Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 1-2/2014

Coperta Numarul 1-2/2014

2014 - Anul Camil Petrescu

  • Camil Petrescu • 120 de ani de la naştere Dată fiind confuzia tragică de valori în care trăim, indiferența oficialilor, dar și a maselor votante față de mâinele nostru, încercăm, în paginile acestei reviste, să nu mărim cantitatea de vină generală. Cum între victimele confuziei Camil Petrescu ocupă un loc fruntaş (în ultimele două decenii i s-a jucat doar o singură piesă, „Jocul ielelor“, la Teatrul Naţional Bucureşti, într-un spectacol exemplar ce-a vădit înţelegerea deplină a teatrului de către regizorul Claudiu Goga şi de către publicul său), ne-am hotărât să declarăm pentru revista „Teatrul azi“ ANUL „CAMIL PETRESCU“ şi să oferim cititorilor în fiecare număr texte ce îi aparţin. (Redacția)

Veşti bune, chiar foarte bune

  • Premii pentru Alexandra Badea si Elise Wilk

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • „Festivalul Naţional de Teatru 2013 – ediţia a XXIII-a” de Mircea Morariu
  • FNT 2013: „Iubirea de arginţi” de Adrian Mihalache („Avarul” de Molière – Teatrul „Tamási Áron“ din Sfântu Gheorghe)
  • FNT 2013: „Dreptul de proprietate” de Mircea Morariu („Solitaritate” –Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu & Teatrul Naţional al Comunităţii Franceze din Bruxelles)
  • FNT 2013: „Frumos şi omenesc” de Mircea Morariu („Yentl” de Leah Napolin şi Isaac Bashevis Singer – Teatrul Evreiesc de Stat din Bucureşti)
  • FNT 2013: „Ce-i datorează Caragiale lui Afrim...” de Călin Ciobotari („Năpasta” de I.L. Caragiale – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“, Bucureşti) Printre prejudecăţile cele mai adânci ale oamenilor de teatru, dar şi ale filologilor, se numără una referitoare la Caragiale: nenea Iancu, zice-se, n-ar fi avut organ pentru dramă; sau, în orice caz, valoarea comediilor sale ar pune în umbră, fatal şi fără drept de apel, încercarea numită "Năpasta". Iată de ce, piesa aceasta, publicată în 1890 în "Convorbiri literare", a fost privită mereu cu rezerve şi, dacă a fost montată, a fost montată nu atât din convingere, cât din faptul că autorul ei era cine era, pe principiul că „dacă e Caragiale, merge!“ Nu vreau să trec aici sub tăcere propriile mele prejudecăţi asupra acestui text, pe care, până mai ieri, eram tentat să-l asum doar ca pe o filă cvasibanală din istoria dramaturgiei româneşti, o dramă din lumea satului autohton, cu personaje mai mult schiţate şi cu o temă a răzbunării destul de uzată şi deci blestemată de previzibil.
  • FNT 2013: „Ambiguitate şi incantaţie pe tărâmul de basm al „Năpastei“ de Nicolae Havriliuc („Năpasta” de I. L Caragiale – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale“ din Bucureşti)
  • FNT 2013: „Ce rezultă din amiciţia dintre Molière, Banderas şi Cristi Juncu” de M. Morariu („Şcoala nevestelor” de Molière – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
  • FNT 2013: „O tragedie comică” de Nicolae Prelipceanu („Însemnările unui nebun” de N.V. Gogol – ArCuB)
  • FNT 2013: „Gender Studies” de Adrian Mihalache („A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare – Teatrul „Regina Maria“ din Oradea)
  • FNT 2013: „Să căutăm ce nu ştim...” de Mircea Morariu („Academia Itinerantă Andrei Şerban – Cartea Atelierelor”, volum coordonat de Monica Andronescu şi Cristiana Gavrilă, Ed. Nemira, 2013)
  • FNT 2013: „Confirmarea” de Mircea Morariu (Liviu Lucaci – „Nostalgicii călători”, Ed. UNITEXT, Bucureşti, 2013)
  • FNT 2013: „Colocviul de la spartul târgului” de Mircea Morariu (Colocviul Internaţional „Criticul/Critica de teatru – dispariţie sau transformare“) Într-una dintre ultimele zile ale Festivalului Naţional de Teatru, în Sala Multimedia a Teatrului Naţional din Bucureşti s-a desfăşurat colocviul cu titlul „Criticul/Critica de teatru – dispariţie sau transformare?“. Colocviu internaţional. (…) Nu ştiu câţi critici străini au asistat la spectacolele din FNT. Organizatorii spun că ar fi poftit vreo 40 de oaspeţi din afară, dar habar nu am câţi au onorat şi câţi au evitat invitaţia. Câţi dintre cei prezenţi la Bucureşti sunt teoreticieni ori practicieni ai scenei. Câţi sunt programatori, adică directori de festivaluri. Intervenienţi în dezbateri au fost destui, contribuţiile lor fiind de valori diferite. Critici români au fost puţini.
  • Festivalul Internaţional „Viaţa e frumoasă“, Bucureşti: „Viaţa poate fi frumoasă...” de Maria Zărnescu
  • Festivalul European de Teatru „Eurothalia“, Timişoara: „Ivona“-filmul” de M. Morariu („Ivona, principesa Burgundiei” de Witold Gombrowicz – Teatrul „Jan Kochanowski“ din Opole, Polonia)
  • Festivalul European de Teatru „Eurothalia“, Timişoara: „Cronică de spectator fericit” de Mircea Morariu („Zic Zac”, un spectacol de Andrea Gavriliu şi Ştefan Lupu – UNATC Bucureşti)
  • Festivalul Internaţional de Teatru Pentru Publicul Tânăr, Iaşi: „Ludic“. Made by „Luceafărul“ Iaşi” de Călin Ciobotari
  • Festivalul Internaţional de Teatru Pentru Publicul Tânăr, Iaşi: „Un festival în imagini” de Constantin Paiu (F.I.T:P.T. – volum coordonat de Oltiţa Cîntec)
  • Festivalul de Comedie de la Galaţi: „Scurtă privire de ansamblu” de Irina Zlotea
  • Festivalul de Comedie de la Galaţi: „Adunarea femeilor – debut regizoral” de Irina Zlotea („Adunarea femeilor” de Aristofan – Teatrului „Victor Ion Popa“ din Bârlad)
  • Festivalul de Comedie de la Galaţi: „Jocul de-a logodna” de Irina Zlotea („Peţitoarele” de Avksentii Tsagareli – Teatrul Dramatic „Fani Tardini“ din Galaţi)
  • Festivalul de Comedie de la Galaţi: „Ce se câştigă şi ce se pierde?” de Irina Zlotea („Subpământeanul” de Hristo Boicev – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
  • FEST(IN) pe Bulevard, Bucureşti: „Cel mai tânăr festival” de Elisabeta Pop (Eveniment găzduit de Teatrul „C.I. Nottara“)
  • FEST(IN) pe Bulevard, Bucureşti: „O shaorma teatrală” de Mircea Morariu („Matrimoniale” de Lia Bugnar – Teatrul „Nottara“)
  • FEST(IN) pe Bulevard, Bucureşti: „În vizită la bogata doamnă” de N. Prelipceanu („Matrimoniale” de Lia Bugnar – Teatrul „Nottara“)
  • FEST(IN) pe Bulevard, Bucureşti: „Un pic Don Juan” de Nicolae Prelipceanu („Un pic prea intim” de Rajiv Joseph – Teatrul „Nottara“)
  • Festivalul teatrelor dunărene, Giurgiu: „Fenomenul Giurgiu” de Zeno Fodor
  • Festivalul de Teatru „Toma Caragiu“, Ploieşti: „Festivalurile supravieţuiesc” de Liana Ornea
  • Festivalul de Teatru „Toma Caragiu“, Ploieşti: „Suflete vii” de N. Prelipceanu („Suflete moarte” de M. Bulgakov după N. V. Gogol – Teatrul „Toma Caragiu“ din Ploieşti)
  • Festivalul de Teatru „Toma Caragiu“, Ploieşti: „Din mici nimicuri” de Mircea Morariu („Când ploaia se va opri” de Andrew Bovell – Teatrul „Toma Caragiu“ din Ploieşti)
  • Festivalul internaţional al Teatrului de animaţie „Bucurii pentru copii“, Bucureşti: „Un moment al adevărului” de Ion Parhon

Interviuri

  • Anton Tauf: „La capătul fiecărui rol este marea ta singurătate“, interviu de Mirela Sandu „În primul rând, nu are cum să iasă şi nu iese nimeni cu bine din meseria asta. Nu ai scăpare. Sunt absolut convins că actoria nu este o vocaţie, ci o damnaţie. Adică, te împingi singur, te împinge cineva şi te trezeşti actor şi de acolo începe un gest continuu, fără putinţă de scăpare, de suicid. Poate că sună pompos şi teribil, dar, dacă am fi sinceri până la capăt, noi, actorii, ne cam sinucidem. Nu la modul cunoscut, dar ca o boală lentă care te macină încetul cu încetul, mai degrabă decât pe alţi oameni. Sigur, sunt şi excepţii. Poţi face teatru din vârful buzelor. E şi acela un fel de teatru. Poţi să trăieşti o sută douăzeci de ani aşa. Numai că nu este cazul meu şi a multor oameni pe care i-am cunoscut şi cu care am făcut actorie. Dintre cei pe care i-am iubit, i-am respectat şi i-am admirat nu ştiu unul care să fi scăpat uşor.”
  • Maria Mierluţ: „Ce e păpuşa? Cândva ştiam o mulţime de definiţii; acum ştiu doar că e un mister fascinant!“, interviu de Raluca Tulbure
  • Enikö Gyorgyjakab: „Am grijă de energie, s-o ţin cumva în mine“, interviu de Mirela Sandu "Dansul e un alt mod de a mă exprima. Nu sunt prietenă cu cuvintele. Uneori mă simt de parcă ar trebui să îmblânzesc un animal sălbatic. Mi-e greu să vorbesc cu oamenii; de multe ori mă simt stânjenită. Parcă corpul meu e mai legat de lume, mult mai mult decât cuvintele mele. La un moment dat am avut probleme cu corzile vocale. Acest lucru ar putea fi tradus ca semn al unei crize de comunicare. Spre deosebire de cuvinte, cu corpul şi faţa nu pot să mint."
  • Antonella Cornici: „Regizorul e ca un psiholog: ascultă, prelucrează şi oferă soluţii“, interviu de Călin Ciobotari

Eseuri

  • „Ecouri ale lui Gordon Craig în România anilor ’30–’40” de Liliana Alexandrescu
  • „Consecuţia om–teatru” de Nicolae Havriliuc
  • „Şi la pomul lăudat, fie şi cu mere roşii... se poate întâmpla!” de Nicolae Havriliuc (pe marginea spectacolului „Un pic prea intim”)

Teatru TV

  • „Albastrul de Hedda” de Mircea Morariu („Hedda Gabler” de Henrik Ibsen – Televiziunea Română, Teatru TV, Casa de producţie) Nu ne vin prea adesea veşti bune de la Televiziunea Română, instituţie aflată nu doar în criză financiară, ci şi în una identitară. Ambele grefate pe o profundă criză morală pe care i-a fost imposibil instituţiei să o soluţioneze de 23 de ani încoace. Tocmai de aceea nu poate decât să ne bucure ştirea, transformată între timp în realitate, că odată cu intrarea în grila de toamnă-iarnă 2013–2014, ceva cu adevărat bun se va întâmpla în instituţia din Calea Dorobanţi. E vorba despre o regăsire. Regăsirea teatrului de televiziune. Mai exact, în fiecare luni seara, pe programul 2, la oră fixă, 20.10, TVR ne va prilejui întâlnirea cu un spectacol de teatru.
  • „Salvarea prin sinucidere” de Mircea Morariu („Efectul Genovese”, după piesa cu acelaşi titlu de Alina Nelega – Televiziunea Română, Teatru TV, Casa de producţie)

Spectacole

  • „Fără cusur” de Mircea Morariu („Victor sau copiii la putere” de Roger Vitrac – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
  • „Tainiţele securităţii – rampă spre tainele Thaliei” de Daria Dimiu („Tipografic Majuscul”, n spectacol de Gianina Cărbunariu – Teatrul „Odeon“) Atrasă de tratarea cu mijloace teatrale a diverselor aspecte sociale curente („mady.baby.eu”; „X mm din Y km”; „Roşia Montană – pe linie fizică şi pe linie politică”, „Sold out”, „20/20” etc.), Gianina Cărbunariu s-a oprit de data aceasta la spinoasa şi ramificata problemă a victimelor Securităţii, respectiv a deconspirării crimelor acesteia. Coproducţie „dramAcum“ şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Nitra, în parteneriat cu Teatrul „Odeon“, spectacolul „Tipografic Majuscul” face parte din proiectul european „Vieţi paralele – Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete“, iniţiat de Festivalul Internaţional de Teatru „Divadelná“ din Nitra (Slovacia), sub corola căruia artişti din şase foste ţări socialiste (Cehia, Ungaria, Germania, Polonia, România şi ţara-gazdă) au creat şi prezentat tot atâtea producţii de teatru bazate pe studiul materialelor păstrate în arhivele poliţiei secrete.
  • „Poliţia politică drept personaj teatral” de Mircea Morariu („Tipografic Majuscul”, un spectacol de Gianina Cărbunariu – Teatrul „Odeon“) Întreg spectacolul este, în fapt, unul puternic din punct de vedere artistic şi emoţional, impecabil conceput şi jucat fără cusur. Fundamentat pe un scenariu fără fisură, pe surprinzătoare colaţionări de fapte şi documente, ''Tipografic Majuscul" înseamnă un extraordinar, un teribil examen de conştiinţă. Nu, nicidecum, reprezentaţia de la „Odeon“ nu vrea sa îl eroizeze pe Mugur Călinescu. Acesta este, graţie felului simplu, limpede, natural, omenesc, în care este desenat de scenariu, dar îndeosebi datorită interpretării copleşitoare ce îi este dată de foarte tânărul actor Silvian Vâlcu, doar un om; dar un om adevărat, încă nepervertit de interese, de calcule, de dorinţa de a parveni, de laşităţi, de obsesia de a nu-şi bate cuie în talpă.
  • „Revizorul“ – popular şi extrem-contemporan” de Mircea Morariu („Revizorul” de N. V. Gogol – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale“ din Bucureşti)
  • „Prometeu, alias Julian Assange” de Sanda Vişan („Prometeu înlănţuit”, după Eschil – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
  • „Adevăruri despre Billy mincinosul...” de Călin Ciobotari („Billy mincinosul” de Keith Waterhouse şi Willis Hall – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
  • „Un izbutit lifting teatral” de Mircea Morariu („Billy mincinosul” de Keith Waterhouse şi Willis Hall – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara)
  • „Trei poveşti în şapte ani” de Mircea Sorin Rusu („Trilogie Arabă“ la Teatrul „Ariel“ din Târgu Mureş)
  • „Falstaff cu biberon” de Ion Jurca Rovina („Falstaff”, adaptare după „Nevestele vesele din Windsor” de W. Shakespeare – Teatrul de Vest, Reşiţa)
  • „Teatru în chinuri groaznice la Ateneul Tătăraşi” de Călin Ciobotari („Românie dragă, Elveţia mea...“ de Cornel Udrea – Ateneul Tătăraşi din Iaşi)
  • „Violul – o formă de Blitzkrieg” de Mircea Morariu („Despre sexul femeii ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia” de Matei Vişniec – Teatrul Dramatic „I.D. Sârbu“ din Petroşani)
  • „Dincolo de barieră” de Mircea Morariu („Domnişoara Nastasia” de G. M. Zamfirescu – Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ din Arad)
  • „Contra jogulatores obloquentes...” de Anca Mocanu („Moartea accidentală a unui anarhist” de Dario Fo – Teatrul „Tony Bulandra“ din Târgovişte & Teatrul de Artă din Deva)
  • „Tinereţea unei poveşti celebre” de Ion Parhon („Frumoasa din pădurea adormită”, adaptare după Charles Perrault – Teatrul „Ţăndărică“)
  • „Un spectacol... prea-prea şi foarte-foarte...” de Elisabeta Pop („Leonce şi Lena”, scenariu de Mihai Măniuţiu şi Ada Milea după Georg Büchner – Teatrul „Regina Maria“, Oradea)
  • „Anul „Pescăruşului“ de Mircea Morariu („Pescăruşul” de A. P. Cehov – Teatrul de Comedie din Bucureşti)
  • „Casa mult visată” de Nicolae Prelipceanu („Casa” de Evgheni Grişkoveţ – Teatrul „Maria Filotti“ din Brăila)

Cartea de teatru_223

  • „Un test de rezistenţă” de Mircea Morariu (Marius Constantinescu – „Profil. Poveste. Personaj”, Editura ART, Bucureşti, 2013)
  • „Stanislavski” de Elisabeta Pop (K. S. Stanislavski, „Munca actorului cu sine însuşi”, Editura Nemira, 2013) Fericită întâmplare: dorinţa expresă – încăpăţânarea, poate – a Monicăi Andronescu a dus la o nouă şi mult aşteptată apariţie editorială: cartea lui Stanislavski „Munca actorului cu sine însuşi”. Dar ce benefică încăpăţânare... O nouă traducere, după cea din anii ’50, la noi, comandată Ralucăi Rădulescu, de la Radio Cultural – cea cu emisiunile culturale (mai ales teatrale!) şi cu poveştile de la emisiunea de dimineaţă, „Comment ça va...“ (Nu ştiam, nici nu bănuiam măcar, că fata aceea frumoasă şi prietenoasă, dornică mereu să-i spui o poveste, e o atât de bună cunoscătoare a limbii ruse, cu studii universitare la Moscova...)
  • „Aroganţă şi sindrofie” de Constantin Paraschivescu („Oul natal” de Ion Jurca Rovina)
  • „O poveste cu Horațiu... povestită de Doina Papp” de Elisabeta Pop (Doina Papp, „O poveste cu Horațiu”, Editura Alfa, 2013)

Radio_59

  • „Grand Prix Nova“ de Irina Zlotea (Prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic, Bucureşti)

Noi în lume

  • „Jurnal de dramaturg la „Moartea lui Danton“ (fragment) de András Visky (prilejuit de spectacolul montat de Tompa Gábor la Seul, Coreea de Sud, premiera 2.XI.2013)
  • Teatrul „Gepetto“ din Arad la Washington (cu spectacolul „Tovarăşul de drum” după Andersen)

Aniversări

  • Aniversare – Teatrul „M. Eminescu“, Botoșani: „Trecut, prezent şi o idee de viitor” de Ştefan Oprea
  • Aniversare – Teatrul „M. Eminescu“, Botoșani: „BPT (Botoşani pentru toţi)” de Doru Mareş
  • „Colibri“ 65 de Raluca Tulbure (Aniversarea Teatrului pentru Copii şi Tineret din Craiova)