Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numarul 1-2/2011

Coperta Numarul 1-2/2011

Veşti bune, chiar foarte bune

  • ZEI LA „Z.E.I.“ de Constantin Paraschivescu („Zilele Eugen Ionescu“, ediţia XX, la Slatina)
  • La Shanghai, „Colibri“ multipremiat
  • "Premiu pentru secretariat literar" (Genţiana Ionescu, Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ)

FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU 2010

  • Festivalul Naţional de Teatru, ediţia XX de Mircea Morariu
  • "Debuturi în FNT" de Mircea Morariu
  • "Debuturi în FNT" de Mircea Morariu
  • "Naţionalul actorilor tineri" de Nicolae Prelipceanu (Teatrul „Metropolis“ din Bucureşti – Funcţionarii de A.P.Cehov)
  • "Papà ar aproba" de Adrian Mihalache (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj – Măsură pentru măsură de William Shakespeare)
  • "Magie prin tehnologie" de Adrian Mihalache (Societas Raffaello Sanzio – Hey Girl!, un spectacol de Romeo Castellucci)
  • "Ucenic într-ale morţii" de Mircea Morariu (Les Arts et Mouvants, Cie à l’endroit des mondes allant vers/Paris – Regele moare de Eugène Ionesco)
  • "Bizare inamiciţii" de Mircea Morariu (Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara – Interzis accesul animalelor de Rodrigo García)
  • "Căutări în maniera de teatralizare" de Nicolae Havriliuc (Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara – Interzis accesul animalelor de Rodrigo García)
  • "Dibuk – ca un duh benefic în criza spirituală actuală" de Natalia Stancu (TR Warszawa şi Wrocławski Teatr Współczesny – Dibuk, după Szymon Anski şi Hanna Krall)
  • "Conferinţe sau artişti la persoana întâi" de Oana Medrea (Hausvater, Tompa, Purcărete, Esrig, Caramitru, Langhoff, Brener, Banu, Kobialka, Gruszczyński, Warlikowski)
  • "Orizonturile metafizice ale teatrului" de Crenguţa Manea (O călătorie în alte spaţii teatrale. Teatrul lui Tadeusz Kantor de Michal Kobialka, Colecţia FNT)
  • "Conferinţe sau artişti la persoana întâi" de Oana Medrea (Hausvater, Tompa, Purcărete, Esrig, Caramitru, Langhoff, Brener, Banu, Kobialka, Gruszczyński, Warlikowski)
  • "Aproape de Kantor – Însemnări mai vechi, mai noi" de Ion Cazaban Decembrie 1980. Sunt la Varşovia pentru o documentare de trei săptămâni, în biblioteci şi arhive. Gazdele de la Academia Poloneză îmi vorbesc despre principalele evenimente la ordinea zilei: cele politice şi, desigur, cele teatrale. Cele politice ţin, evident, de activitatea hotărâtoare în multe direcţii, a sindicatului „Solidarność“. O voi reîntâlni în cele mai neaşteptate locuri şi sub felurite aspecte: de la insignele prinse discret sub reverul hainei, la tramvaiele oprite câteva ceasuri din circulaţie, ca formă de protest. Şi slujba bisericească, transmisă la radio duminică dimineaţa, era, poate, şi ea o consecinţă a aceleiaşi activităţi.

Interviuri

  • Mihai Mădescu: „Teatrul nu dispare cu una cu două şi depinde de noi cum îl avem.“ A consemnat Marinela Ţepuş Face parte din acea rară categorie de artişti autentici, care nu îşi caută loc în faţă cu coatele, care nu îşi impun meritele decât prin ceea ce creează. Discret, modest, trece, prin această lume agitată, fără zgomot, lăsând în urmă decoruri şi costume minunate, pentru care a fost/este premiat sau invitat să facă parte din jurii ale unor festivaluri de prestigiu. Este dintre acei puţini creatori care nu s‑au plictisit de teatru. Împreună cu Luana Drăgoiescu poate fi văzut, adesea, în foaierele teatrelor la vreo premieră. Mereu la curent cu ceea ce se întâmplă în teatrul românesc, i‑am auzit de multe ori felicitându‑şi colegii, nu i‑am surprins niciodată vorbindu‑i de rău. Despre sine nu prea vor să povestească. Luana este ceva mai vorbăreaţă... Dar el... Mi‑a fost oarecum teamă că discuţia noastră se va termina prea curând, mai ales că nu ne însoţea şi Luana. Dar nu s‑a întâmplat aşa. Despre teatru, Mihai Mădescu vorbeşte cu plăcere. Dar mai ales despre teatrul trecutului. Acel teatru nemaipomenit al anilor ’70–’80–’90 , de care putem doar să ne‑amintim...
  • Emilia Popescu „Actorii sunt tot timpul ca pe sârmă. Oamenii nu văd cât de vulnerabili sunt.“ A consemnat Mirela Sandu

EVENIMENT_213

CĂRŢI

  • "Spectacole şi interpretare" de Mircea Morariu (Oltiţa Cîntec, Hermeneutici teatrale)
  • "Artele în vremea stalinismului integral" de Mircea Morariu (Cristian Vasile, Literatura şi artele în România comunistă 1948–1953, colecţia „Istorie contemporană“)
  • "Un raport de autoevaluare" de Mircea Morariu (Cristina Modreanu, Jurnal de selecţioner – Festivalul Naţional de Teatru)
  • "Viaţa cotidiană şi puterea în comunism" de Elisabeta Pop (Vie quotidienne et pouvoir sous le communisme)

Întâlniri virtuale

  • "Nataşa Trifan sau cum te poţi mişca în New York" de Zomir Dimovici (Dialog despre creaţii coregrafice şi interpretative) Nataşa Trifan, în pofida a ceea ce cred mulţi, nu e o dansatoare. E adevărat că se exprimă artistic prin dans. Ea este, de fapt, un lider. Mereu în competiţie cu ea şi cu cei din jur, ea caută zilnic soluţii de viaţă. Atentă la ce se întâmplă în jur, mereu în mişcare – pe scenă sau în lumea afacerilor – construieşte o lume încărcată de tradiţie dar şi de idei inovatoare. Crescută şi educată în România, azi ea dezvoltă proiecte într-un oraş despre care se spune ca nu doarme niciodată: New York. Aici (acolo?), ea învaţă în fiecare zi din frumuseţea gesturilor cotidiene şi îşi perfecţionează coregrafiile având convingerea că „dansul este o expresie concretă“ a lumii în care trăim şi a viselor pe care le ţesem.

Balet

  • "Balanchine în România" de Sanda Vişan (Trupa de Balet a ONB a pregătit cu maestrul Paul Joseph Boos o Seară „George Balanchine“)
  • "Culise sau cea de-a doua faţă a scenei" de Christian Kostyak (În culisele evenimentului Balanchine)

Spectacole

  • "Dineu la Naţional" de Mircea Morariu (Teatrul Naţional din Bucureşti – Dineu cu proşti de Francis Veber)
  • "La nivelul excelenţei" de Mircea Morariu (Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu“ din Bucureşti – Furtuna de William Shakespeare)
  • "Studii cehoviene de caracter" de Ion Cazaban (Teatrul „Toma Caragiu“ Ploieşti – Pescăruşul de A. P. Cehov)
  • "Un teatru revigorat" de Adrian Mihalache (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi – Aici, la porţile beznei după Hecuba şi alte tragedii de Euripide; Zeul măcelului de Yasmina Reza; O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale)
  • "În furtuna pasiunilor joase" de Ştefan Oprea (Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi – O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale)
  • "Teatru la mişto! De Sapdaru!" de Călin Ciobotari (Teatrul Naţional „V. Alecsandri“, Iaşi – Falstaff show, cu scene din Henric al IV-lea, Henric al V-lea, Nevestele vesele din Windsor de W. Shakespeare şi improvizaţii actoriceşti)
  • "Spaţiul potrivnic" de Mircea Morariu (Teatrul de Stat din Oradea, Trupa „Szigligeti“– Şase personaje în căutarea unui autor de Luigi Pirandello)
  • "Cum vrea naţiunea..." de Mircea Morariu (Teatrul de Stat din Oradea, Trupa „Iosif Vulcan“ – Dublă rezervare de Ray Cooney şi John Chapman)
  • "Cenzura meteorologică" de Nicolae Prelipceanu (Teatrul Naţional Bucureşti – Avalanşa de Tuncer Cücenoğlu)
  • "Tragedie dentară la TES" de Nicolae Prelipceanu (Teatrul Evreiesc de Stat – Tragedie dentară (Spre tine, pământ al făgăduinţei) de Jean-Claude Grumberg)
  • "Nici lozul nu aduce fericirea" de Ion Jurca Rovina (Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely“ Timişoara – Prah de Spiró György)
  • "Oameni îngrozitor de singuri" de Constanţa Popa (Teatrul „Eugène Ionesco”, Chişinău – Veghe de Morris Panych)
  • "Chaillot sau Trocadero?" de Adrian Mihalache (Teatrul „Metropolis“ din Bucureşti – Nebuna din Chaillot de Jean Giraudoux)
  • "Actualitatea grotescului" de Ştefan Oprea (Teatrul „Tandem“ & „Teatrul de joacă“ Piatra Neamţ – Grotesque după Vasile Alecsandri)
  • "Grava derută a tinerei generaţii" de Ştefan Oprea (Teatrul „Mihai Eminescu“ Botoşani – Scuzaţi, doamnă profesoară! de Ludmila Razumovskaia)
  • "Un maraton de umor de foarte bună calitate" de Oana Lidia Bodea (Teatrul „I.D. Sîrbu“ Petroşani – Durata medie de viaţă a maşinilor de spălat de Elise Wilk)

Festivaluri, Gale

  • Bucure?ti_139

    • "Pribegie, aniversări, muncă tenace" de Doina Modola (Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii) Anul 2010 a reprezentat pentru Teatrul „Ion Creangă“ (TIC) anul unei triple aniversări: patru decenii şi jumătate de la întemeierea instituţiei (consemnată juridic în 1965), 50 de ani de activitate a regizorului Cornel Todea şi un an de pribegie a instituţiei, izgonită din sediul ei din Piaţa Amzei, împrejurare care n‑a împiedicat organizarea în condiţii de bejenie, dar cu remarcabilă rigoare, a celei de‑a VI‑a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru pentru Copii (2–9 octombrie).
    • "Fascinanta lume a animaţiei" de Doina Papp (Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie)
    • „Festivalul care bucură pe toată lumea...“ de Marinela Ţepuş
    • Premiilei Galei COMEDIA ŢINE LA TINERI
    • "Viaţa e frumoasă! – jurnal de festival" de Maria Zărnescu (Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical)
  • Gala?i_141

    • "Protest şi comedie" de Ruxandra Anton (Festivalul Naţional de Comedie, ediţia a XXII-a)
  • Piatra Neam?_208

    • "Câteva însemnări la Festivalul de Teatru „Pledez pentru tine(ri)“" de Constantin Paiu
    • "Arhiva sentimentală în luptă cu virusul rechinozei" de Carmen Mihalache (Teatrul LUNI de la Green Hours, Bucureşti – Faceţi loc! de Mihaela Michailov)
    • "Reuşită parţială" de Mircea Morariu (Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ – Yerma de Federico García Lorca)
  • Bra?ov_209

    • "Un festival pe înţelesul tuturor" de Nicolae Prelipceanu (Festivalul de Dramaturgie Contemporană)
    • "Dramaturgi în Festival" de Călin Ciobotari
  • Pite?ti_210

    • "Criza nu ne împiedică să existăm frumos" de Marinela Ţepuş (StudioInterFest)
  • Timi?oara_211

    • "Festivalul „Eurothalia“" de Mircea Morariu
    • "Cu un picior călători, cu celălalt pierduţi" de Mircea Morariu („Münchner Kammerspiele“ din München – Sold out de Geanina Cărbunariu)
  • Lugoj

    • "La o aniversare" de Mariana Ciolan (FestTeamArt, ediţia a X-a)
  • Arad_216

    • "Continuitate şi noutăţi pe scena Festivalului Internaţional de Teatru Clasic" de Ion Parhon
    • "O seară de aşteptări împlinite" de Ion Parhon (Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ din Arad – Cerere în căsătorie de Anton Pavlovici Cehov)
  • Cluj-Napoca_147

    • "PUCK 2010" de Raluca Tulbure