihalache („Bădăranii” de Carlo Goldoni – Teatrul „Metropolis“)
  • „La Grande Magia” de Nicolae Prelipceanu („La Grande Magia” de Eduardo de Filippo – Teatrul „Bulandra“)
  • „Comerţ în vreme de război” de Adrian Mihalache („Mutter Courage şi copiii ei” de Bertolt Brecht – Teatrul Mic)
  • „Respirând împreună Oxigen” de Nicolae Havriliuc („Oxigen” de Ivan Vârâpaev – Teatrul Apropo)
  • "Rezervele de comic din cotidian" de Nicolae Havriliuc ("Oameni ca noi" de Liviu Lucaci – „ArCuB“, Asociaţia „Tam Tam“, în parteneriat cu Clubul Ţăranului Român)
  • „Dor de viaţă, de cum te scoli de dimineaţă” de Ruxandra Vera Ştefan („Zorba”, după Nikos Kazantzakis – „UnTeatru“)
  • „Cerere în căsătorie la... Chicago” de Ion Parhon („Chicago” de John Kander şi Fred Ebb – UNATC)
  • „De ce fascinează ascunsul” de Mircea Morariu („Maestrul şi Margareta”, după romanul lui Mihail Bulgakov – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu şi Teatrul „Maladype“ din Budapesta)
  • „Dragostea are parfum de portocale” de Carmen Mihalache („Dragostea celor trei portocale”, după Carlo Gozzi – Teatrul „Arlechino“ Brașov)
  • „My Fair Lady” de Elisabeta Pop („My Fair Lady”; scenariul şi versiunea scenică: Alan Jay Lerner – Teatrul de Stat Oradea, Trupa Szigligeti)
  • „Un ecou la „Anul Caragiale“ de Mircea Morariu („La Iunion, birjar!”, după schiţele lui I. L. Caragiale – Teatrul „Regina Maria“ Oradea)
  • „Un basm fermecător” de Elisabeta Pop („Frumoasa şi Bestia”, după Jean Marie le Prince de Beaumont – Teatrul „Regina Maria“, Trupa „Arcadia“ Oradea)
  • „Doar ce se vede cu ochiul liber” de Ştefan Oprea „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian – Teatrul „Mihai Eminescu“ Botoșani)
  • „Chipuri şi măşti ale terorii” de Mircea Morariu („Tăietura” de Mark Ravenhill – Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ Arad)
  • „Povestea unui succes (ne)aşteptat” de Marinela Ţepuş („Pomul vieţii” de Dumitru Matkovski – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ Chișinău)

Din lume_135

  • „Folosirea homeopatică a violenţei” de Irina Wolf („Sul concetto di volto nel Figlio di Dio”, un spectacol de Romeo Castellucci la Viena)
  • „The Hungarian Showcase", curajul unui eveniment asumat”, de Maria Zărnescu („Cele mai bune spectacole teatrale maghiare recente“, Budapesta 2–9 martie 2013)

Noi în lume

  • Aclamat în Coreea de Sud (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca la Seul)
  • „Herr Paul” din nou în Polonia! (Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ la Olsztyn)

Ne-au vizitat

  • Dramaturgi polonezi la Târgu Mureş: Małgorzata Sikorska-Miszczuk şi Michał Walczak în dialog cu Mircea Sorin Rusu
  • „Orfeu şi… „Orfeu“ de Dorina Khalil-Butucioc („Orfeu şi Euridice” de Janus Stolarski, după poemul lui Czesłav Miłosz, „Class–Fest–2013“, Chişinău)
  • „Are ce găsi neamţul în Bulgaria!” de Adrian Mihalache („Intrigă şi iubire” de Schiller – Teatrul Naţional, Sofia)
  • „Un parteneriat strategic” de Mircea Morariu („Aşteptându-l pe Godot” de Samuel Beckett – Teatrul Naţional, Praga)