Revistă de cultură teatrală
editată de Fundația Culturală "Camil Petrescu"

A apărut numărul 4-5-6 (aprilie-mai-iunie) al revistei „Teatrul azi”!

348 de pagini care vă vor stârni și în vacanță apetitul pentru teatru, în așteptarea marilor evenimente ale stagiunii 2015-2016. Numărul poate fi comandat on-line sau poate fi cumpărat de la sediul UNITER și de la Teatrul „Bulandra”.

mai multe detalii

Arhiva Teatrul azi

Revista TEATRUL azi - Sumar Numărul 1-2/2009

Coperta Numărul 1-2/2009

Radu Beligan – 90 de ani

  • Călătorie la clasa întâi de Constantin Paraschivescu

Priviţi din afară

  • Mari regizori – Mari spectacole. Cea de-a şasea ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare, Craiova de Darvay Nagy Adrienne

Centenar Eugen Ionescu

  • Geniul de la Slatina de Mircea Ghiţulescu
  • Întâlniri... de Radu Beligan Anul trecut, o doamnă care lucrează la Arhivele Statului a venit la sfârşitul spectacolului cu Egoistul şi mi-a adus o copie după un dosar din Fondul Educaţiei Naţionale. Era un document cu privire la concursul pe ţară al tuturor liceelor, pe tema „Organizarea păcii europene ca urmare a războiului mondial“.

Cărţi și reviste de teatru

  • Câteva gânduri la o lansare de carte de Mihai Măniuţiu (Spatele omului de George Banu)
  • Istorie şi memorie de Mircea Morariu (Istoria Teatrului Naţional „Mihai Eminescu“ Timişoara, 1945–2005 şi Amintiri tăcute de Mariana Voicu) În răstimpul celei de-a XIV a ediţii a Festivalului Dramaturgiei Româneşti, care s-a desfăşurat în prima decadă a lunii octombrie 2008 la Timişoara, în principal în organizarea Naţionalului din localitate, au fost lansate două cărţi extrem de importante semnate de Mariana Voicu:
  • Urmele şi şoaptele morţii în teatrul lui Michel de Ghelderode de Mircea Morariu (Spectacolul morţii în teatrul lui Michel de Ghelderode de Anca Măniuţiu)
  • Cunoaşterea teatrului de Mircea Morariu (Teatru şi cunoaştere de Sorin Crişan)
  • Uvertura de Mircea Morariu (Casa dinăuntru de Cristina Modreanu)
  • Primejdiile hiperactivismului de Mircea Morariu (Un teatru la marginea drumului de Iulia Popovici) Critic tânăr, cu opţiuni ferme, uneori atât de ferme încât exclud din start orice formă de dialog în contradictoriu, ba chiar şi îndoiala, activ dacă nu chiar hiperactiv, pe care mi se întâmplă adesea ori să îl suspectez de ubicuism, ori să îl asemăn cu celebrul personaj balzacian din Pielea de şagri, Iulia Popovici debutează editorial cu volumul Un teatru la marginea drumului, girat de seriozitatea recunoscută a Editurii Cartea Românească, adică exact editura unde autoarea îngrijeşte cu rezultate contradictorii colecţia de teatru.
  • Teatrul şi provocările sale de Elisabeta Pop (Teatrul provocator de Kama Ginkas)
  • Răsfrângeri în cer de Constantin Paraschivescu (Actori poeţi. Poeţi actori. Antologie de Lucia Nicoară şi Cristiana Gavrilă)
  • Memoria obsedantului şantier de Andreea Dumitru (De la Shakespeare la Sarah Kane, spectacole 2000–2007, album aniversar, Teatrul Naţional Cluj) Spre sfârşitul anilor ’90, spectacolele lui Mihai Măniuţiu – sofisticate, baroce, adevărate eseuri vizuale, şi totuşi nu mai puţin fragile în efemeritatea lor – impuneau la noi practica unui gen editorial mai puţin cunoscut.
  • Info UNITER
  • Teatrul „Luceafărul“ din Iaşi se prezintă
  • „Franţuzitele“, vodevil studenţesc pe scena constănţeană (un spectacol al Universităţii „Ovidius“ din Constanţa)
  • Atenţie, avem o societate bolnavă! Să punem umărul pentru a o însănătoşi! (Teatrul „George Ciprian“, Buzău)

Festivalul Uniunii Teatrelor Europene (UTE)

  • George BANU către Andrei ŞERBAN După Lear, am văzut la Paris Othello şi Poveste de iarnă. Ce am descoperit din această coincidenţă a fost revelaţia unui motiv: catastrofa pe care o produce nerecunoaşterea „binelui“de lângă sine.
  • Lady Lear de Nicolae Prelipceanu (Regele Lear de W. Shakespeare – Teatrul Bulandra) Cum în lumea de astăzi, curiozitatea publică faţă de cultură se manifestă mai ales dacă poate fi redus la circ, spectacolul regizat de Andrei Şerban la Bulandra, cu Lear jucat integral de femei, a atras atenţia din acest motiv.
  • Necesitatea limpezirilor de Mircea Morariu (Richard III de W. Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat, Cluj)
  • Grandios şi uman de Ioana Ieronim (Viaţă şi destin de Vassili Grossman – Malâi Teatr, Sankt-Petersburg)
  • Anti-DODIN de Adrian Mihalache (Viaţă şi destin de Vassili Grossman – Malâi Teatr, Sankt-Petersburg)
  • Arma seducţiei de Adrian Mihalache (Quartett de Heiner Müller – Compania Rumpelpumpel)
  • Nebunia lui Shylock de Adrian Mihalache (Neguţătorul din Veneţia de W. Shakespeare – Teatrul Jugoslovensko Dramsko Pozoriste, Belgrad)
  • Un Prospero orb, dar locvace de Adrian Mihalache (Ochii de Franco Scaldati – Teatrul Garibaldi, Palermo)
  • Nu tocmai roz de Daria Dimiu (Amedeu... de Eugen Ionescu – Compania „Roger Planchon“, Paris)
  • Noroc şi nenoroc de spectator, sau... un festival şi plictiselile lui de Crenguţa Manea

Eseu

  • Cuţitul în rană de Andreea Dumitru (Viaţă şi destin de Vassili Grossman – Malâi Teatr, Sankt-Petersburg)

Interviuri

Festivalul Naţional de Teatru (FNT)

  • Două discursuri distincte de Gina Şerbănescu (Cvartet pentru o lavalieră, coregrafia Vava Ştefănescu, şi Odă artificialului, coregrafia Maria Baroncea, Eduard Gabia, Florin Flueraş – Centrul Naţional al Dansului Bucureşti / CNDB)
  • Şi a fost ediţia a XVIII-a... de Mircea Morariu Selecţionerul unic şi directorul artistic, al cărui mandat a început odată cu ediţia a XVIII-a şi care se va încheia în anul 2010, e un gazetar tânăr, specializat pe „probleme de cultură“, format la şcoala jurnalismului radical, netranzacţional, bazat pe certitudini inebranlabile şi care exclude din start îndoielile, încurajat la cotidianele Adevărul şi mai apoi la Gândul de Cristian Tudor Popescu.
  • Între Caligula şi Marchizul de Sade de Mircea Ghiţulescu (Caligula de A. Camus – Teatrul Municipal, Baia Mare Iubirea pe care o inspiră cruzimea inteligentă a lui Caligula sau, poate, ura care iubeşte este soluţia tehnică paradoxală în spectacolul lui V.I. Frunză, cu rezultate ameţitoare pe planul interpretării actoriceşti: incestuosul îşi iubeşte sora, pe Drusilla, apoi o ucide, dar o iubeşte şi după moarte şi îi poartă corpul în braţe până intră în putrefacţie.
  • E Hamlet, sau eu nu-s eu? de Nicolae Prelipceanu (Hamlet de W. Shakespeare – Teatrul Naţional Bucureşti) Ceea ce te pune pe gânduri de la început, când vezi lista de personaje, e lipsa personajelor Actori, a celor care ar trebui să reprezinte, sub regia şi manageriatul lui Hamlet, piesa în piesă Cursa de şoareci, în urma cărei reprezentaţii criminalii Gertrude şi Claudius să fie demascaţi.
  • Praxisul terorii de Mircea Morariu (Macbeth de W. Shakespeare – Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ Iaşi) Dincolo însă de criteriile de ordin estetic ce argumentează revenirea lui Măniuţiu la „the Scotissh play“, există o seamă de criterii de ordin ideologic ce îl determină pe gânditorul politic care este Mihai Măniuţiu să fie preocupat de Macbeth într-o consecvenţă şi un firesc specifice artistului şi intelectualului autentic.
  • Redescoperirea ingenuităţii de Radu-Alexandru Nica (Sound of silence de Alvis Hermanis – Berlines Festspiele şi Teatrul Nou din Riga)
  • Provocarea este limbajul lui teatral de Daria Dimiu (Călugărul negru de A.P. Cehov – Teatrul Noua Generaţie, Moscova)
  • Un Inchizitor plictisitor de Adrian Mihalache (Un poem ridicol după F. Dostoievski – Teatrul Noua Generaţie, Moscova)
  • Despre Marx numai de bine! de Adrian Mihalache (Capitalul de Marx de Helgard Haug şi Daniel Wetzel – Rimini Protokol, Berlin)
  • Teatrul ca experienţă a întâlnirii de Oltiţa Cântec (Capitalul de Marx de Helgard Haug şi Daniel Wetzel – Rimini Protokol, Berlin)
  • Realism şi farmec artistic de Constantin Paraschivescu (Un poem ridicol după F. Dostoievski – Teatrul Noua Generaţie, Moscova, şi Furtuna după A. Ostrovski – Teatrul „Puşkin“, Magnitogorsk) Unii comentatori moscoviţi au descris Un poem ridicol drept „două ore de ­teatru alb-fierbinte“, ne informează prezentarea din caietul-program al Festivalului.
  • De completat. Cu atenţie. de Cristina Toma

Dans în FNT

Colocvii, Festivaluri, Aniversări

  • Cluj – Colocviu „Sarah Kane“

    • Who’s afraid of Sarah Kane? de Andreea Dumitru
    • Sarah Kane. Understanding the cry for pain sau E posibil să-şi trăieşti sfârşitul propriei vieţi? de Doina Cosman
    • „Priveşte-mă cum dispar…“ de Sorin Alexandrescu Dincolo de circumstanţele biografice ale vieţii şi morţii lui Sarah Kane – despre care s-a scris prea mult ca s-o mai fac şi eu – lungul ei poem Psihoză 4.48 pare un pariu imposibil: a scrie despre moarte în iminenţa ei, în chiar timpul muririi. Fascinantă la lectură este absenţa distanţei de moarte cu care ne-a obişnuit o întreagă literatură, scrisă ori despre moartea unor personaje, ori despre moartea proprie tratată însă abstract, privită de dincoace – cu teamă, cu speranţă – sau de dincolo, cu ironie, sau regret.
  • Iaşi – Festivalul „Avram Goldfaden“

    • Cu adevărat internaţional de Anca Mocanu
  • Timisoara - Aniversare Teatrul German de Stat

    • Trecut şi prezent de Ion Jurca Rovina
  • Piatra Neamţ – Festival şi Aniversare

    • „Pledez pentru Tine(ri)“ de Ştefan Oprea
    • Room service cu mister de Carmen Mihalache
    • În registru comic-aluziv de Oltiţa Cântec (Regele gol de Evgheni Şvarţ)
  • Arad – Teatrul clasic în Festival

    • Clasicii în straie moderne de Ion Parhon
    • Între umanitate şi animalitate de Ion Parhon (Studiu despre Medeea, scenariul Federico Bellini – Teatro Stabile dell’Umbria, Perugia)
  • Braşov – Dramaturgie Contemporană în festival

    • Cu faţa spre public de Nicolae Prelipceanu
    • Forma lucrurilor, forma fiinţelor de Ioana Ieronim (Forma lucrurilor de Neil LaBute – Teatrul „Sică Alexandrescu“, Braşov)
  • Cluj – Puck 2008

    • Ovaţii pentru... Pulcinella de Ion Parhon
    • Însemnări de spectator de Iosif Herţea
  • Gheorgheni – Dans

    • Comunicarea ca esenţă a creaţiei de Gina Şerbănescu
  • Bacău – Dans

    • Corpul ca idee-cameleon de Gina Şerbănescu (Dance a Playful Body, coregrafia Andreea Novac – producţie Artistne(s)t)
  • Bucureşti – Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical

    • Sub semnul lui Leonard(o) de Luminiţa Vartolomei
    • Românii şi modernizarea prin esenţializare de Luminiţa Vartolomei (Voievodul ţiganilor de Johann Strauss – Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian“) Deschizând oficial Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical, Răzvan Ioan Dincă a urmărit ca trupa Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian“ să ridice de la bun început stacheta artistică a manifestărilor foarte sus; atât de sus, încât puţine dintre spectacolele ulterioare au putut atinge acest barem...
    • Ruşii, mizând pe cartea ineditului de Luminiţa Vartolomei (Baroneasa Lili Jenö Huszka – Teatrul de Stat de Comedie Muzicală, Sankt-Petersburg)
    • Slovacii între Bernstein şi Brecivić de Luminiţa Vartolomei (Gypsy Roots – Opera de Stat din Banska Bystrica)
    • Ucrainenii şi performanţa interpretului total de Luminiţa Vartolomei (Prinţesa circului de Emmerich Kálmán – Teatrul Academic de Operetă din Kiev)
    • Cehii, la limita compromisului muzical de Luminiţa Vartolomei (Orfeu în infern de Jacques Offenbach – Teatrul Municipal din Brno)
    • Ungurii, maeştri de necontestat ai genului de Luminiţa Vartolomei (Silvia de Emmerich Kálmán – Teatrul de Operetă şi Musical, Budapesta)
    • Revelaţii în „Gala starurilor“ de Luminiţa Vartolomei
  • Târgu Mureş – Dramafest

    • Bursa de texte noi româneşti de Mircea Morariu Au existat o seamă de etape pregătitoare pentru microfestivalul de la Târgu Mureş. E vorba despre un concurs de dramaturgie în care au fost înscrise un număr impresionant de texte –120! – semn că apetitul pentru scrierea de literatură dramatică e mare şi că cei care au anunţat iminentul sfârşit al dramaturgiei se află în eroare.

Memoria teatrului

  • Miron Costin, personaj dramatic de Claudia Dimiu
  • O sclipire solară: Geta Grapă de Constantin Parschivescu

Dosar polonez

Praful de pe scândură

  • Spectacol-lectură de Theodor Cristian Popescu

Spectacole

Dans

Radio_59

  • Recapitulare finală de Mircea Morariu (Călătorie la Buenos Aires de Amanita Muskaria – Teatrul Naţional Radiofonic)

Noi în lume

  • Matei Vişniec la Universitatea Statului Arizona de Ileana Alexandra Orlich
  • Oaspeţi la Universitatea Statului Arizona de Mona Chirilă
  • Ţăndărică – Ambasador de România de Raluca Tulbure

Ne-au vizitat

  • Prinţesa Mignon, Regina Maria Karadjordjevic de Ioana Ieronim (Revenirea Reginei Maria Karadjordjevic de Dragana Boskovic, Belgrad)
  • Comédia Comediei Franceze... de Adrian Mihalache (La Festa de Spiro Scimone şi Preţioasele ridicole de Molière, spectacol coupé – Comedia Franceză, Paris)
  • „Albă ca Zăpada“ – un basm erotizat de Gina Şerbănescu (Albă ca zăpada – Compania Ballet Preljocaj)