Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 12/2011

Coperta Numarul 12/2011

Eseu

  • “Spectacolul din fotografie” de Ion Cazaban

Interviuri

  • Tompa Gábor: „Nu cred că trebuie să căutăm cu tot dinadinsul succesul“, interviu de Călin Ciobotari
  • Ada Lupu: „Un creator ar trebui să găsească soluţii, să vadă ceea ce alţii nu văd şi apoi să le arate şi altora”, interviu de Mirela Sandu
  • Radu-Alexandru Nica: „Teatrul ca benzinărie de adevăr“, interviu de Daniela Magiaru D.M.: Numele tău este asociat cu Sibiul. Dar de ceva timp ai preluat funcţia de director adjunct artistic la Teatrul German de Stat din Timişoara. De ce s-a produs mutarea? R.-A.N.: E firesc să fiu asociat cu Sibiul. Sunt născut la Sibiu şi am lucrat mult acolo. De altfel, nu exclud să mai lucrez cu foştii mei colegi. Pe de altă parte cred că dacă stai foarte mult timp într-un loc, lucrurile tind să se rutineze şi să intre într-o autosuficienţă. Cred că e important să faci o schimbare pentru a avea un alt început şi provocări noi, fără de care nu te poţi reinventa, ceea ce cred că e foarte important, mai ales în teatru. La Timişoara am venit pentru oamenii din această instituţie. Mi se pare un loc mai congruent cu omul care sunt eu acum. În plus, vreau să îmi pot permite acest lux, de a lucra mai puţin, dar de calitate. Iar aici acesta mi-a fost oferit.
  • Oana Leahu: „Cred că în fiecare om există variaţii de culoare...”, interviu de Mircea Sorin Rusu
  • Ion Ciubotaru: „Sunt genul de regizor care se topeşte în actor...”, interviu de Călin Ciobotari
  • Barbara Sommer: „În spaţiul de expresie germană, dramaturgul este mâna dreaptă a regizorului”, interviu de Irina Wolf

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • “Festivalul Naţional de Teatru – Ediţia XXI” de Mircea Morariu Ajuns la ediţia XXI, care s-a desfăşurat la Bucureşti în perioada 28 octombrie–6 noiembrie 2011, mult încercatul nostru Festival Naţional de Teatru are sau – din câte se aude începând din acest an – un director nou, în persoana criticului de teatru Alice Georgescu. Acceptând iniţial să gireze o singură ediţie, una de tranziţie spre normalitatea de care manifestarea fusese sensibil îndepărtată de capriciile şi umorile de tot felul ale fostului director, Cristina Modreanu, se pare că tot lui Alice Georgescu îi va reveni şi în următorii doi ani dubla misiune – aceea de director artistic şi de selecţioner unic. Bilanţul pozitiv, nu ideal, nu fără cusur, al ediţiei abia încheiate justifică, dincolo de inerentele rezerve ori observaţii critice, prelungirea mandatului.
  • FNT 2011: “Mai putem simţi (enorm) şi vedea (monstruos)?” de Horaţiu Mihaiu (“D’ale carnavalului” de I.L. Caragiale la TNRS, Sibiu) Foarte rar îmi asum riscul de a scrie despre piesele pe care le văd, din respect pentru cronicarii de specialitate, dar şi fiindcă nu mă consider îndreptăţit să emit judecăţi de valoare asupra colegilor mei de breaslă. Totuşi, de această dată am să o fac, după vizionarea premierei cu "D’ale carnavalului", de la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, în regia lui Silviu Purcărete. Nu m-am putut abţine. Din mai multe motive.
  • FNT 2011: “Dabija povesteşte...” de Mircea Morariu (“Absolut”, după Ion Creangă –Teatrul ACT)
  • FNT 2011: “Confesiune la televiziune” de Adrian Mihalache (“Purificare” de Petr Zelenka – Teatrul Naţional Bucureşti)
  • FNT 2011: “O călătorie în natura lucrurilor” de Nicolae Havriliuc (“Poveşti călătoare – Capul Verde” – Teatrul Meridional, Lisabona)
  • Festival Oradea: “Festivalul Teatrului Scurt” de Elisabeta Pop
  • Festival Brăila: “Cu adevărat, zile şi nopţi de teatru” de Daria Dimiu
  • Zilele „Gellu Naum“, Cluj-Napoca: “Un manifest suprarealist” de Nicolae Prelipceanu
  • Zilele „Gellu Naum“, Cluj-Napoca: « Scenicitatea unui dialog liric şi comic » de Mircea Morariu (« Florenţa sunt eu » de Gellu Naum şi Jules Perahim – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“, Cluj-Napoca)
  • Festival Iaşi : « FITCT 4 » de Ştefan Oprea
  • Festival Tulcea: “Tragos” de Daria Dimiu
  • Festival Cluj-Napoca: “PUCK 2011” de Raluca Tulbure
  • Festival Alba Iulia: “Poveşti de toamnă” de Adriana Teodorescu

CĂRŢI

  • “Teatru polonez contemporan” de Mircea Morariu (Made in Poland. Antologie de teatru polonez contemporan, Editura ART, Bucureşti, 2008)
  • “Dincolo de Ionescu al nostru şi Ionesco al lor” de M. Morariu (“Ionescu / Ionesco” de Octavian Saiu, Editura Paideia, Bucureşti, 2011)
  • “Încercări” de Mircea Morariu (“Dublu click” de Gabriel Avram, Editura Semne, 2011))
  • “Parcursul unui critic senior” de Ctin Paraschivescu (“Prin teatre şi prin ani” de Ştefan Oprea, Editura Artes a Universităţii de Arte „George Enescu“, Iaşi, 2011)
  • “Un op teatrologic meritoriu” de Nicolae Havriliuc (“Actori care ard fără rest” de Miruna Runcan, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu“, Bucureşti 2011)

Întâlniri virtuale

  • A fi sau a nu fi multicultural (II) de Zomir Dimovici

Praful de pe scândură

  • “Energia pionieratului” de Theodor-Cristian Popescu

Spectacole

  • “Stagiunea sibiană de vineri–sâmbătă” de Nicolae Prelipceanu (“Domnul Puntila şi sluga sa Matti” de B. Brecht, “Insula” de G. Naum şi “Ispita Cioran”, scenariul G. Pinte – Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu)
  • « Ce poate face un tânăr dotat » de Adrian Mihalache (« Pentru că pot » de Arthur Kopit – Teatrul Odeon)
  • « Criza metafizică şi drama conjugală » de Natalia Stancu («Meşteşugul vieţii» de Hanoch Levin – Teatrul „Lucia Sturdza-Bulandra“)
  • “Un film în teatru” de Mircea Morariu (“Aniversarea” de Thomas Vintenberg, Mogens Rukov şi Bo Hr. Hansen – Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca)
  • “Postdramatic ca la carte” de Mircea Morariu (« Urâtul » de Marius von Mayenburg – Teatrul German de Stat, Timişoara)
  • « Iată, după câteva decenii, şi la Timişoara... » de Ion Jurca Rovina (« Iată femeia pe care o iubesc » de Camil Petrescu – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara)
  • “Efectul viziunii microscopice” de Ion Jurca Rovina (Teatrul Maghiar „Csiky Gergely“, Timişoara – Devianţă (Deviancia) de Németh Ákos)
  • « Un „taifun” numit tinereţe » de Ion Parhon (Domnului profesor, cu dragoste, scenariu de Horia Suru după o idee de E.R. Braithwaite – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
  • “În haine noi de Mircea Morariu” (“Liliomfi” de Szigligeti Ede – Teatrul Maghiar din Oradea, Trupa „Szigligeti“)
  • « Viaţa amărâtă a institutorului » de Adrian Mihalache (Prof de Jean-Pierre Dopagne – Teatrul ACT)
  • “Sentimentalism cu sinceritate” de Adrian Mihalache (“Doi pe o bancă” de Aleksandr Ghelman – Teatrul „Metropolis“, Bucureşti)
  • “Ludwig van Hip Hop” de Adrian Mihalache (“Christine van Beethoven” de Eric-Emmanuel Schmitt – Proiect ARCUB, Palatul Cantacuzino)
  • “Un trio autorevelat scenic” de Nicolae Havriliuc (“Puşlamaua de la etajul 13” de Mircea M. Ionescu – Teatrul „Tudor Vianu“, Giurgiu)

Portret_103

  • “O profesiune de credinţă” de Lucian M. Vărşăndan
  • “Despre decor la Shakespeare” de Dragoş Buhagiar Cred că decorul e doar un personaj într-o piesă de teatru, nu neapărat personajul principal. El trebuie, de-a lungul spectacolului, ca orice alt personaj de pe scenă, să aibă un parcurs, o transformare, să se lase modificat de poveste şi să interacţioneze cu celelalte personaje. Nu întotdeauna îmi reuşeşte lucrul acesta, chiar dacă, în sine, decorurile sunt, de multe ori, relativ spectaculoase şi satisfăcătoare estetic.

Din lume_135

  • “MESS 51 – o întoarcere în viitor” de Doina Papp (Festivalul de la Sarajevo) La cea de-a 51-a ediţii, Festivalul Internaţional de Teatru MESS de la Sarajevo, cel mai vechi din Balcani, îşi plasează intenţiile în viitor. Prin glasul directorului său, regizorul Dino Mustafic, MESS care a sărbătorit anul trecut 50 de ani de existenţă, fiinţând fără întrerupere din 1960 (chiar şi în perioada războiului), îşi proclamă tinereţea. Într-un cuvânt de deschidere plin de miez, cunoscutul om de teatru atribuie artei scenice un rol esenţial în prospectarea sensului lumii de mâine în ciuda faptului că cea de azi e confuză.

Publicitate

  • Primul teatru de proiecte din România – 15 ani de la primul gong! Scurt ritual aniversar (Teatrul „George Ciprian“, Buzău)

Noi în lume

  • « „ Faust” astăzi » de Nicolae Prelipceanu (spectacolul sibian în turneu la Bruxelles)
  • „Aniversarea” la Barbican Centre din Londra (spectacolul Teatrului „Nottara” în turneu)
  • „Herr Paul” în Polonia (Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, la Olsztyn)

Aniversări

  • “Ion Dacian 100” de Costin Popa

DIN LUME_188

  • "Ce n-a văzut Parisul" de Crenguţa Manea (spectacole româneşti în „Săptămâna Culturilor Străine” la Paris)