Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 10-11/ 2011

Coperta Numarul 10-11/ 2011

Cartea de teatru_153

  • „Un aristocrat ne luminează din trecut” de Claudia Dimiu („George Löwendal, un aristocrat în luminile rampei”, album coordonat de Ariadna Avram)
  • „Cartea despre LÖWENDAL” de Doina Papp („George Löwendal, un aristocrat în luminile rampei”, album coordonat de Ariadna Avram) Acest domn cu ţinută belle époque impecabilă, care ne zâmbeşte nonşalant din fotografiile epocii mai ceva ca Charles Boyer, n-a avut nicio clipă orgoliul rasei şi clasei sale. Dimpotrivă, aristocratul pur sânge, baronul George Löwendal a fost un artist cu nostalgia boemei caracteristice spiţei, de vreme ce nu şi-a pus şevaletul în pădurea Fontainebleau şi nici în alte grădini celebre ale Europei, frecventate de domni cu lavalieră, ci pe pajiştile Bucovinei, unde s-a împlinit şi cariera sa de scenograf, de om al scenei.
  • „Dublare de statut” de Mircea Morariu („Marusia” de Liviu Lucaci)
  • „Meandrele unui parteneriat” de Mircea Morariu („Sublimul trădării” de Sorin Crişan)
  • „Istorie, memorie, actualitate” de Mircea Morariu („Aradul teatral – 1752-2010” de Lizica Mihuţ)
  • „De la cotidianul trecător la general-uman” de Mircea Morariu („Lumea ca ziar. A patra putere: Caragiale” de Ioana Pârvulescu)
  • „Vârstele şi vocile dramaturgului” de Ion Cazaban („Anouilh, un auteur “inconsolable et gai” de Anca Visdei)
  • „Purcărete vorbind prin spectacolele sale” de Mircea Morariu („Silviu Purcărete sau privirea care înfăţişează” de Oltiţa Cîntec)
  • „Nisip şi trecătoare” de Constantin Paraschivescu („Trecătoarea pisicii” de Flavius Lucăcel)
  • „Portrete din linii” de Adrian Mihalache („Silvan. Portretistul”, album îngrijit de Adrian-Silvan Ionescu)

Eseu

  • „Sibiana” de Ion Cazaban

Interviuri

  • Alina Nelega: „...cred în nobleţea cuvântului“, interviu de Crenguţa Manea
  • Coca Bloos: „Teatru este ceea ce sunt cu sufletul, mintea şi trupul meu“, interviu de Mirela Sandu "De puţine ori cel sau cea cu care am stat de vorbă, aşa cum stau cu dumneavoastră, m-a întrebat despre patima pentru teatru. Cuvântul pe care l-aţi folosit este exact. Da, cred că a fost patimă. Eu însămi n-am ştiut cum să o definesc: ambiţie? perseverenţă? insistenţă? încăpăţânare? Ştiu eu ce înseamnă patima? Cred că este uite, ca pata asta de pe blue-jeanşii mei care nu ştiu dacă va dispărea vreodată. E miere de albine cu cătină. Cătina fiind un produs natural, e mai greu de scos. Dacă era o vopsea, probabil că o scoteam mai uşor. Aţi mâncat vreodată miere cu cătină?"
  • Vioara Bara: „Totul este legat de senzaţii, de emoţii...“ , interviu de Elisabeta Pop
  • Hatházi András: „Mă simt într-un fel sau altul,dar nu mă pot defini într-un anume fel“, interviu de Roxana Croitoru András Hatházi este actor de teatru (cu peste o sută de roluri interpretate) şi film, doctor în Arte Liberale a Universităţii de Teatru şi Film din Budapesta, Ungaria, conferenţiar universitar la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş–Bolyai“ din Cluj, Secţia maghiară, şi scriitor.
  • Traian Apetrei: „Încerc mereu să transmit colegilor de pe scenă energii pozitive“, interviu de Călin Ciobotari

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • „Scenografia ca disciplină omnivoră” de Andreea Dumitru (Cvadrienala de Scenografie, Praga, 16–26 iunie 2011) Fără îndoială, ceea ce a întreţinut, de-a lungul timpului, vitalitatea şi pute­rea de seducţie a Cvadrienalei de la Praga (PQ) a fost şi încercarea de a găsi răspunsuri la întrebarea crucială: Cum poate fi prezentat teatrul contemporan într-un format contemporan? Ori, înaintând spre miezul controversei: Poate fi expusă scenografia ca un obiect/ mediu de sine stătător?
  • „Festivalul de la Avignon. Note foarte subiective” de Matei Vişniec
  • Festivalul Naţional de Teatru 2011. Selecţia oficială
  • „Gazdele domină podiumul laureaţilor” de Ion Parhon (FESTCO – 2011)
  • „Întrebarea vină (n-)are?” de Dorina Butucioc (FITS, Chişinău)
  • „Violon d’Ingres, varianta british” de Daria Dimiu (Ingenious Drama Festival, Bacău)
  • „Festivalul ca oportunitate” de Doina Papp (Festivalul Naţional de Teatru „Vino la Vâlcea” Râmnicu Vâlcea)
  • „Hai, Callatis... la Gala HOP!” de Nicolae Prelipceanu (Gala Tânărului Actor – HOP, Mangalia)

Memoria teatrului

  • „Teatrul din Cluj” de Claudia Dimiu

Praful de pe scândură

  • „Două teatre noi” de Theodor-Cristian Popescu

Spectacole

  • „Pristanda, contemporanul nostru” de Nicolae Prelipceanu („O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale – Teatrul de Comedie, Bucureşti)
  • „Tandreţe şi abjecţie” de Mircea Morariu („O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara)
  • „Caragiale nu trebuie să fie actualizat, este actual” de Ioan Jurca Rovina („O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara)
  • „Text precar, distribuţie bună” de Mircea Morariu („Alergătorul” de Mattias Andersson – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Timişoara)
  • „În sfârşit, teatru!” de Mircea Morariu („Scripcarul pe acoperiş”, adaptare de Joseph Stein după Şalom-Alehem, muzica Jerry Bock – Teatrul „Regina Maria”, Oradea) Prin indiscutabilele, încântătoarele, aş zice chiar miraculoasele lui însuşiri artistice, spectacolul cu celebrul musical "Scripcarul de acoperiş", creat pentru întâia oară pe Broadway, în 1964, de libretistul Joseph Stein şi de compozitorul Jerry Boch, are meritul de a fi dublat printr-o înfăptuire pe măsură bucuria publicului orădean de a-şi reocupa, după un hiatus excesiv de lung, locurile în magnifica sală a Teatrului.
  • „Confirmarea” de Mircea Morariu („Biloxi Blues” de Neil Simon – Teatrul „Regina Maria”, Oradea)
  • (REVENIM) „Absenţa omogenizării” de Mircea Morariu („Însemnările unui necunoscut”, după F. M. Dostoievski – Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra“, Bucureşti)
  • „Mituri alterate” de Mircea Morariu („Antigona” de Sofocle – Teatrul Dramatic „I. D. Sârbu“, Petroşani)
  • „Antigona la Petroşani” de Nicolae Prelipceanu („Antigona” de Sofocle – Teatrul Dramatic „I. D. Sârbu“, Petroşani)
  • „Călătorie spre nicăieri” de Mircea Morariu („Europa” de David Greig – Teatrul Maghiar „Szigligeti“, Oradea)
  • „Exerciţii de stil" de Mircea Morariu („Hoţul de oase” de Adam Rapp – Teatrul 74, Târgu Mureş)
  • „Teatrul bate filmul" de Ion Cazaban („Billy din Aran de Martin McDonagh" – Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti) La Ploieşti, a treia montare, pe scenele noastre, a piesei lui McDonagh, nu-i mai traduce întocmai titlul original "Infirmul din Inishmaan", ca anterior, la Brăila, nici nu-l modifcă în "Billy şchiopul", ca la „Nottara” – de astă dată, citim pe afiş "Billy din Aran".
  • „Despre urşi, numai de bine” de Daria Dimiu („Frumoasa călătorie a urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt” de Matei Vişniec – Compania Unteatru, Bucureşti) Nu e prima oară că Vişniec abordează povestea ca temă. "Ioana şi focul" – montată în premieră tot de Cătălina Buzoianu –, "Istoria comunismului pentru bolnavi psihici", "Mansardă cu vedere spre moarte" spun fiecare povestea unui erou, a unui fenomen sau a unei personalităţi de neuitat. Dar poveştile nu-s făcute să fie frumoase, scopul lor primordial nu e să încânte, ci să persiste în memorie.
  • „Love stories cu meandre” de Constantin Paraschivescu („Love stories” de Radu F. Alexandru – Teatrul „Metropolis“, Bucureşti)
  • „Cronica unui eşec neanunţat: „Mizantropul” lui Gábor Tompa” de Călin Ciobotari („Mizantropul” de Molière – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi)
  • „O surpriză regizorală: Viorel Vârlan” de Călin Ciobotari („Povestea unei guvernante”, scenariu dramatic de Viorel Vârlan, Teatrul „Luceafărul“, Iasi)
  • „Pofta de joc” de Nicolae Havriliuc („Horoscopul puterii” de Dinu Grigorescu – Teatrul „Tudor Vianu“, Giurgiu)
  • „Obsesia Dracula” de Mircea Morariu („Draculatura” de Lakatos Róbert şi Felméri Cecilia – Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca)

Din lume_135

  • „Nou şi tradiţional la Wiener Festwochen 2011” de Irina Wolf
  • „Festivalul internaţional de dans „Tanz im August“ din Berlin” de Aura Cumita Festivalul Internaţional de dans „Tanz im August“ (Dans în august), aflat la cea de-a 23-a ediţie, s-a desfăşurat în perioada 12–28 august la Berlin, reunind 22 de producţii din 13 ţări. „Tanz im August” este un festival care se bucură de o foarte bună promovare şi de susţinere din partea unor însemnate instituţii de cultură din Berlin cum ar fi Teatrul Volksbühne (din est) sau Teatrul Schaubühne (din vest).
  • „Un oraş de vis, o idee de milioane... (Apolonia – Festivalul Artelor, Bulgaria)” de Marinela Ţepuş
  • Ilya Petcov RAEV: „Ne bucurăm de prezenţa publicului în sălile de spectacol“, interviu de Veronica Dobrin (Festivalul „Dramaturgia nouă bulgară“, 2011, Şumen, Bulgaria)
  • Christian Papke: „Vorbind despre graniţe“, interviu de Irina Wolf (Concursul sud-est european de dramaturgie Talking about borders)
  • „La La La Rochele, o nebunie!” de Zomir Dimovici (Festivalul de muzică francofonă Les Francofolies de la Rochelle 2011)
  • „Despre actualitatea lui Shakespeare la Kronborg” de Irina Wolf (Festivalul Shakespeare at Hamlet’s Castle, Elsinore, Danemarca)

Info

  • INFO UNITER

Publicitate

  • FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE TEATRU PENTRU COPII ŞI TINERET, 6-12 octombrie 2011, Iaşi
  • TEATRUL „GEORGE CIPRIAN” BUZĂU: PRIMUL TEATRU DE PROIECTE. PRIMUL GONG, 13–16 octombrie 2011

Noi în lume

  • „Dan Nemţeanu în Danemarca...” de Ion Cazaban (Expoziţie la Muzeul Teatrului din Copenhaga)
  • Din Coreea până în Avignon (Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca în turneu)
  • Shaking Shakespeare la Festivalul Shakespeare (Teatrul German de Stat, Timişoara, în turneu la Gdańsk, Polonia)
  • „Magia teatrului, la Praga” de Oltiţa Cîntec
  • Teatrul „Ludic“ în Canada

Workshop

  • „Spirit, sete şi dorinţă” de Daria Dimiu
  • „Andrei Şerban la Ipoteşti. Un workshop trăit” de Cristiana Gavrilă A III-a ediţie a Academiei Itinerante „Andrei Şerban“ s-a desfăşurat anul acesta la Memorialul Ipoteşti, în perioada 10–24 iulie. La workshopul condus de celebrul nostru regizor, organizat de Institutul Cultural Român, prin ICR New York, în parteneriat cu Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava“, au participat peste şaptezeci de tineri actori, selecţionaţi din peste 200 din toată ţara.