Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar NUmarul 5-6/2013

Coperta NUmarul 5-6/2013

Noi

  • Un proiect editorial pentru teatrul românesc. Cafeneaua literară în imagini. (Teatrul azi oaspete al Clubului A)

Vesti bune

  • „Absolvenţii joacă la Palat” de Oana Medrea (Studioul de teatru „Ion Cojar“ al UNATC)
  • „Dincolo de scenă – întâlniri de neratat” (Workshop-uri lunare la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“, Timişoara)

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • Nominalizările la Premiile Galei UNITER 2013
  • „60 de ani de teatru băimărean” de Oana Medrea
  • „Între Sfânta Vineri şi Sfânta Duminică” de Daria Dimiu

Interviuri

  • Luminiţa Gheorghiu: „Prefer să lucrez cu regizorul care mă ajută să greşesc mai puţin“, interviu de Monica Andrei În 2013, filmul „Poziţia copilului”, în care actriţa Luminiţa Gheorghiu interpretează un rol principal, a primit la Festivalul de la Berlin Marele Premiu „Ursul de Aur“. După absolvirea Institutului de Teatru, actriţa joacă alături de Marietta Sadova la Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani, iar din anul 1975 devine angajata Teatrului „Lucia Sturdza-Bulandra“ din Bucureşti, unde interpretează – alături de mari nume ale scenei româneşti – partituri de excepţie, până în 2003, când se pensionează. A fost nominalizată la Premiile UNITER, pentru rolul Olga din Trei surori. În ultimii ani ai carierei sale de actriţă, a ales-o… filmul, unde a avut prestaţii ce au încununat-o cu premii naţionale şi internaţionale.
  • Áron Dimény: „Actoria – şansa de a da sens existenţei“, interviu de Mirela Sandu „Nu sunt genul de actor care intră pe scenă şi ştie imediat ce are de făcut. Sunt unul care încearcă, ratează, caută, care uneori – sau adesea – e mai leneş. Am nevoie să îmi înţeleagă acest fel de a fi. Mi se întâmplă foarte des să fac lucruri – un fel de a rosti, o mişcare etc. – care nu au neapărat o logică: este felul meu de a-mi construi traseul personajului. Am foarte mare nevoie, din partea regizorului, de receptivitate şi de o gândire coerentă. Lucrez destul de greu cu cei care nu se gândesc înainte sau care caută soluţii imediate, banale. Mai nou, la nevoie, pot să lucrez şi în astfel de condiţii; şi este normal. Ar fi minunat, dar, din păcate, e imposibil, să avem doar parteneri de creaţie cu care să fim pe aceeaşi lungime de undă. Actoria este o artă, dar, oricum aş lua-o, totuşi este şi o meserie. Prin urmare, suntem nevoiţi să ne adaptăm.”
  • Adriana Trandafir: „Nu tânjesc după mai mulţi ani de viaţă, ci după mai multă viaţă în ani!“, interviu de Monica Andrei
  • Ion Marcoci: „Meseriea de actor nu este numai un dat al Proniei – ea cere un efort sisific şi altruism“, interviu de Gheorghe Calamanciuc
  • Adrian Damian: „Decizia de a deveni scenograf se leagă de un fulg şi zece fluturi“, interviu de Roxana Croitoru
  • Sebastian Lupu: „Prin teatrul de club, mai aproape de publicul orădean”, interviu de Mariana Ciolan

Eseuri

Memoria teatrului

  • „Teatrul naţional din Focşani, o operă de lumină” de Claudia Dimiu

OPERÃ

  • „O gală ca-n poveşti” de Tudor-Costin Sicomaş („Gala Verdi–Wagner 200”, Opera Naţională Română, Bucureşti)

Spectacole

  • „Un spectacol deplin la TNI” de Călin Ciobotari („Pălăria florentină” de Eugène M. Labiche – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi) „Pălăria florentină” ar trebui să marcheze renaşterea mult aşteptată a adevăratului spirit teatral la Iaşi. Este, şi o spun fără rezerve, acel spectacol deplin, pe care îl aşteptam ca pe un Godot, în care nici nu ştiu dacă mai credeam cu adevărat…
  • „Prejudecăţi şi mituri spulberate” de Mircea Morariu („Pălăria florentină” de Eugène M. Labiche – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi)
  • „Actorii ieşeni chemaţi şi rechemaţi la rampă” de Nicolae Prelipceanu („Pălăria florentină” de Eugène M. Labiche – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi)
  • „Comedia sfârşitului” de Elisabeta Pop („Romulus cel Mare” de Friedrich Dürrenmatt – Teatrul „Szigligeti“ din Oradea)
  • „Dacă v-a plăcut bufonul...” de Elisabeta Pop („A douăsprezecea noapte” de William Shakepeare – Teatrul „Regina Maria“ din Oradea)
  • „Două dorinţe şi jumătate” de Mircea Morariu („A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare – Teatrul „Regina Maria“ din Oradea)
  • „Despre moarte şi timp... altfel” de Elisabeta Pop („În curând vine timpul” de Line Knutzon – Teatrul „Regina Maria“, Oradea)
  • „În căutarea frumosului” de Irina Zlotea („Hoţii de frumuseţe”, după Pascal Bruckner – Fundaţia Compania de Teatru D’ AYA & Asociaţia Inspira, Bucureşti)
  • „La dublu” de Mircea Morariu („Cei doi gentlemeni din Verona” de William Shakespeare – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca)
  • „Distracţii nevinovate” de Adrian Mihalache („Lysistrata” de Aristofan – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova; „Chinezii” de Michael Frayn – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ din Craiova)
  • „Călătoriile lui Don Juan” de Mircea Morariu („Cina festivă a lui Don Juan” – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
  • „Aşteptarea ca antidot la exasperare” de Mircea Morariu („Buzunarul cu pâine” de Matei Vişniec – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
  • „Filmul pe scenă” de Nicolae Prelipceanu („Linişte! Sărut. Acţiune!”, o adaptare de Peter Kerek după filmul „Living in oblivion” de Tom DiCillo, produs de Lemon Sky Production – Teatrul „Odeon“)
  • „Un ţipăt ce-ţi străbate măruntaiele...” de Elisabeta Pop („Pescăruşul” de A. P. Cehov – Teatrul German de Stat, Timişoara) De mult n-am mai simţit atât de acut zisa aceea că din fiecare spectacol îţi rămâne negreşit o scenă, care te urmăreşte multă vreme după ce ai ieşit din sală... Ei bine, la „Pescăruşul” lui Kordonsky, scena care m-a urmărit şi mă mai urmăreşte încă este aceea a Ninei Zarecinaia: monologul acesta l-am mai auzit de multe ori, dar niciodată nu m-a luat cu frig, ca la acest spectacol. Învelită într-o rochie-sac albă, cu mânecile lungi, ca acelea de la cămăşile de forţă, un cocon ce nu va ajunge nicicând fluture, Nina se zbate, parcă ar vrea să zboare şi nu poate, iar ţipătul ei, întocmai cu al unui pescăruş rănit, e uluitor...
  • „Ce nervoşi sunt toţi şi ce plini de iubire!” de Mircea Morariu („Pescăruşul” de A. P. Cehov – Teatrul German de Stat, Timişoara)
  • „O comedie amară...” de Ion Parhon („Acasă la tata” de Mimi Brănescu – Teatrul de Comedie din Bucureşti)
  • „Un mister teatral” de Mircea Morariu („Maestrul şi Margareta”, după Mihail Bulgakov – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu)
  • „Realităţi şi premoniţii” de Mircea Morariu („Din adâncuri [Azilul de noapte]” de Maxim Gorki – Teatrul Naţional din Târgu Mureş)
  • „Un protest de sorginte... shakespeariană” de Ion Parhon („Bufonul regelui”, adaptare după texte de W. Shakespeare şi V. Eftimiu – Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu“ din Târgu Jiu)
  • „Exerciţii de ură” de Anca Mocanu („Copilul rece” de Marius von Mayenburg – Teatrul „Nottara“ şi Teatrul „Apropo“) „Copilul rece” al Catincăi Drăgănescu este o meditaţie despre identitatea deghizată, despre ieşirea din lume, despre neputinţa de reintegrare în viaţa normală, şi – de ce nu – despre contradicţia între aparenţă şi esenţă. Teatrul „Nottara“ găzduieşte, în Sala „George Constantin“, spectacolul unor tineri frumoşi şi talentaţi, dedicaţi cu pasiune artei jocului, angajaţi în proiectul Teatrului „Apropo“ care produce spectacolul „Copilul rece” de Marius von Mayenburg, în regia şi scenografia tinerei Catinca Drăgănescu.
  • „Viaţa, opera şi moartea lui Sándor Langerman” de Mircea Morariu („Vremuri de pace” de Hajdu Szabolcs – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ din Timişoara) Cu ajutorul preţios al internetului, am aflat cât de diverse sunt preocupările artistice ale lui Hajdu Szabolcs. La numai 41 de ani (e născut în 1972), el e deopotrivă dramaturg şi actor de teatru, scenarist, actor şi regizor de film. Performanţele, dar şi succesul de care se bucură Hajdu Szabolcs în ţara sa natală, au determinat invitarea lui, pentru un spectacol de autor, la Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ din Timişoara, asta însemnând că i-a fost acordată încrederea de a-şi pune în scenă un text propriu.
  • „Viteza latentă a lucrurilor statice” de Ruxandra Vera Ştefan („Autobahn” de Neil LaBute – Producător: UNTEATRU)
  • „Un clarobscur multisemantizat” de Mircea Morariu („Paparazzi sau Cronica unui răsărit de soare avortat” de Matei Vişniec, Teatrul de Nord din Satu Mare, Secţia Română)
  • „Capcanele memoriei reactivate” de Ion Parhon („Nişte fete” de Neil LaBute – Teatrul „Tamasi Aron“ din Sfântu Gheorghe)
  • „Prospeţime şi vivacitate, marca TT” de Carmen Mihalache („Dragonul de aur” de Roland Schimmelpfennig; „Tape” de Stephen Belber – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
  • „Corona Moldovei respirând româneşte” de Gheorghe Calamanciuc („Coroana Moldovei”, după „Cinel-Cinel” de Vasile Alecsandri – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Bălţi, Republica Moldova)
  • „Norocul din cer” de Crenguţa Manea („Un bilet spre fericire”, după „Prah” de Spiró György – Teatrul „Sică Alexandrescu“, Braşov)
  • „Oful zilelor lui” de Daria Dimiu („Somnoroasa aventură (aventurile unui bărbat extrem de serios)” de Teodor Mazilu – Teatrul Foarte Mic)
  • „O noapte cu urmări previzibile” de Ruxandra Vera Ştefan („One nite stand” de Totonne la Teatrul de Artă)
  • „Să facem… GREVĂ!” de Tudor-Costin Sicomaş („Waiting for Leftz/În aşteptarea lui Lefty” – Teatrul „Masca“)
  • „Ce-a rămas din fata babei sau Jurassic Park de Creangă” de Daria Dimiu („Fata babei şi fata moşneagului”, adaptare după Ion Creangă – Teatrul Ţăndărică)
  • „În căutarea „Unchiului Vanea“ de Ion Parhon („Unchiul Vanea” de A. P. Cehov – Teatrul Municipal „Bacovia“ din Bacău)
  • „Ziua Mondială a Teatrului la studenţi” de Roxana Croitoru (Spectacol-examen Commedia dell’arte, an II Actorie, Facultatea de Teatru şi Televiziune, Cluj)

Info

  • Publicitate Teatrul „George Ciprian“, Buzău
  • Publicitate Teatrul „C.I. Nottara“, Bucureşti

Cartea de teatru_223

  • „Aceste istorii necesare” de Crenguţa Manea (Scena românească şi expresionismul de Ion Cazaban, Fundația Culturală „Camil Petrescu” prin Editura CHEIRON)
  • „Mitofilia Ioanei Petcu” de Călin Ciobotari (Ioana Petcu – Urmaşii lui Thespis. Identitate şi alteritate în tragedia greacă. Ed. Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“, Iaşi, 2012)

Radio_59

  • „Caragiale în grai radiofonic” de Mariana Ciolan
  • „Magia vocilor din eter” de Adrian Mihalache („Nopțile gri ale pisicilor albastre” de Emil Cătălin Neghină; „Gerul iubirii”, „Rolul vieții mele”, „La o crâșmă din Fundeni”, „Vai, sărmanul tată!” de Petre Barbu; „Argentina” de Ilinca Stihi)

Noi în lume

  • Petrică Ionescu: „Coloana din geamantan“. A consemnat Zomir Dimovici
  • „Undeva, în Syildavie, sau cum traversează teatrul românesc criza şi frontierele” de Mirella Patureau
  • „Cei mai buni din Est! Ediţia a XI-a: Moldova” de Irina Wolf
  • „Peer Gynt“ la Festivalul „Táncfarsang“ din Ungaria (Spectacol al Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely“, Timişoara)
  • Spectacolul „Lulu“ în regia lui Silviu Purcărete s-a jucat la Tokio

Revenim_115

  • „Un elixir uneori magic” de Crenguţa Manea („Indiile galante”, operă-balet de Jean-Philippe Rameau, după un libret de Louis Fuzelier – Opera Naţională Română, Iaşi)

DIN LUME_188

  • „Un ghid, sau lipsa acestuia, pentru societatea contemporană” de Irina Wolf (Volkstheater Viena – „Ratgeber für den intelligenten Homosexuellen zu Kapitalismus und Sozialismus mit Schlüssel zur Heiligen Schrift” de Tony Kushner)

Ne-au vizitat

  • „O fărâmă de teatru polonez” de Andreea Dumitru („Milka”, după „Groapa cu nisip” de Michał Walczak, la Bucureşti)
  • „Ardent jocul vibra” de Nicolae Havriliuc („Halleluyah” – Trupa „Batida“ din Copenhaga)
  • „Teatru francez la Bucureşti şi la Paris” de Adrian Mihalache
  • „Zilele Culturii Luxemburgheze la Sibiu” („Monocle – a portrait of S. von Harden”, scris şi regizat de Stéphane Ghislain Roussel)