Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numărul 3-4/2009

Coperta Numărul 3-4/2009

Cărţi și reviste de teatru

  • Exerciţiu de rememorare de Mircea Morariu (George Banu, Spatele omului – pictură şi teatru, Editura Nemira, 2008) Deopotrivă despre pictură şi despre teatru, aşa după cum ne previne subtitlul, cartea Spatele omului (Editura Nemira, Bucureşti, 2008) este o cercetare pe care George Banu o face asupra felului în care, la un moment dat, pictura a simţit nevoia să se teatralizeze sugerând acţiunea, iar teatrul pe aceea de a recurge la formule de expresie mai bogate decât poziţiile standard, încremenite, codificate, întrucâtva sculpturale, reuşind astfel să se „teatralizeze“.
  • În oglindă? de Mircea Morariu (Monica Lovinescu, Etica neuitării, Editura Humanitas, Bucureşti, 2008) Sunt întru totul de acord cu Nicolae Manolescu care, în capitolul pe care i l-a consacrat Monicăi Lovinescu în Istoria critică a literaturii române (Editura Paralela 45, Bucureşti, 2008), apreciază că „într-o lume în care literatura a fost tulpina de trestie prin care un întreg popor a respirat, criticul literar a jucat rolul salvatorului de la înec.
  • Teatru polonez de azi de Mircea Morariu (Made in Poland – Antologie de teatru polonez contemporan, Editura ART, Bucureşti, 2008)
  • Omagiu lui Cehov de Mircea Morariu (Matei Vişniec, Maşinăria Cehov – Nina sau despre fragilitatea pescăruşilor împăiaţi, Editura Humanitas, Bucureşti, 2008)
  • Dan Jitianu, un om pentru toate anotimpurile de Nicolae Prelipceanu (Ion Cazaban, Dan Jitianu şi bucuria comunicării, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu“, 2008)
  • Incursiuni prin spaţiile teatrale de Adrian Mihalache (Octavian Saiu, În căutarea spaţiului pierdut, Editura Nemira, 2008)
  • Mamă, tată, fiu, fiică de Elisabeta Pop (Joél Pommerat, Copilul acesta – Cu o singură mână, Editura Unitex, Colecţia FNT, 2008)
  • Uiuiu şi suprarealismul tardiv de Mircea Ghiţulescu (Alexandru Uiuiu, Aşteptând-o pe Godette, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2003)
  • Prezenţe discrete în umbra spectacolului de Crenguţa Manea În ultimele două–trei stagiuni, în mod constant, echipa Teatrului Odeon (director: Dorina Lazăr) de la Secretariatul literar – şi vreau să le amintesc aici, pentru modul exemplar în care o fac, pe Alina Moldovan, Laura Sterian şi Tamara Susoi

Anul Eugen Ionescu

  • Pe când Eugen Ionescu descoperea teatrul de Ion Cazaban
  • Ionesco, despre teatru şi etica politică de Mircea Morariu A rupe tăcerea, un volum de mici dimensiuni, de doar o sutã de pagini, reunind o seamã de convorbiri pe care Eugène Ionesco le-a avut cu André Coutin (Editura Humanitas, Bucureşti, 2008), mi se pare o superbă carte despre teatru, despre etica politică şi despre etică pur şi simplu.
  • Spectacole Eugen Ionescu pe scenele din România

Anul Grotowski

  • Jerzy Grotowski
  • Grotowski de Aureliu Manea Am văzut un spectacol care m-a înfiorat: Prinţul constant. Era făcut în aşa fel încât tulburarea psihică să se creeze de la prima apariţie a actorilor. Actorii intrau într-un ţarc îngust şi rotund cântând, strigând, agitându-se.

Interviuri

Festivaluri

  • Bucureşti – Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie

    • Sărbătoare internaţională la „Ţăndărică“ de Ion Parhon
  • Piteşti – DAVILASTUDIOINTERFEST

    • Cu teatrul la club de Livia Movilescu
    • Toate festivalurile îşi au rostul lor de Marinela Ţepuş

Eseuri

în sfârşit...

  • Un vis împlinit! – Sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca

Operă, Balet, Dans

  • Aniversarea Bătrânei Doamne de Luminiţa Vartolomei (Linda di Chamounix de Gaetano Donizetti – Opera Naţională, Bucureşti) Fiindcă anul trecut 8 decembrie a căzut într-o luni (prin tradiţie, zi de relache pentru mai toate scenele noastre), Opera Naţională Bucureşti a trebuit să-şi devanseze sărbătorirea celor 87 de ani care au trecut de la instituţionalizarea sa; era inevitabil ca, la un moment dat, hotărârea directorului ei general, arh.
  • Farmecul restituirii inedite de Luminiţa Vartolomei (Le cantatrici villane de Valentino Fioravanti – Opera Naţională, Bucureşti)
  • Concesii şi refuzuri de Luminiţa Vartolomei (Golem şi Arald de Nicolae Bretan – Opera Naţională, Bucureşti)
  • Zburând cu sania lui Moş Crăciun de Luminiţa Vartolomei (Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici de Cornel Trăilescu – Opera Naţională, Bucureşti)
  • Premieră în săptămâna pucciniană de Luminiţa Vartolomei (La Bohème de Giacomo Puccini – Opera Naţională, Bucureşti)
  • Regimul cântăreţilor-actori de Luminiţa Vartolomei (Fiica regimentului de Gaetano Donizetti – Opera din Braşov)
  • Noua energie a dansului de Luminiţa Vartolomei (Răzvan Mazilu şi invitaţii săi – Opera Naţională, Bucureşti)
  • Cum să coregrafiezi fiinţa de Gina Şerbănescu (Gigi Căciuleanu, Volume, Vânt, Vectori, Editura Curtea veche, 2008)
  • Lungul drum spre sine de Gina Şerbănescu (Promised Land, concept Arcadie Rusu – Teatrul Foarte Mic) Spectacolul lui Arcadie Rusu, Promised Land, a fost o reală revelaţie la nivel vizual. Îndrăznesc să spun că, dacă un fotograf şi-ar propune să fixeze secvenţă cu secvenţă acest spectacol, ar putea realiza un veritabil demers vizual suprarealist.
  • Lumea de după cântecul de lebădă de Gina Şerbănescu (Ghetto Blaster de Vava Ştefănescu – Teatrul Masca, Bucureşti)

Memoria teatrului

  • Mihai Pălădescu

    • Teatrografie Mihai Pălădescu 15.IV.1951: Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi – Căruţa cu paiaţe de Mircea Ştefănescu. Regia: N. Al. Toscani. Scenografia: Mihail Stamate. Muzica de scenă: George Pascu. Rolul: ACTORUL
    • Un profesionist exemplar de Constantin Paraschivescu Cine a văzut la începutul anului (luni, 5 ianuarie 2009) spectacolul de televiziune Nebunia lui Pantalone, realizat de Alexandru Tatos în 1971, după texte de commedia dell’arte – din ciclul „Istoria Comediei“ (dat în reluare pe TVR1 acum, după o salutară iniţiativă a instituţiei) – cine l-a văzut, spun, l-a putut admira în rolul principal pe actorul Mihai Pălădescu.
    • Mărturii: Valeriu Moisescu, Stela Popescu, Eugen Racoţi, Şerban Celea
  • Marele Novelli şi teatrul românesc de Claudia Dimiu
  • Emil Gârleanu – cronicarul sentimental de Ion Cazaban Dincolo de calităţile lui organizatorice, Gârleanu se arată mereu emoţionat de prezenţa celor care cuvântă pe scenă. Actorii sunt, pentru el, încă din copilăria sa, oameni ieşiţi din comun, fiinţe aparte, apărând sub înfăţişări multiple, surprinzătoare. Atât pe scenă, cât şi în viaţă, comportamentul şi cuvintele lor au o neobişnuită greutate.
  • Un pas spre... fericire! de Mihai Lungeanu (evocare Leopoldina Bălănuţă) Pentru că nemiloasa convenţie a timpului înghite odată cu memoria trecutului şi valorile necesare prezentului, îmi îngădui să propun cititorului acestor rânduri un fragment de „gândire şi simţire“ semnat de Leopoldina Bălănuţă, descoperit în „călătoria“ prilejuită de cercetarea memoriei viitorului, adică arhiva internetului. Un etern prim pas pe un infinit drum al desluşirii..:

Spectacole-lectură – Dramaturgi de azi la Odeon, I–II

  • I. „Noaptea ursului“ de Ignacio del Moral

    • Ignacio del Moral: „Mă simt frustrat când văd că oamenii se plictisesc şi întorc spatele teatrului...“. Interviu de Alina Cantacuzino
  • II. „În container“ de Constantin Cheianu

    • Constantin Cheianu: „Eu sunt mai de modă veche, încă mai cred în catharsis.“ Interviu de Andreea Dumitru
    • Pe marginea unui text cu miză: fragmente de dialog şi un început de polemică. A consemnat Andreea Dumitru
    • În container cu Marx de Nicolae Prelipceanu
    • Nu te gândi la rău, Igoraş! de Claudia Dimiu

Praful de pe scândură

  • O reconstrucţie teatrală de Theodor Cristian Popescu (Pupilija, papa Pupilo and the Pupilceks, producţie Maska Theatre Ljubljana, Slovenia)

Spectacole

  • Dosar „Furtuna“

    • Spectacolul evanescent al patimilor omeneşti de Cătălina Buzoianu
    • Câte ceva despre drumul către sine... de Crenguţa Manea (în pauza de repetiţii cu: Rodica Negrea, Valeria Seciu, Mihai Dinvale, Mălina Andrei)
    • Un fond cultural profund de Nicolae Prelipceanu (Furtuna de W. Shakespeare – Teatrul Mic, Bucureşti)
    • Insula misterioasă de Adrian Mihalache (Furtuna de W. Shakespeare – Teatrul Mic, Bucureşti) În varianta spectaculară propusă de Cătălina Buzoianu, Prospero este mai curând un colonizator întreprinzător decât un savant visător. Cărţile lui de magie par nişte tratate de inginerie.
  • Metropolis

    • Un Hamlet de provincie… de Adrian Mihalache (Hamlet de W. Shakespeare – Teatrul Metropolis)
    • Hamlet din spatele ochilor de Daria Dimiu (Hamlet de W. Shakespeare – Teatrul Metropolis) Cercetători de calibru au socotit demult că o reprezentaţie integrală a Tragediei lui Hamlet prinţ de Danemarca (titlu redat conform versiunii româneşti de Vladimir Streinu), cu respectarea netrunchiată a replicilor şi a acţiunilor, cu intrările şi ieşirile tuturor personajelor (vreo 50, ţinând cont de numele proprii imaginate de Shakespeare şi de pluralul categoriilor de figuranţi – lorzi, ambasadori, curteni etc.) ar dura vreo şase ceasuri.
  • TNB

    • Exclusiv valoare simbolică de Irina Ionescu (Molto, gran’ impresssione într-o soarea la teatru, scenariu de Romulus Vulpescu – Teatrul Naţional Bucureşti)
    • Oscillante impressione de Constantin Paraschivescu (Molto, gran’ impresssione într-o soarea la teatru, scenariu de Romulus Vulpescu – Teatrul Naţional Bucureşti)
    • Cehov cu happy-end de Nicolae Prelipceanu (Un duel, după Cehov – Teatrul Naţional Bucureşti)
  • Ia?i_78

  • Timi?oara_79

    • Nemăsura de Mircea Morariu (Povestea de iarnă de W. Shakespeare – Teatrul Naţional Timişoara) Am, încercat preţ de mai bine de două zile de reflecţie să găsesc un rost real modificării de titlu la care apelează regizorul Alexander Hausvater, în consens cu traducătorul Peca Ştefan, pentru a redenumi (uşor, altfel) o piesă ce ocupă un loc controversat în ansamblul creaţiei shakespeariene, dar mărturisesc că mi-a fost imposibil să dibuiesc care au fost raţiunile ce ar putea cu adevărat justifica ceea ce până la urmă mi se pare un simplu capriciu – să rebotezi, ba să şi încerci să teoretizezi rebotezarea în Povestea de iarnă a ceea ce în spectacologia românească, dar şi în conştiinţa publică e cunoscut drept Poveste de iarnă.
    • Revanşa de Mircea Morariu (Toate la timpul lor de David Ives – Teatrul German de Stat din Timişoara) Urecheat în urmă cu vreo câteva luni de un gazetar de top – nu doar pe nedrept, ci şi în chip nepermis de violent, chiar dacă doar din vârful pixului mustind de pastă, pentru pretinsa „postmoderneală“ din Hamlet-ul sibian, un spectacol pe care eu mă încăpăţânez să îl consider valoros, ba încă şi mai valoros dacă ţinem cont de vârsta realizatorilor săi – regizorul Radu Alexandru Nica a pregătit la Teatrul German de Stat din Timişoara o revanşă nedeclarată, dar validată de eleganţa şi de comicul ei cu totul aparte.
    • O comedie postmodernă de Oltiţa Cîntec (Toate la timpul lor de David Ives – Teatrul German de Stat din Timişoara)
  • Botoşani

    • Teatru şi geopolitică de Oltiţa Cîntec (Soţul Akulinei, după F.M. Dostoievski – Teatrul „Mihai Eminescu“ din Botoşani)
  • Teatrul de Comedie_81

    • Între mitizare şi mistificare sau „Aşa e istoria – abundentă şi complicată...“ de Daria Dimiu (Ioana şi focul de Matei Vişniec – Teatrul de Comedie, Bucureşti)
    • Trupul şi sufletele de Ion Cazaban (Fitness de Jacques De Decker – Teatrul de Comedie, Bucureşti) Un titlu puţin obişnuit pentru o cronică destinată Teatrului de Comedie. Asta, dacă ne lăsăm duşi de prejudecăţi. Ne-a fost clar, însă, că Fitness, piesa văzută, n-a fost închipuită după reţeta comediei pur sânge, intenţiile autorului belgian făcându-ne să depăşim şi râsul, şi plânsul, urmărite alteori.
  • Târgovi?te_82

  • Gala?i_83

    • Cu furie declarată de Constantin Paraschivescu (Afacerea Protar / Ultima oră de Mihail Sebastian – Teatrul „Fani Tardini“ din Galaţi)
  • Piatra Neam?_84

    • Un teatru viu de Nicolae Prelipceanu (Râs nervos de Christopher Durang – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
  • Satu Mare

  • „Nottara“

    • Iubire / neiubire de Mircea Ghiţulescu (Rinocerul îndrăgostit de Liao Yimei – Teatrul „Nottara“)
  • Craiova_87

    • Ionescu şi Eftimiu la „Marin Sorescu“ de Mircea Ghiţulescu (Scaunele de Eugen Ionescu şi Înşir-te mărgărite de Victor Eftimiu – Teatrul Naţional Craiova)
    • Moda poveştilor de Adriana Teodorescu (Înşir-te mărgărite de Victor Eftimiu – Teatrul Naţional Craiova) Ideea montării unui text cum este Înşir-te, mărgărite… de Victor Eftimiu, considerat de către mulţi „oameni de teatru“, desuet, prăfuit, minor (şi încă pe scena Naţionalului craiovean!, adică unde, după unii, numai Shakespeare, Cehov şi Caragiale ar avea loc!), i-a aparţinut lui Alexandru Boureanu care este nu numai regizorul acestui spectacol, dar este şi secretar literar la aceeaşi instituţie.
    • Singurătăţi aleatoriu sudate de Daria Dimiu (Scaunele de Eugen Ionescu – Teatrul Naţional Craiova) Peste ani, Ionescu îşi decriptează piesele cui nu e dispus să-l aşeze automat­ pe piedestalul central din teatrul absurdului. Orice sistem sau curent literar presupune­ inerent un set de canoane cu râvnă trasate de către exegeză, şi ar fi (deseori este!) o supremă ironie să-l fixezi între nişte borne – chiar ilustre! – pe cel ce s-a sustras tiparelor, care a împins obişnuitul – spaţial, lingvistic, estetic... – dincolo de limitele până atunci unanim acceptate.
    • ETC, TNC, ş.a.m.d. de Daria Dimiu (Reuniunea „Valori ale teatrului românesc, valori ale teatrului european“)
  • Arad_88

    • În cadrele banalului de Mircea Morariu (Turandot de Carlo Gozzi – Teatrul Clasic Arad)
  • Târgu Mure?_89

    • Autopsii de Mircea Morariu (Taxi vinil de Alina Nelega – Teatrul „Ariel“ din Târgu Mureş) Dacă Naţionalul târgumureşean, aflat la ora scrierii acestor rânduri într-o ­perioadă de inter-regn, la capătul căruia poate că se va găsi directorul capabil să-l scoată din impasul actual, nu produce şi nu înseamnă azi mai nimic din punct de vedere artistic, Teatrul „Ariel“ reprezintă pentru iubitorii de teatru din oraş şansa întâlnirii cu teatrul adevărat şi nou, cu acel teatru care nu se mulţumeşte să ofere plăceri sărace, ci doreşte să îndemne la cercetare şi la artă.
  • Ploie?ti_90

    • Fiordurile din noi de Mircea Morariu (Frumos de Jon Fosse – Teatrul „Toma Caragiu“ din Ploieşti)
  • Br?ila_91

  • TV

    • Virtualive de Zomir Dimovic

Noi în lume

  • Gianina Cărbunariu la Istanbul
  • Matei Vişniec la Madrid
  • Radu Alexandru Nica la Chicago

Ne-au vizitat

  • „Moartea nu constă în imposibilitatea de a comunica, ci în imposibilitatea de a fi înţeles“ de Daria Dimiu (Ancheta de Peter Weiss – Fundaţia „Teatro Due“, Parma)
  • Info UNTER
  • Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara – Colecţia toamnă-iarnă
  • Teatrul „G. Ciprian“, Buzău – Spectacolele noastre de mare succes
  • Universitatea „Ovidius“ Constanţa – Franţuzitele de pe Autostrada Soarelui sau Primul pas pe calea cea fără de urmă