Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 3-4/2011

Coperta Numarul 3-4/2011

Cartea de teatru_153

  • "Analiza strategiilor de seducţie" de Mircea Morariu ("Matei Vişniec. Mirajul cuvintelor calde" de Daniela Magiaru)
  • "Rigoare şi ficţiune" de Nicolae Havriliuc ("Fantoma Shakespeare" de Emil Lungeanu)
  • "Criticul îndrăgostit, criticul raţional" de Mircea Morariu ("Fedra – De la Euripide la Racine, de la Seneca la Sarah Kane" de Octavian Saiu)
  • "Despre un actor care a fost" de Claudia Dimiu ("O carte atipică despre un actor atipic. Ştefan Mihăilescu-Brăila" de Rodica Mandache)
  • "O istorie mai succintă" de Constantin Paraschivescu ("Istoria unei stagiuni, 2009–2010" de Călin Ciobotari)
  • "Caiete…" de Constantin Paraschivescu (Caietele Teatrului „Eminescu“ din Botoşani, nr. 5)
  • "Trei comedii" de Radu Ţuculescu de Mircea Morariu ("Bravul nostru Micşa!" de Radu Ţuculescu)
  • "Literaturizarea Revoluţiei" de Mircea Morariu ("Molima roşie sau Călăul patetic – teatru" de Ştefan Amariţei)

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE TEATRU „INTERFERENŢE 2010“, Cluj-Napoca "Interferenţe în timp" de Crenguţa Manea
  • "Când regele moare..." de Mircea Morariu ("Sfârşit de partidă" de Samuel Beckett – Teatro de La Abadía, Spania)
  • "Omul şi firul de praf" de Crenguţa Manea (interviu cu Josef Nadj) După spectacolul "Woyzeck", prezentat în cadrul Festivalului „Interferenţe 2010“, am avut posibilitatea unui scurt dialog cu Josef Nadj, coregraf de reputaţie europeană.
  • “Documentar şi nu prea...” de Mircea Morariu (“Roşia Montană pe linie fizică şi politică” de Peca Ştefan, Andreea Vălean, Radu Apostol şi Gianina Cărbunariu – Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca) Roşia Montană este una dintre cele mai vechi localităţi din România. Atestată documentar printr‑o tăbliţă cerată datată 6 februarie 131 d.Hr., având numele latin Alburnus Major (Verespaták în maghiară), localitatea transilvană a devenit importantă din punct de vedere economic şi şi‑a dobândit celebritatea odată cu descoperirea unor substanţiale zăcăminte aurifere (...) Astfel de precizări pot părea cel puţin ciudate în spaţiul unei cronici de teatru, dar ele mi s‑au părut absolut obligatorii pentru a putea fi înţelese atât premisele, cât şi liniile generale ale spectacolului "Roşia Montană pe linie fizică şi politică", producţie colectivă „DramAcum“.
  • „S-a terminat secolul regiei?“ de Ion Cazaban (Consideraţii pe această temă dezbătută în FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE TEATRU „INTERFERENŢE 2010“, Cluj-Napoca) Este întrebarea pusă în dezbatere la recenta ediţie a festivalului organizat de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj‑Napoca. Întrebarea poate primi, desigur, răspunsuri contradictorii, cu argument balansând spre trecut ori, dimpotrivă, spre posibilităţile viitoare.
  • "Un festival gigant sau Opereta la ceas aniversar" de Costin Popa (Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian“)
  • “Teatrul de Comedie la... 50 de ani!” de Ion Parhon
  • „Nottara“ la prima tinereţe" de Crenguţa Manea
  • “Centenar” de Mircea Morariu (Tompa Miklós, 100 de ani de la naştere)
  • "Despre Tompa Miklós" de Zeno Fodor
  • „Circuitul secuiesc (Spicuiri)" de Miklós Tompa Când se încearcă modernizarea cu elemente întru totul străine de conţinutul de idei al piesei, atunci întotdeauna iese prost. [...] Pentru mine, nouă este doar rezolvarea care e mai perfectă decât cea de dinainte. Rezolvarea care nu se ridică la nivelul atins anterior, aceea este cu adevărat veche, prăfuită, depăşită...

Eseuri

  • "Ideea de „teatru naţional“ în secolul XXI" de Anca Haţiegan Tradiţional, ideea de „Teatru Naţional“ este legată în spaţiul european de problema identităţii colective. Dacă teatrul are, prin definiţie, puterea să instituie, cel puţin provizoriu, un centru, reprezentând în general un factor de coeziune, adăugarea apelativului de „naţional“ transformă datul acesta constitutiv într-o funcţie şi, mai ales, într-o misiune explicită.
  • "Despre ceea ce numim râs" de Nicolae Havriliuc
  • "Concepte regizorale şi realizări scenice ("Orfeu în infern" la Cluj şi Heidelberg)" de Tatiana Oltean
  • "Spectatorul – între manipulare şi provocare (O încercare de clasificare a tipurilor de raporturi în sala de teatru)" de Theodor-Cristian Popescu

Văzând şi… citind

  • "Un album de regizor" de Ion Cazaban ("Spaţiul cameleonic" de Cristina Modreanu şi Mihai Măniuţiu)

CĂRŢI

  • "Unde se duc criticii când mor?" de Constantin Paraschivescu ("Incursiuni în istoria criticii dramatice româneşti" de Florin Faifer)

Întâlniri virtuale

  • "De ce merg eu la teatru?" de Zomir Dimovici

Memoria teatrului

  • Teatrul „Eminescu“ din Botoşani de Claudia Dimiu
  • „Asemenea unei comete pe cerul teatral“ de Claudia Dimiu (Portret Tina Barbu)

Spectacole

  • “Bibliografie, ideologie, artă” de Mircea Morariu (“Neguţătorul din Veneţia” de W. Shakespeare, Teatrul de Stat „Tamási Áron“, Sf. Gheorghe)
  • "Avalanşa" de Mircea Morariu ("Iuliu Cezar" de W. Shakespeare, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara)
  • "La pomul lăudat..." de Nicolae Prelipceanu ("Îngropaţi-mă pe după plintă" de Pavel Sanaev, Teatrul „Bulandra“, Bucureşti)
  • Yuriy Kordonskiy: „Ador să fac teatru şi este important să nu uit că totul are un sens“ (Interviu realizat de Mirela Sandu) Yuriy Kordonskiy: "În curând se împlinesc zece ani de la premiera cu Unchiul Vania de A.P. Cehov şi dialogul care a început atunci continuă şi este minunat. Un asemenea fenomen nu se întâmplă foarte des. Tânjesc în permanenţă după acest mod de a‑i avea pe actori aproape. Au trecut patru ani de când am montat, la Sala „Toma Caragiu“, spectacolul Crimă şi pedeapsă de Fiodor Dostoievski şi îmi era dor să lucrez cu actorii români. Sunt profesionişti şi au un suflet imens. Felul în care acestea se întrepătrund este foarte rar. În acelaşi timp, îmi place foarte mult faptul că, peste timp, relaţia cu ei continuă, avem mereu lucruri să ne spunem..."
  • Marian Râlea: „Întâlnirile mele cu regizorii au fost ca dela suflet la suflet“ (Interviu realizat de Mirela Sandu)
  • "Femeia ca o ceară moale" de Mircea Morariu ("Despre iubire la om", după A.P. Cehov, Teatrul „Sică Alexandrescu“, Braşov)
  • "Patimă clocotitoare" de C. Paraschivescu ("Despre iubire la om", după A.P. Cehov, Teatrul „Sică Alexandrescu“, Braşov)
  • "Un surâs amar" de Ion Parhon ("Închis pentru inventar", scenariul şi regia Dragoş Huluba, Compania „Passe-partout.DP“, Bucureşti)
  • "Pedagogul de şcoală nouă" de Adrian Mihalache ("Lecţia" de Eugen Ionescu, Teatrul "Maria Filotti" Braila)
  • "O Furtună într-un cufăr cu vise" de Marinela Ţepuş ("Furtuna" de W. Shakespeare – Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu“, Bucureşti)
  • "Jocuri cu identitatea" de Mircea Morariu ("Am omorât-o pe mama" de Visky András, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca)

Info

  • Premii (la Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca)

Publicitate

  • Teatrul „George Ciprian“, Buzău

Noi în lume

DIN LUME_188

  • "Ruşii în Franţa! O lună, nu mai mult..." de Elisabeta Pop („Siberia necunoscută“ – spectacole la Teatrul Celestin’s din Lyon)