Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 1-2/2012

Coperta Numarul 1-2/2012

Cartea de teatru_153

  • "La bouteille à la mer" de Mircea Morariu ("Reformele teatrului în secolul reînnoirii" de George Banu, Nemira, Bucureşti, 2011) Reformele teatrului în secolul reînnoirii (Editura Nemira, Bucureşti, 2011) ar fi trebuit să fie cartea de debut a teatrologului George Banu. Printr‑o ciudăţenie a istoriei, a istoriei tout court, dar şi a istoriei personale a autorului său, aşa cum au fost multe ciudăţenii în perioada comunistă în România, volumul, ce ar fi urmat să apară, cândva în anii ’70, în 1974, probabil, vede lumina tiparului cu o semnificativă întârziere. Întârzierea a fost parte a preţului plătit de teatrolog spre a‑şi salva libertatea, libertatea de gândire, libertatea de a citi şi de a scrie, de a vedea şi de a comenta, fără niciun fel de oprelişti, teatrul. Reformele teatrului în secolul reînnoirii a fost, aşadar, o carte sacrificată pentru a îngădui altor cărţi, apărute în Franţa, să fie publicate.
  • "Epoca Dej şi politicile sale culturale" de Mircea Morariu ("Politicile culturale comuniste în timpul regimului Gheorghiu‑Dej" de Cristian Vasile, Humanitas, Bucureşti, 2011)
  • "Înfruntând tirania formelor fixe" de Mircea Morariu ("Teatrul şi comunicarea" de Marian Popescu, UNITEXT, Bucureşti, 2011)
  • "O monografie‑eveniment" de Anca Ioniţă ("August Strindberg. Un precursor solitar al teatrului contemporan" de Ileana Berlogea, Ed. Academiei Române, Bucureşti, 2011)
  • "Scenografia salvează România" de A. Mihalache ("Dan Nemţeanu şi viziunea sa scenografică" de Ion Cazaban, Fundaţia „Camil Petrescu“, 2011)
  • "Un spectacol livresc" de Oltiţa Cîntec ("Lumea după Hamlet" de Valentina Tăzlăuanu, Ed. Lumina, 2011)
  • "Sufletul unui oraş, într‑o carte" de Ctin Paraschivescu ("Străzi, case oameni din Braşov" de Steluţa Pestrea Suciu, Editura Foton, 2011)

Eseu

  • "Desdemona. Sau despre coşmar" de Sorin Alexandrescu Transformarea unui spectacol shakespearian într‑unul coregrafic, chiar dacă „ajutat“ pe ici, pe colo de cuvinte, cere un mare curaj şi o imensă creativitate. Sigur, regizorul poate presupune că publicul cunoaşte în linii mari naraţiunea şi că unele ochiuri lipsă din aceasta nu vor destrăma ţesătura. Pe de altă parte, o esenţializare a naraţiunii omite anumite niveluri de sens din textul original în dauna altora, iar deplasarea de la cuvânt la mişcare deschide zone noi de expresie şi deci un sens suplimentar. Operaţiunile transmediale, frecvente în spectacolele contemporane, sunt astăzi intens studiate pentru că dezvăluie resorturi ascunse ale ambelor moduri clasice de reprezentare a lumii: povestirea unor evenimente (diegesis, telling) şi arătarea, mimarea lor (mimesis, showing). Lor li se adaugă însă, în spectacolul lui Mihai Măniuţiu, ceea ce am putea considera un al treilea mod, anume acela coregrafic (performing), în care actorii execută diverse mişcări fără a reprezenta propriu‑zis anumite evenimente în sensul mimesisului din teatrul tradiţional.

Interviuri

  • Thomas Richards: „Timp de 13 ani, am fost ucenicul lui Grotowski.“, interviu de Andreea Dumitru La 22 de ani, vârsta la care Zeami îşi încheia, alături de tatăl său, prima etapă de instruire în secretele tehnicii teatrale Nô, Thomas Richards, student la Yale University, îşi întâlnea maestrul, pe Jerzy Grotowski, şi îşi definea astfel, irevocabil, drumul în profesie, în artă, în viaţă.
  • Ştefan Oprea: „Deschiderea spre orizonturi miraculoase nicăieri nu este mai fascinantă ca în literatură“, interviu de Călin Ciobotari
  • Ionel Mihăilescu: „Publicului te adresezi, pentru el zâmbeşti“, interviu de Mirela Sandu Ionel Mihăilescu este unul dintre actorii care nu pot trece neobservaţi pe scenă. A pornit dinspre expresie către cuvânt. Deşi marea sa iubire a fost pantomima, pe care a învăţat‑o dintr‑un fragment văzut la televizor, a ajuns să iubească cu aceeaşi patimă şi actoria. A avut şansa unui profesor extraordinar, Octavian Cotescu, căruia îi poartă un imens respect. După terminarea facultăţii, a jucat la Sfântu Gheorghe, iar din anul 1990 este actor la Teatrul Odeon. A lucrat cu regizori ca: Alexandru Tocilescu, Vlad Mugur, Alexander Hausvater, Alexandru Dabija, Dragoş Galgoţiu, Yuriy Kordonskiy şi alţii. Face meseria de actor din vocaţie şi încearcă în permanenţă să se menţină în formă atât fizic cât şi spiritual.
  • Emil Hossu: „Actorul trebuie să fie cel mai infidel amant“, interviu de Marinela Ţepuş Pentru Emil Hossu – Milu, cel iubit de noi toţi – timpul a stat de mult în loc. La 70 de ani poate interpreta orice rol. Şi chiar aşa se şi întâmplă. Poate fi prieten cu toată lumea. Şi chiar aşa şi este. Face haz de faptul că a interpretat zeci de ingineri „pozitivi“, în film şi la televiziune, dar rămâne recunoscător acestor personaje pentru că, în felul acesta, s‑a făcut cunoscut şi simpatizat. În timp, a demonstrat că poate juca şi cu totul altfel de roluri. Recunoaşte faptul că profesia de actor depinde foarte mult de şansă, şi că el a avut parte de un destin fericit. Este, poate, motivul pentru care încearcă să descopere şi să îndrume tinere talente.

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • Festivalul Internaţional „Viaţa e frumoasă!“, Bucureşti

    • "Micile mari bucurii ale unei vieţi frumoase" de Maria Zărnescu
    • "Lecţiile lui Thomas Richards" de Ioana Alexandru
    • "Experienţa Thomas Richards – jurnal de workshop" de Irina Zlotea
  • FNT 2011: "Tragice jocuri de clovni" de Ana Maria Narti Tragice jocuri de clovni: aşa l‑a citit Andrei Şerban pe Cehov, pregătind spectacolele prezentate la Festivalul Naţional de Teatru (FNT), 2011. "Trei surori", "Ivanov" şi "Unchiul Vania" devin astfel amare comedii burleşti. În comparaţie cu "Livada de vişini" a aceluiaşi regizor, pe care am văzut‑o şi la New York, la Lincoln Center, şi la Bucureşti, la Teatrul Naţional – nu am văzut "Pescăruşul" în vreuna dintre montările lui –, regizorul merge acum mult mai departe în redescoperirea acestei dramaturgii.
  • FNT 2011: "Exerciţii de admiraţie. Actori care au găsit calea florii..." de Elisabeta Pop
  • "Festivalul 100, 1 000, 1 000 000 poveşti 1 000 000 de poveşti" de Ion Parhon
  • Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie: "Bucurii fără graniţe de vârstă" de Ion Parhon
  • Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie: "Bucurii (nu doar) pentru copii" de Marinela Ţepuş
  • Festivalului de Teatru de la Piatra Neamţ: "O ediţie „specială“ de Constantin Paiu
  • Festivalul de Dramaturgie Contemporană, Braşov: "Succes de public" de Ctin Paraschivescu
  • Festival Europa Est de Tot: "Teatralităţi răsăritene – carnet de festival" de Ion Cazaban
  • Colocviu Gheorgheni: "Teatrul ca bucurie a dialogului" de Crenguţa Manea
  • Festivalul „Toma Caragiu“, Ploieşti: "Debut reuşit" de Liana Ornea
  • Zilele „Eugen Ionescu“: "Doi ZEI, unul fals şi unul autentic" de Marinela Ţepuş
  • Zilele „Eugen Ionescu“: „Fiecare zi e pentru mine prima zi“ de Crenguţa Manea
  • Zilele „Nottara“: "De pe Magheru la Barbican Centre, tur‑retur" de Crenguţa Manea
  • Centenar „Odeon“: "La centenar, birjar, la centenar..." de Nicolae Prelipceanu
  • Centenar „Odeon“: "Amprenta unui veac" de Irina Ionescu

EVENIMENT_213

  • "Anul Caragiale a început în decembrie" de N. Prelipceanu

Remember

  • "LIVIU CIULEI" de Andrei Şerban

Întâlniri virtuale

  • "În pas de video" de Zomir Dimovici

Memoria teatrului

  • "Teatrul şcolar între Constituţie şi interdicţie" de Radu-Alexandru Nica

Praful de pe scândură

  • "Spaţii neconvenţionale" de Theodor‑Cristian Popescu

Spectacole

  • "Vizita unei doamne nu tocmai bătrâne" de N. Prelipceanu ("Vizita bătrânei doamne" de Friedrich Dürrenmatt – Teatrul Naţional, Bucureşti)
  • "Un spectacol necâştigător" de Nicolae Prelipceanu ("Omul cu mârţoaga" de George Ciprian – Teatrul Naţional, Bucureşti)
  • "De ce mai e nevoie" de Mircea Morariu ("Machiavelli – Arta terorii" de Robert Cohen,Teatrul Naţional din Cluj‑Napoca)
  • "Cina cea de taină..." de Elisabeta Pop ("Aniversarea" – Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca)
  • "Mai mult decât un spectacol‑studiu" de M. Morariu ("Ubu rege" de Alfred Jarry – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca)
  • "Premiere târgmureşene" de M. Morariu ("Push up" de R. Schimmelpfennig şi "Căsătoria" de N.V. Gogol – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“) Sunt ani buni de când nu am mai văzut la el acasă vreun spectacol al Companiei „Liviu Rebreanu“ – Secţia Română – a Teatrului Naţional din Târgu Mureş. Conducerile succesive ale teatrului şi ale secţiei, supărate foc pe critica deloc dornică să laude ceea ce nu era de lăudat, văzând în ea un inamic personal, socotindu‑se persecutate de aceasta, au găsit „rezolvarea“ problemei în izolare, construind în modul cel mai condamnabil posibil un periculos pandant izolării geografice reale a acestui mare oraş transilvan, izolare căreia nici un aşa‑zis „factor responsabil“ din transporturi ori nu vrea ori nu poate ori nici măcar nu se gândeşte să îi pună capăt.
  • "Natură umană în vid" de Andreea Dumitru ("Push up" de Roland Schimmelpfennig – Teatrul Naţional din Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“)
  • "Un alt „Regele moare“ de Nicolae Prelipceanu ("Cabinierul" de Ronald Harwood – Teatrul „Nottara”)
  • "Comedie cu jartiere pierdute" de Nicolae Prelipceanu ("Femeia care şi‑a pierdut jartierele" de Eugène Labiche – Teatrul de Comedie)
  • "În logica de tip Clio" de Mircea Morariu ("Immanuel Kant" de Thomas Bernhard – Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely”, Timişoara)
  • "Meşteşugul unei vieţi" de Nicolae Prelipceanu ("Meşteşugul vieţii" de Hanoch Levin – Teatrul „Bulandra“)
  • "Două lumi într‑un spectacol excelent" de Nicolae Prelipceanu ("Grădinile groazei" de Daniel Call – Teatrul Odeon)
  • "Sincer cu Ovidiu Lazăr" de Călin Ciobotari ("O sărbătoare princiară" de Teodor Mazilu – Ateneul Tătăraşi)
  • "Singurătăţi împreună" de Carmen Mihalache ("Paznici de noapte" de Stratis Karras – Teatrul Municipal „Bacovia“, Bacău)
  • "Dinspre comunism înspre globalizare, cu armele monodramei" de Mircea Sorin Rusu – Teatrul Nelegiuit, Târgu Mureş)
  • "Virtuţile eboşei" de Adrian Mihalache („Hamlet”, un exerciţiu"; regia: Liliana Pană – Teatrul Foarte Mic şi Compania „Shakespeare”)
  • "Un policier frapat cu umor" de Nicolae Havriliuc ("Bullets over Lipscani", inspirat de Woody Allen – Godot Cafe‑Teatru)
  • "Un dramaturg fără noroc?" de Mircea Morariu ("O scrisoare pierdută" de I.L. Caragiale – Teatrul „Regina Maria“ din Oradea)
  • "Strigătul identităţii" de Nicolae Havriliuc ("Iubeşte‑mă... America!" de Claudia Motea – Compania „Motea Renaissance Productions“)

Info

  • Avanpremieră: Bienala Teatrală Reflex2, Sfântu Gheorghe, martie 2012
  • Premiile Concursului Naţional de Scenografie „George Löwendal“, ediţia a doua

Publicitate

  • INFO UNITER

Noi în lume

  • Marele Premiu „Ondas“ – Barcelona pentru România

DIN LUME_188

  • "Teatru‑dans ritualic, ceremonial, magic şi contemporan:o capodoperă" de Aura Cumita