Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 5-6/2014

Coperta Numarul 5-6/2014

Vesti

  • „Semnal: Teatrul Evreiesc de Stat în pericol” de Daria Dimiu Viaţa oamenilor se numără în ani, a clădirilor – în sufletele pe care le bucură! E cert că sediul TES are nevoie de reparaţii capitale de urgenţă, ultimele intervenţii majore fiind executate la mijlocul veacului trecut. Bugetul anual al Teatrului, asigurat de Primăria Capitalei, nu poate acoperi reparaţia, mai ales că daunele provocate de intemperii nu-s cu putinţă de prevăzut pentru a fi cuprinse în actele contabile. E un caz de forţă majoră, ce impune acţiunea concertată şi urgentă a autorităţilor.

Interviuri

  • Interviu pe mai multe voci (Lucia Mărneanu, kata bodoki-halmen, Leta Popescu și Ferenc Sinkó în dialog cu Mirela Sandu) S-a vorbit și scris mult despre PARALLEL – revelația stagiunii –, o coproducție GroundFloor Group și Colectiv A, găzduită de Fabrica de Pensule din Cluj și prezentată pentru prima oară în cadrul Festivalului Temps dʼImages, pe 14 noiembrie 2013. În prezent, are un Premiu UNITER (grație nominalizării debutantelor Lucia Mărneanu și Leta Popescu) și va începe, probabil, curând să piardă șirul invitațiilor la festivaluri (nu toate „alternative”), în țară și dincolo de granițele ei. Nu atât succesul sau temele acestui performance („corp, identitate sexuală, refulare, acceptare”, vezi http://www.groundfloor.ro/ro/spectacole/parallel/), cât mai ales procesul de lucru, încă puțin obișnuit pentru scena românească, și strategiile de colaborare puse în practică la „Parallel” au incitat-o pe Mirela Sandu să intre în dialog cu nucleul echipei de creație: performerele Lucia Mărneanu și kata bodoki-halmen, regizorii Leta Popescu și Ferenc Sinkó.

Varia

  • „De la film la teatru şi de la document la documentar” de Oana Medrea În cadrul Festivalului „One World Romania“ (Bucureşti, 17–23 martie), teatrul a fost invitatul filmului sub sloganul celei de‑a şaptea ediţii, „Cine‑Luptă“. Întrebarea a plutit în aer şi la Clubul Ţăranului Român, acolo unde trei dintre cei mai activi regizori‑dramaturgi ai momentului au participat la o discuţie despre consecinţele recursului, în teatru, la tehnicile specifice documentarului. În ciuda faptului că publicul de teatru şi cel de film nu se prea întâlnesc, e evident că subiectele alese îi apropie nu doar pe spectatori, ci şi pe creatori, a remarcat la început moderatorul Alexandru Solomon, fondatorul şi directorul Festivalului OWR, el însuşi remarcabil creator de film documentar. Mihaela Michailov, Gianina Cărbunariu şi Andreea Vălean, cele din urmă şi membre ale grupului dramAcum (autointitulat „teatru de urgenţă“) au vorbit despre spectacolele proprii care au avut ca punct de plecare istorii decupate din trecutul recent sau din actualitatea social‑politică.

Eveniment editorial

  • Teatrul azi: sumarul numărului 5-6/ 2014 A apărut numărul mai–iunie al revistei: 308 pagini despre actualitatea și memoria scenei românești, plus numeroase corespondențe din Europa și Canada. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER, de la Teatrul „Bulandra” și de la Librăria Muzeului Național al Literaturii Române.

Noi în lume

  • „Fatalitatea globalizării” de Adrian Mihalache („Pulvérisés” de Alexandra Badea la Théâtre de la Commune din Aubervilliers) Alexandra Badea a scris o piesă modernă, branşată la cele mai arzătoare „cestiuni la ordinea zilei“. A făcut-o, însă, respectând buna şi vechea regulă a celor trei unităţi: de loc, de timp şi de acţiune. De fapt, unitatea de loc şi cea de timp sunt doar virtuale, pentru că personajele sunt răspândite pe glob, şi fiecare se află într-un alt fus orar. Ele se găsesc, totuşi, concomitent, în acelaşi spaţiu-timp virtual, generat de reţeaua internet. Avem de-a face cu patru personaje risipite prin lume, dar integrate în reţeaua de dezvoltare a unui acelaşi produs. Două femei: o biată muncitoare care migăleşte la circuite integrate, la Shanghai, şi o inovatoare care lucrează la concepţia produsului (cercetare-dezvoltare), la Bucureşti. Doi bărbaţi: unul se ocupă de mentenanţa produsului, la Dakkar, altul de asigurarea calităţii, la Lyon.