Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 11-12/2010

Coperta Numarul 11-12/2010

Cartea de teatru_153

  • "Dansând colorat" de Mircea Morariu ("Răzvan Mazilu – Oglinzi")
  • "La o artistă..." de Mircea Morariu ("Cornelia Gheorghiu între „Ciocârlia“ şi „Sarah Bernhardt“ de Călin Ciobotari)
  • "Un an teatral privit critic" de Ştefan Oprea ("2009, un an teatral aşa cum l-am văzut" de Mircea Morariu)
  • "Memoriile unui crocodil dezamăgitor..." de Bogdan Ulmu ("Memorii ale unui bătrân crocodil" de Tennessee Williams)
  • "Lecturi pe-ndelete" de Mircea Morariu ("Citindu-l pe Shakespeare" de Andrzej Žurowski)

Eseu

  • "Un spectacol politic şi un mister teatral" de Natalia Stancu Vă propun o întoarcere în timp – în urmă cu 36 de ani, dincoace de Cortina de Fier, în România comunistă, din iarna anului 1974. Un exerciţiu de memorie – nu întru totul simplu şi pentru cei de vârsta mea, un exerciţiu anevoios pentru cei tineri.

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU 2010: Preambul la FNT – 20
  • "Gala HOP cu numărul 13" de Nicolae Prelipceanu
  • Câştigătorii Galei Tânărului Actor HOP, Mangalia 2010
  • "Felii de teatru scurt pe la Oradea" de Nicolae Prelipceanu (Festivalul Teatrului Scurt, Oradea)
  • "Rostul nebuniei în teatru: FITCT 2010" de Călin Ciobotari (Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii şi Tineret, Teatrul „Luceafărul“ Iaşi)
  • "Jungla indiană la Iaşi" de Raluca Tulbure (Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii şi Tineret, Teatrul Luceafărul, Iaşi)
  • "Vizită de lucru la Chişinău" de Raluca Tulbure (Gala Internaţională a Teatrelor de Păpuşi, Teatrul Republican Licurici)
  • "Mască şi matcă" de Daria Dimiu (Festivalul Măşti europene... la MASCA) Cu sprijinul municipalităţii şi al primăriilor de sector, se doreşte crearea unui brâu cultural al capitalei, prin extinderea perimetrului în care sunt îndesate clădirile teatrelor. Actualmente, instituţia de spectacole cu sediu propriu cea mai avansată înspre marginea Bucureştiului este Masca. Teatrul condus de Mihai Mălaimare dispune de două clădiri aflate în diverse stadii de amenajări. Consolidarea şi renovarea imobilului din cartierul Bucureştii Noi se apropie de final, urmând ca eleganta clădire să-şi redeschidă în curând porţile pentru public. Fostului cinematograf din bd. Uverturii i s-a adăugat recent o aripă ce găzduieşte sala de repetiţii şi în faţa căreia s-a inaugurat în perioada festivalului un club – spaţiu agreabil, dotat cu măsuţe şi bufet, putând deveni la nevoie gazdă primitoare pentru conferinţe, proiecţii şi recitaluri. În perioada 29 septembrie–4 octombrie 2010, acolo s-a desfăşurat Festivalul Măşti europene... la MASCA.
  • Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii „100, 1.000, 1.000.000 de poveşti“, Câştigătorii ediţiei a VI-a
  • "Apropo de… APROPO!" de Mihai Lungeanu

Interviuri

  • Alexandru DABIJA: „Ador repetiţiile şi de aceea fac meseria asta...“, interviu realizat de Crenguţa Manea Sala 2 a Teatrului Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara – este vorba de o modernă sală de teatru, cu cabine şi dotări scenotehnice pe măsura cerinţelor prezentului, sală amenajată în interiorul unei construcţii din timpul împărătesei Maria Tereza, fostă pulberărie, apoi manej, clădire care păstrează în arhitectura ei exterioară o parte din istoria oraşului – a avut loc, la finalul stagiunii trecute, sub o stea norocoasă, premiera "În vizită", în regia lui Alexandru Dabija. Sala este o realizare notabilă a echipei manageriale căreia Ada Hausvater, director general, a ştiut să-i transfere o bună parte din entuziasmul ei recunoscut şi o anume încăpăţânare de a merge mai departe, în ciuda piedicilor. Cu acelaşi spectacol, "În vizită", teatrul şi-a deschis noua stagiune; e un spectacol realizat cu multă dăruire de către distribuţie, făcut cu bucuria întâlnirii dintre actori şi Alexandru Dabija.
  • Helmut STÜRMER: "Mă interesează, în primul rând, psihologia spaţiului", interviu realizat de Oltiţa Cîntec Cele mai recente apariţii scenografice ale lui Helmut Stürmer au fost la Opera din Köln – unde, în primăvară, a pus în scenă, cu cine altul decât Silviu Purcărete, "Love and Other Demons", inspirată de romanul "Despre dragoste şi alţi demoni" al lui Gabriel García Marquez – şi la Teatrul Naţional Timişoara, unde, în vară, în tandem cu Alexandru Dabija a realizat spectacolul "În vizită" de Ronald Schimmelpfennig.
  • Daniel VULCU: "La Teatrul din Oradea bate vânt de schimbare…", interviu realizat de Elisabeta Pop Daniel Vulcu se numără printre actorii care au venit la Teatrul din Oradea la absolvire şi i-au rămas credincioşi; unii, veniţi chiar la înfiinţarea secţiei române, în anul 1955 (Eugen Ţugulea) sau în anii ’60 (Ion Abrudan) continuă să lucreze şi după cincizeci de ani… de serviciu, cum se spune, alţii (Ileana Iurciuc, Mariana Neagu) sunt pe cale să se pensioneze, dar sunt convinsă că nu se vor despărţi atât de uşor de scenă. Daniel a venit la Oradea, ca absolvent, acum douăzeci şi şapte de ani, de la Târgu Mureş: un tânăr brunet, subţirel, expresiv şi, cum se va dovedi foarte curând, ambiţios, foarte talentat şi cu mare trecere la… domnişoarele din oraş care, se-nţelege, au devenit fidele spectatoare. După douăzeci şi şapte de ani, iată, are aceeaşi siluetă elegantă, refuzând să arate că a făcut nu de mult cincizeci.

Întâlniri virtuale

  • "Maria, sub pălăria Times Square" de Zomir Dimovici

Memoria teatrului

  • "Un teatru într-un palat" de Claudia Dimiu
  • "Un proiect scenic al timpului: Teatrul "Maria Ventura" de Nicolae Havriliuc

Praful de pe scândură

  • "Mobilitate" de Theodor-Cristian Popescu Nu mai participasem la o reuniune IETM de la sfârşitul anilor ’90, când grupul de oameni de teatru şi dans români era printre cele mai numeroase şi mai vizibile. Am redevenit membru anul acesta şi am luat parte la prima reuniune plenară de după revenirea mea în organizaţie în iunie, la Berlin, unde am fost surprins să constat că eram singurul român printre cei aproape 700 de participanţi.

JUBILEU ANTON PAVLOVICI CEHOV

  • Pe urmele lui Cehov, la Nisa (fotografii de Vladimir Dorosenco)

Spectacole

  • "[O]felii..." de Ion Parhon ("Felii" de Lia Bugnar – TNRS)
  • "Teatrul ca meditaţie, nu doar despre războiul din Bosnia" de N. Prelipceanu ("Femeia ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia" de M. Vişniec – TNRS)
  • "Viena postimperială în hala Simerom de la Sibiu" de N. Prelipceanu ("Don Juan vine din război" de Ödön von Horvath – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu)
  • "...şi ultima picătură de pe fundul sticlei de lapte" de Andreea Dumitru ("Opinia publică" de A. Baranga – Teatrul Naţional „Radu Stanca“, Sibiu) Ştiam, de pildă, că fiind preocupat de fiecare dată, şi cu orice risc, să redescopere „natura teatralităţii” (în funcţie de textul ales şi de contextul de reprezentare al acestuia), Theodor-Cristian Popescu proiecta un spectacol de teatru documentar care avea să marcheze cei 20 de ani scurşi de la căderea comunismului. Demersul său urmărea, concret, reconstituirea unei epoci (cea a scrierii piesei şi a montării princeps), dar îşi propunea să genereze şi o discuţie (dezbatere) cu publicul pe tema reprezentărilor trecutului nostru recent.
  • "O nouă sală, o nouă premieră" de Crenguţa Manea ("Blifat" de Gabriel Pintilei – Teatrul Odeon)
  • "Nefericirea fericită" de Mircea Morariu ("Alcoolicii" de Visky András – Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca)
  • "Artă fără fandoseli şi false inovaţii" de Nicolae Prelipceanu ("Artă" de Yasmina Reza – Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“)
  • "Soarta tristă a decorului în sine" de Crenguţa Manea ("Artă" de Yasmina Reza – Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“)
  • "Pătrat alb pe fond alb" de Adrian Mihalache ("Artă" de Yasmina Reza – Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“)
  • "De ce-şi ia femeia lumea-n cap" de Adrian Mihalache ("9 grade la Paris", un spectacol de teatru-film de Peter Kerek, Teatrul ACT) Regizorul Peter Kerek, al cărui spectacol de absolvenţă, după o piesă de Ödön von Horváth, a fost bine apreciat, prezintă, la Teatrul Act, într-o formulă inedită de teatru-film, o piesă proprie: "9 grade la Paris". Ca o reacţie la teatrul postdramatic, care se dispensează de conflict şi elimină personajul, preferând să asambleze semne multiple, într-o structură spaţio-temporală sofisticată, mulţi dramaturgi revin la formula realistă, în care spectatorul vede înfruntându-se, pe scenă, oameni asemenea lui, ale căror probleme de viaţă le împărtăşeşte.
  • "Puterea virtuală" de Adrian Mihalache ("Balconul" de Jean Genet – Teatrul Naţional „Marin Sorescu“, Craiova)
  • "Geamparale şi hard-rock" de Adrian Mihalache ("Crazy stories in the city", scenariul Arcadie Rusu, Teatrul Foarte Mic)
  • "Precum în Cer, aşa şi pe Pământ" de M. Morariu ("Ultimul mesaj al cosmonautului către femeia pe care a iubit-o cândva în fosta Uniune Sovietică" de David Greig – Teatrul Naţional „Lucian Blaga“, Cluj-Napoca)
  • "Shakespeare via Brecht, Prospero via Langhoff" de M. Morariu ("Măsură pentru măsură" de W. Shakespeare –Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca)
  • "Ritualizarea contradicţiilor" de Mircea Morariu ("True West" de Sam Shepard – Teatrul „Nottara“, Bucureşti) Protagoniştii din "True West" (Vestul adevărat), piesă scrisă de Sam Shepard în anul 1980, pe care o vedem pe scena Teatrului Nottara, într-un spectacol sigur, desenat regizoral de foarte tânărul Alexandru Mâzgăreanu, director de scenă aflat la primii paşi în profesie, dar a cărui evoluţie artistică şi profesională e limpede de pe acum că se cuvine urmărită cu maximă atenţie, au o natură antagonică.
  • "Travestiuri groase" de Mircea Morariu ("Tu cine eşti?" de Méhes György – Teatrul de Vest, Reşiţa)
  • "Europa din container" de Ruxandra Anton ("În container" de C. Cheianu – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, Iaşi)
  • "Joc burlesc de-a fericirea" de Ion Jurca Rovina ("Iaacovi şi Leidental" de Hanoch Levin – Teatrul Naţional Timişoara)
  • "Conducere nouă la Giurgiu" de Constantin Paraschivescu ("D-ale carnavalului" de I.L.Caragiale – Teatrul Valah, Giurgiu)
  • "Peer Gynt 2010" de Ion Cazaban ("Peer Gynt" de Henrik Ibsen – Teatrul „Maria Filotti“, Brăila)
  • "O emisiune de televiziune" de Mircea Ghiţulescu ("Spitalul special" de Iosif Naghiu – Teatrul Naţional Bucureşti)
  • "Românii care fură alţi români" de Mircea Ghiţulescu ("Investiţia" de S. Ungureanu – Teatrul „Alexandru Davila“, Piteşti)
  • "Noi în anul 2000 ce?" de Andrei Littvin ("Playlist" de C.C. Buricea-Mlinarcic – Teatrul de Nord, Satu Mare)
  • „Un Švejk melancolic" de Adrian Mihalache („Galaxia Švejk", scenariul de Al. Hausvater – Teatrul „Ţăndărică“, Bucureşti) De la "Umor pe sfori" încoace, teatrul de păpuşi şi marionete încântă şi pe adulţi. Un spectacol adresat în primul rând acestora din urmă este "Galaxia Švejk", de la Teatrul „Ţăndărică“, scris şi regizat de Alexander Hausvater. Ideea este că faimosul personaj ar fi un om al tuturor timpurilor şi spaţiilor. Deşi pare, la început, un fel de extraterestru aflat în periplu galactic (un "ET" al lui Spielberg), Švejk trăieşte în faţa noastră episoadele binecunoscute din carte. Noutatea abordării lui Alexander Hausvater nu stă în inventarea unor noi aventuri ale celebrului personaj, ci în schimbarea de tonalitate. Švejk este, aici, un melancolic, iar peripeţiile sale sunt mai curând amare decât comice.
  • "Tinereţe şi talent" de Tudor-Costin Sicomaş ("Draga Elena Sergheevna" de L. Razumovskaia, Teatrul de Comedie)

Info

  • Trupa Teatrului „Tamási Áron“ din Sf. Gheorghe în Polonia (În turneu cu "Ivona, principesa Burgundiei" de W. Gombrowicz)
  • Éder Enikő – „cea mai bună actriţă în rol principal“ – Premiu la Novi Sad

Publicitate

  • Festivalul Interetnic de Teatru – Ediţia a V-a, Arad

DIN LUME_188

  • „Un festival al maratoanelor teatrale" de Irina Wolf („Wiener Festwochen“ 2010)
  • „Gare au Théâtre, o destinaţie excentrică" de Doina Papp (Festival „l’Oh“, Paris, 2010)
  • "Teatrul Globe – o călătorie în timp" de Marina Cap-Bun (Pe urmele lui Shakespeare la Londra)

Ne-au vizitat

  • „Iubirea de arginţi" de Adrian Mihalache („La Fausse suivante" de Marivaux – Teatrul „Bouffes du Nord“, Paris)

Operă, Dans, Balet

  • "Aurul high-tech al Metropolitanului" de Costin Popa Mai mult decât 2012, presupus an al catastrofelor, 2013 pune pe jar lumea lirică. Provocarea vine prin dubla aniversare: 200 de ani de la naşterea deopotrivă a lui Giuseppe Verdi şi a lui Richard Wagner. Cum vor fi sărbătoririle? Dacă pentru maestrul de la Busseto problema este ceva mai complicată dat fiind numărul mare al opusurilor, pentru bardul de la Bayreuth totul pare să se simplifice. Aparent. Pentru că ambiţioşii manageri ţintesc direct către "Ring", tetralogia-monument cu 17 ore de muzică şi 34 de interpreţi. Totul se cuvine pregătit din timp, aşa că teatrele mari şi potente din punct de vedere financiar imaginează montări noi, în pofida crizei. Şi cum demersul nu poate fi lăsat pe ultimii metri, startul se dă de pe acum.

Aniversări

  • CSÍKY András - 80 de ani