Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numărul 1-2/2010

Coperta Numărul 1-2/2010

Cărţi și reviste de teatru

  • „Teatrul – valoare nenegociabilă” de Mircea Morariu (Dinu Kivu, „Rezistenţa prin teatru”. Ediţie îngrijită de Ionuţ Kivu şi Luminiţa Vartolomei)
  • „Confesiunile unei vedete de odinioară” de Mircea Morariu (Pia Degermark, „Dumnezeu numără lacrimile femeilor”)
  • „Smângălici” de Constantin Paraschivescu (Candid Stoica, „Acele lucruri aiuritoare care se petrec în spatele scenei”)

Interviuri

  • Justin Grad: „N-am regrete“, interviu de Raluca Tulbure Justin Grad, neuitatul Aşchiuţă din emisiunile televizate din anii ’70, a împlinit venerabila vârstă de 90 de ani. Nu puţini oameni se pot lăuda cu o asemenea longevitate, dar şi mai puţini au farmecul, naturaleţea, nonşalanţa şi vitalitatea lui Justin Grad. A fost unul dintre acei păpuşari pentru care meseria era raţiunea lui de a exista. A jucat pe scena de la „Ţăndărică“, al cărei slujitor devotat a fost până la plecarea din România,o mulţime de roluri în spectacole de referinţă ca „Mâna cu cinci degete”, „Ala bala portocala”, „Eu şi materia moartă”, „Cabaretissimo”, „Cele trei neveste ale lui Don Cristobal”, pentru a enumera doar câteva titluri. Agil, inteligent, rafinat, cu mult umor, Justin a cucerit generaţii întregi de copii, părinţi şi bunici, înseninând copilăria atât de gri şi de searbădă din acei ani. L‑am cunoscut la primul lui drum în România, după Revoluţie şi m‑a cucerit cu tinereţea spiritului, dar şi a sufletului. Interviul l‑am realizat prin corespondenţă, rugându‑mă de el să se apuce să scrie. Mi‑am dorit ca aceste gânduri venite de departe să creioneze portretul unui om dedicat acestui gen care a avut vedetele sale. Justin Grad a fost una dintre ele şi va rămâne mereu un om modest care iubeşte România chiar de la depărtare.
  • Claudiu Goga: „Cred că un regizor trebuie să fie un om puternic“, interviu de Doru Mareş “Pe mine mă interesează să spun o poveste cu fiecare text. O poveste care trebuie să fie şi cea a autorului, nu una paralelă cu textul. Adică povestea pe care o creez eu e cea din text şi cea din adâncimea textului. Îmi place să construiesc spectacolele pornind de la text, căruia îi adaug diferite noi paliere, cât mai multe dacă se poate. Astfel, fiecare spectator – în funcţie de cultura sa (şi generală, şi teatrală), de inteligenţă – va putea să le înţeleagă sau nu, dar mă străduiesc ca măcar un nivel, acela al poveştii, să-l fac să fie accesibil oricui...“
  • Viorica Geantă‑Chelbea: „Sunt o persoană bolnavă de teatru”, interviu de Mirela Sandu Viorica Geantă - Chelbea este, de peste douăzeci de ani, actriţă la Teatrul „Sică Alexandrescu“ din Braşov. Deşi a crescut în Bucureşti, a ales să facă facultatea la Târgu Mureş. A fost angajata Teatrului Municipal din Baia Mare şi, pentru câteva luni, a Teatrului Odeon din Bucureşti. Declară cu mândrie că iubeşte atât de mult scena şi teatrul încât ar fi capabilă să joace oriunde, „în pădure, pe graniţă sau în cel mai mic oraş din ţara asta“. Am stat de vorbă la o cafea în timpul Festivalului de Dramaturgie Contemporană de la Braşov, unde a participat cu spectacolul „Lapte negru” de Vasili Sigarev, regizat de Claudiu Goga.
  • Alexandru Măzgăreanu: „Regizorul aflat la început de drum nu trebuie să stea şi să aştepte oferte“, interviu de Veronica Plăcintescu Ne‑am văzut în Bucureşti, pe o vreme foarte urâtă. Eram singurii aşezaţi la masa unei terase, cât timp afară ploua şi era frig. Am băut „Bad Weather Tea“ şi am vorbit despre tinereţe, teatru şi imprevizibilul următoarelor cinci minute. Oficial, am luat interviu unui tânăr regizor care deja promite foarte mult, însă, practic, l‑am descoperit peAlexandru Mâzgăreanu ca fiind un bucureştean timid şi modest, conştient de drumul pe care trebuie să‑l parcurgă în cariera pe care a început‑o nu demult. Când s‑a hotărât să dea la regie de teatru, nu văzuse atât de multe spectacole pe cât şi‑ar fi dorit. De altfel, până în ultima clipă, îşi dorea chiar să încerce la actorie. Regia a fost o mişcare spontană, de fler, pe care nu şi‑o poate explica nici acum, la un an de la absolvire. Încă de la examenul de licenţă, susţinut cu spectacolul “Fool for love” de Sam Shepard, a demonstrat că are ceva de spus în această meserie. Îi apreciază pe Alexandru Darie şi pe Alexandru Dabija, pe care i‑a cunoscut şi care au avut „un efect benefic“ asupra lui, după cum el însuşi recunoaşte. I‑ar plăcea să monteze şi musicaluri, nu este fanul textelor lui Matei Vişniec şi nu face regie cu scopul de a revoluţiona, cu toate că l‑ar bucura ca unele dintre ele să devină „revoluţionare“. În prezent, este masterand la clasa profesorului Alexa Visarion, a colecţionat câteva premii cu spectacolul “Romanţioşii” de Edmond Rostand şi repetă un nou spectacol la Teatrul Metropolis.

FESTIVALURI, GALE, ANIVERSARI

  • Festivalul Naţional de Teatru 2009, Bucureşti

    • „Jumătatea plină, jumătatea goală“ de Mircea Morariu Cea de-a XIX-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru a avut loc în perioada 31 octombrie–8 noiembrie 2009, într-un an de criză economică şi financiară. O criză pe care analiştii economici şi politici au diagnosticat-o şi au anunţat-o cu maximă seriozitate încă din a doua jumătate a anului 2008, dar pe care guvernanţii de la Bucureşti, clasa politică în general au tratat-o îndelung şi inconştient cu superioară şi păguboasă indiferenţă...
    • „Scena lirică în Festivalul Naţional de Teatru“ de Costin Popa
    • „Amabilităţi fără acoperire“ de Mircea Morariu („Krum“ de Hanoch Levin – Teatrul Naţional Târgu Mureş)
    • „Crize“ de Mircea Morariu („Cum traversează Barbie criza mondială“ de Mihaela Michaillov – Teatrul Naţional Timişoara)
    • „Tirada unui peltic“ de Alexandru Ştefan („Prinţesa Turandot“, după Gozzi – Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu)
    • „Când armoniile glisează“ de Nicolae Havriliuc („Frumos“ de Jon Fosse – Teatrul „Toma Caragiu“ Ploieşti)
    • „Conferinţele FNT“ de Anca Haţiegan
    • „Performance. Introducere şi teorie“ de Anca Haţiegan („Performance. Introducere şi teorie“ de Richard Schechner)
    • „Scenograful, între pământ şi apă“ de Mircea Morariu („Scenograful şi cocostârcul“ de Yannis Kokkos)
  • Festivalul de Dramaturgie Contemporană, Braşov

    • „Între aprecierile specialiştilor şi aplauzele spectatorilor“ de Oltiţa Cîntec
    • „Şi tradiţionala lectură-spectacol“ de Ion Parhon
  • Festival Naţional de Teatru, Chişinău

    • „Festivalul Naţional de Teatru...“ de Mircea Ghiţulescu
  • Festivalul Internaţional de Teatru de Studio, Piteşti

    • „Adaptare la situaţie” de Marinela Ţepuş
  • Festivalul Internaţional „Viaţa e frumoasă!“, Bucureşti

    • „La vita è bella“ de Costin Popa Numele filmului lui Roberto Benigni a fost sursa de inspiraţie pentru titulatura Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului, aflat, iată, la cea de‑a doua ediţie. Copleşitoare, abundenţa manifestărilor desfăşurate sub genericul Viaţa e frumoasă! În numai 10 zile, peste 50 de spectacole de operetă şi musical, gale internaţionale de operetă şi balet, lansări de carte şi disc, vernisaje, prezentări de proiecte culturale şi sociale, concerte, filme artistice, workshopuri, întâlniri-dezbateri, mese rotunde, seri tradiţionale (România, Rusia, Ungaria, Slovacia), decernarea Premiilor VIP, plus Conferinţa Uniunii Teatrelor Muzicale din Europa (EMTU) şi prima ediţie a Concursului pentru Tineri Interpreţi, dotat cu Trofeul „Ion Dacian“. Practic, o industrie culturală, un efort organizatoric imens...
  • Festivalul de Teatru de la Piatra Neamţ

    • „Pledez pentru tine(ri)“ de Ştefan Oprea
  • Festivalul Eurothalia, Timişoara

    • „Eurothalia, la prima ediţie“ de Ion Jurca Rovina
  • Festivalul Internaţional de Teatru Alba Iulia şi Festivalul Internaţional de Animaţie „Gulliver“, Galaţi

    • „Nostalgii de toamnă“ de Adriana Teodorescu
  • Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie, Bucureşti

    • „Bucurii pentru copii. Spectacole de colecţie“ de Ion Parhon
  • Aniversarea de 60 de ani a Teatrului „Toma Caragiu“ Ploieşti

    • Un destin, o poveste... sau 10 din 60

Eseuri

  • George Banu: „Brâncuşi şi Grotowski, doi «antimoderni» moderni“
  • Andrei Strihan: „Stadiul actual al teatrului israelian“
  • Mircea Morariu: „Mărturii din spaţiul concentraţional“ („Noaptea Walpurgiei sau Paşii Comandorului“ de Venedikt Erofeev)

DRAMATURGI DE AZI LA ODEON 5

  • „O piesă-revelaţie: «Cloaca» de Maria Goos”
  • Maria Goos: „Eu scriu comedii încadrate într-o mare ramă neagră“, interviu de Mariana Ciolan

Memoria teatrului

  • „Soare Z. Soare, regizorul frenetic (1894–1944)“ de Claudia Dimiu

Praful de pe scândură

  • „Despre etica actului critic la teatru“ de Theodor-Cristian Popescu Ne pierdem repede răbdarea. Ultima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru a fost concludentă în această privinţă. După ce, anii trecuţi, mulţi dintre colegii mei se lăsau cu greu aduşi la teatru, anul acesta am remarcat că unii încep să iasă din sală după numai câteva minute de spectacol. Dar dacă oameni de teatru sau simpli spectatori care părăsesc sala înainte de sfârşitul unei reprezentaţii am mai văzut, critici de teatru care părăsesc sala pe la jumătatea unei reprezentaţii şi care a doua zi se exprimă analitic despre ceva ce n-au urmărit până la capăt, recunosc că n-am mai văzut. Mă pun pe gânduri mai multe aspecte de natură etică ale acestei atitudini.

Spectacole

  • „One superman show“ de Nicolae Prelipceanu („Legenda Marelui Inchizitor“, fragment din Dostoievski – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“ Bucureşti)
  • „O deputată îndrăgostită...“ de Nicolae Prelipceanu („Tectonica sentimentelor“ de Eric-Emmanuel Schmitt – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“ Bucureşti)
  • „Din tărâmul magic al poveştii“ de Daria Dimiu („Ivan Turbincă“, după Ion Creangă – Teatrul Naţional „I.L. Caragiale“ Bucureşti)
  • „«Mizantropul», soluţie defensivă?“ de Doina Papp („Mizantropul“ de Molière – Teatrul „Tamási Áron“ şi Teatrul „Égtájak“ din Budapesta)
  • „Valeria Seciu şi Mircea Andreescu la Mic” de Nicolae Prelipceanu („Doamna noastră din Pascagoula” de T. Williams – Teatrul Mic, Bucureşti)
  • „Între acte: cu Valeria Seciu, despre «Doamna noastră din Pascagoula»“ de Anca Haţiegan „Întâlnirea mea cu Bella McCorkle, personajul interpretat de Valeria Seciu în spectacolul după ultima piesă scrisă de Tennessee Williams (1982; în volum: 2008), se petrece mai întâi undeva în culisele Teatrului „Mic“, pe o scară… Înfăşurată într-un capot, cu părul prins cu un soi de eşarfă, actriţa a intrat deja în haina rolului, însă nu are siguranţa că îi simte şi „pielea“. Personajul se contruieşte printr-o acumulare de mici detalii, menite să-i confere unicitate, avea să îmi spună...”
  • Mircea Andreescu: „Să nu trişezi, să nu păcăleşti“, interviu de Anca Haţiegan
  • “Teatrul de text şi sentimente nu a murit încă“ de Nicolae Prelipceanu (“Azilul de noapte“ de Maxim Gorki – Teatrul Metropolis, Bucureşti)
  • “Procesul lui Ceauşescu la teatru“ de Nicolae Prelipceanu (“Ultimele ore ale lui Ceauşescu. Reconstituirea Procesului împotriva soţilor Ceauşescu“ de Milo Rau – Institutul pentru Crimă Politică din Berlin)
  • “Mai multe feluri de a te combina cu altcineva“ de Nicolae Prelipceanu (“Closer“ de Patrick Marber – Teatrul Foarte Mic, Bucureşti)
  • „Adevărul şi renaşterea“ de Mircea Morariu („Aniversarea“ de Thomas Vinterberg şi Mogens Rukov – Teatrul „Nottara“)
  • “Doi pe insula speranţei“ de Ion Parhon (“În Piaţa Vladimir“ de Ludmila Razumovskaia – Teatrul „Nottara“)
  • “Reuşitele actoriceşti în prim-plan“ de Mircea Morariu (“Demonii“ de F.M. Dostoievski – Teatrul Maghiar de Stat, Cluj)
  • “În vreme de război“ de Mircea Morariu (“Soldaţii“ de Zalán Tibor – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
  • “Fără inhibiţii“ de Mircea Morariu (“Cu dragostea nu-i de glumit“ de Alfred de Musset – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ)
  • „La modul manelistic“ de Mircea Morariu („O noapte furtunoasă“ de I.L. Caragiale – Teatrul de Stat Oradea, Trupa „Iosif Vulcan“)
  • „Eterna poveste a banului...“ de Elisabeta Pop („Cafeneaua“ de Carlo Goldoni – Teatrul de Stat Oradea, Trupa „Szigligeti“)
  • „Moartea domnului Biedermann“ de Călin Ciobotari („Biedermann şi incendiatorii“ de Max Frisch – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ Iaşi)
  • „«Quartet» sau despre adevărul în teatru...“ de Călin Ciobotari („Quartet“ de Ronald Harwood – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ Iaşi) „După nesfârşite căutări ale unui sine pierdut, după spectacole mediocre, la limita dintre comercial şi inutil, după ezitări repertoriale şi deziluzii produse de nume grele ale regizorilor invitaţi, Teatrul Naţional Iaşi surprinde cu un spectacol de o sensibilitate remarcabilă, excelent construit, despre care, paradoxal, se credea că intră la capitolul „hai, treacă şi ăsta!“: Quartet, de Ronald Harwood, în regia mai puţin titratului Vitalie Lupaşcu, însă cu o distribuţie de actori ce provin dintr‑o generaţie de aur a teatrului românesc: Sergiu Tudose, Violeta Popescu, Florin Mircea şi Mihaela Werner.“
  • „Cum e când teatrul ajunge cămin cultural...” de Călin Ciobotari (”Cafeaua domnului ministru” de Horia Gârbea – Teatrul „Mihai Eminescu“ Botoşani)
  • „Un strateg al râsului” de Nicolae Havriliuc („Sunt un orb”, recital Horaţiu Mălăele – Teatrul de Comedie, Bucureşti)
  • „Pe scena teatrului severinean” de Stela Popescu Orodeanu („Steaua fără nume” de M. Sebastian, „Amadeus” de P. Shaffer – Teatrul din Drobeta-Turnu Severin)

Din lume_135

  • „Şapte ipostaze ale mâniei“ de Irina Wolf (Festival de dramaturgie la Max Reinhardt Seminar, Viena)

Publicitate

  • Teatrul „George Ciprian“, Buzău – Ultimele premiere ale anului 2009

Noi în lume

  • „«Don Quijote» ovaţionat la Frankfurt” de Ion Parhon
  • „Baloane colorate“ în Japonia

Ne-au vizitat

  • „Păpuşi care purifică scena şi sufletele spectatorilor” de Andreea Dumitru (Nishikawa Koryu V cu păpuşile Hachioji Kuruma Ningyo în turneu la Bucureşti)